Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Volvos marknadschef: "Vi kan alltid bli bättre"

Tre av Sveriges största annonsörer – Volvo Cars, Svenska Spel och Tre – reagerar på Google och Apples nya regler för den digitala annonsmiljön.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 28 Juni 2017, 07:30
Uppdaterad: 28 Juni 2017, 11:54

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsSvenska SpelTre

Bild 1/3  Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars. Foto: Janne Naess

1. Hur ser ni som annonsörer på att Google och Apple gör den här typen av förändringar?

2. Är det här något som eventuellt kommer att påverka er?

3. Hur mycket funderar ni kring hur era annonser uppfattas av användare?

4. Ser ni några negativa aspekter med att jättar driver på den här typen av förändringar?

5. Vem/vilka anser du har det yttersta ansvaret för annonsmiljön på internet?

 

Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars: "Vi kan alltid bli bättre"

1. – Alla initiativ som förbättrar upplevelsen för användarna är i grunden bra. Vi har själva valt bort de mest påträngande formaten och arbetar ständigt med att säkra både kvalitet och relevans i vår kommunikation.

2. – Det är nog lite tidigt att säga, men självklart kommer vi att se över hur detta påverkar oss. Vi har arbetat mycket med relevansdriven marknadsföring i kombination med att vi ständigt försöker skapa mervärde för mottagarna av vår kommunikation, snarare än frekvens och tjat. Om dessa förändringar skulle leda till att det blir svårare för oss att bli mer relevanta, tycker vi att det är ett steg i fel riktning. Det ligger ju i allas intresse att den annonsering som finansierar användarens innehåll ska vara så bra som möjligt för varje individ.

3. – Vi jobbar ständigt med detta tillsammans med våra byråer. Men vi kan alltid bli bättre, framför allt i att hitta än mer relevanta budskap till olika individer beroende på profil och tidigare agerande med oss.

4. – Vi har alltid prioriterat kvalitet och kan till viss mån vara beredda att betala mer för kvalitet, så länge som aktörerna kan argumentera för förändringarna. I slutändan handlar ju allt om vilken effekt och ROI vi får på våra investeringar. Generellt så skulle det vara positivt med en större öppenhet från aktörer som Google och Facebook och en djupare dialog om hur vi gemensamt höjer kvaliteten och relevansen.

5. – Vi skulle gärna se att sådana här frågor hanteras i olika branschreglerande forum. Att medier, annonsörer och byråer gemensamt tar ansvar för en fortsatt uppstädning av det digitala annonsklimatet.

 

Martin Sundberg, Svenska Spel: "Vi är försiktigt positiva"

1. – Googles förändring kan innebära en förbättrad annonsupplevelse, vilket så klart gagnar Svenska Spel och hela övriga marknaden. Om detta leder till att kvalitén på annonser ökar, och därmed till ett minskat användande av adblockers, är dock för tidigt att säga - men vi är försiktigt positiva. Gällande Apples förändringar så skulle det, beroende på omfattningen av förändringen, kunna innebära minskade möjligheter för riktade och relevanta annonser, något som i slutändan tvärtom kan leda till en försämrad annonsupplevelse med högre grad av irrelevanta annonser.

2. – Det är för tidigt att säga, men vi kommer att följa det noggrant.

3. – Utformningen av Svenska Spels annonser följer redan delvis självpåtagna strikta riktlinjer, men även lagar, som gör att vi skiljer oss markant från hur vissa andra aktörer i branschen ofta utformar sina budskap.

4. – Att stora aktörer som Google och Apple driver på för att förbättra annonsupplevelsen är generellt bra, men vad dessa specifika förändringar innebär för marknaden är som sagt för tidigt att säga.

5. – Genom att vara en stor annonsör så kan vi till viss del bidra till hur annonsmiljön ser ut. Dock anser vi att det yttersta ansvaret ligger hos mediet.

 

Kalle Eliason, marknadschef på Tre: "På något sätt kommer det säkerligen påverka oss"

1. – Att värna om användarupplevelsen är ju i grunden bara positivt, både för användaren och för annonsören. Sedan kommer det att ställa högre krav på kreativitet och relevans.

2. – På något sätt kommer det säkerligen påverka oss. Förändringar är så klart något vi måste förhålla oss till och lära oss arbeta med.

3. – Det gör vi alltid. Vi vill så klart alltid vara så relevanta och intressanta som möjligt. Och att uppfattas som störande är aldrig bra.

4. – Nej, egentligen inte. Som så stora aktörer kan jag tycka att det är bra att de tar ansvar för användarnas upplevelser på nätet.

5. – I grunden är det vi annonsörer. Att göra bra, relevant och kreativ marknadsföring, som inte upplevs som störande eller irriterande ligger i vårt uppdrag.

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsSvenska SpelTre

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.