”Win-win för konsumenter och företag”

2018-03-07 07:00  
Kristina Juhlin, vd på Amnet, tror att retargeting-annonser som vi känner dem kommer att se annorlunda ut efter den 25 maj. Foto: Janne Naess.

SPECIALEN DEL 2 AV 3. GDPR kan komma att slå hårt mot företagens retargeting-annonsering. Men annonsbolaget Criteo ser ljust på framtiden: "Den nya lagen bidrar till att skapa en tillit till vår bransch".

Den stora snackisen kring vad GDPR kommer att innebära för den framtida marknadsföringen rör retargeting-annonser. De annonser som i många konsumenters ögon ”förföljer” användaren över nätet, då samma annons för en produkt tycks dyka upp överallt.

– Det som nio av tio nämner är hur mycket retargeting kommer att påverkas, säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige. Retargeting, som vi nu ser den, har många tröttnat på, det kommer vara svårt att fortsätta på samma sätt, eftersom man kommer behöva ha samtycke till det.

Kommer retargeting minska?

– Jag tror att det kommer minska till en början, men jag hoppas i förlängningen att det blir en förbättring på annonserna genom bättre kvalitet på datan.

Även Kristina Juhlin, vd på Amnet, tror att de retargeting-annonser som vi ser i dag kommer att se annorlunda ut efter den 25 maj.

– Det är lätt att måla upp det värsta på väggen, men jag tror inte heller att man kommer kunna ha samma frihet som i dag. Å andra sidan kanske det gör nytta, för vi vet att många är less på den typen av reklam. Jag tror vi kommer få något mellanting jämfört med vad vi har nu.

Nätannonsbolaget Criteo arbetar bland annat med retargeting. Guillaume Marcerou, ansvarig för integritetsfrågor på bolaget, är av uppfattningen att GDPR:s påverkan på annonserna kommer att vara uteslutande positivt.

– Insynen förbättras och samtidigt också användarnas valmöjligheter, de får en bättre kontroll över vilka annonser de vill ha och vilka de inte vill ha. Vi ser det som det bästa sättet för marknads­förare att vara säkra på att engagera rätt konsumenter, genom att de får bättre data som ett resultat av GDPR.

Att den nya lagen kommer innebära en revolution för retargeting-annonser är något han inte håller med om.

Guillaume Marcerou.

– Alla har haft gott om tid för att förbereda genomförandet av GDPR, och jag tror att förordningen är en utveckling av dataskyddet, en win-win för både konsumenter och företag, och inte en revolution, som vissa anser, säger Guillaume Marcerou.

GDPR tvingar i framtiden marknads­förare och utgivare att hantera konsumenternas data mer varsamt. Guillaume Marcerou anser att anpassning, förtroende och öppenhet blir tre nycklar för att skapa ett bättre förhållande kunder och företag emellan.

– Det är sant att GDPR kommer skapa väldigt stränga riktlinjer för hur privatliv och data kommer att kunna hanteras av företag. Men det är ett bra tillfälle för företag att ge konsumenterna en plats i dialogen.

Hur kommer samspelet mellan konsumenterna och företagen förändras?

– När kunderna förstår exakt hur deras information används på nätet och får kontroll över den, då kommer det att stärka förtroendet för ett företag. Ju mer kunderna litar på ett varumärke, desto större blir deras lojalitet mot det varumärket på lång sikt. I slutändan tror jag att det kommer leda till en helt annan respekt för konsument­erna.

Criteo har under flera år hanterat skyddad­e sekretesslagar och förordningar åt länder som exempelvis Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Ett arbete som har inneburit att techbolaget redan i dag följer de riktlinjer som GDPR i fram­tiden ska reglera, förklarar Guillaume Marcero­u.

– Vi samlar endast in ”pseudonymdata” för vår verksamhet, så vi förväntar oss en väldigt begränsad inverkan på våra kunders och partners vilja att samarbeta med oss. Vår förhoppning är att GDPR kommer att göra öppenhet och valmöjlighet till de viktigaste reglerna, och därigenom kommer den nya lagen bidra till att skapa en tillit till vår bransch. n

Retargeting-annonser

Retargeting är en metod som används av företag för att exponera annonser till en användare som tidigare besökt specifika webbplatser eller visat intresse för en specifik produkt eller tjänst. En retargeting-annons innebär att en användare som lämnat en webbsida för exempelvis ett varumärke kan stöta på samma varumärkes annonser även efter att de lämnat företagets sajt.

Hanna Frick

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt