Vill nå yngre målgrupp via Kit

SPECIALEN DEL 3 AV 4. Sökandet efter nya intäkter står högst upp på varje mediechefs agenda. Breakit och Kit är två nyhetssajter som använt sponsrad journalistik som ny del i finansieringsmodellen. "Jag tänker inte på sponsrad journalistik som något annat djur än vanlig journalistik", säger Robert Brännström, chefredaktör på Kit.

Det var på ett seminarium som Eva Regårdh, kommunikationschef på Stiftelsen för strategisk forskning, fick upp ögonen för nyhetssajten Kit.

– Jag pratade med deras reporter, och det var då som tanken dök upp om ett samarbete med Kit, säger Eva Regårdh.

Hon berättar att stiftelsen tidigare arbetat en hel del med native advertising, men att det vid många tillfällen inneburit att hon fått skriva om många texter.

– Vi på SSF måste kroka arm med någon annan för att nå vår målgrupp, vi har inte någon egen kapacitet för det. Att jobba med en oberoende redaktion kändes som en bra idé.

Det var under hösten 2017 som arbetet mellan Kit och Stiftelsen för strategisk forskning inleddes. Sektionen Kit Framsteg lanserades, och SSF:s villkor var att innehållet skulle handla om SSF:s forskningsområden naturvetenskap, teknik och medicin. I övrigt har stiftelsen inget inflytande över artikelseriens innehåll. Ungefär två av de trettiotalet artiklar och klipp som Kit har publicerat baseras på tips från stiftelsen, enligt Eva Regårdh.

– Det vi vill med detta är att uppmuntra till och väcka intresse för forskning hos en yngre målgrupp, och Kit har rätt anslag för det, säger Eva Regårdh.

De trettiotalet klipp som Kit gjort under sponsorsamarbetets första åtta månader genererade 2,3 miljoner visningar – till kommunikationschefens stora glädje.

Är de sponsrade artiklarna på Kit reklam?

– I viss mån är det marknadsföring, men Stiftelsen för strategisk forskning säljer ingenting, vi ger tvärtom bort pengar. Syftet med uppdraget var att sprida information om våra forskningsområden.

Vad hade fått er att avsluta upp­draget?

– Om de hade glidit för långt ifrån våra ämnesområden, eller om det hade blivit för tramsigt.

Hade Kit kunnat ägna sig åt att kritiskt granska ett företag inom forskning i artikelserien?

– Uppdraget var inte att vara kritisk eller granska, utan att sprida kunskap och intresse för naturvetenskap och teknik.

Alla klipp och artiklar på Kit Framsteg är märkta med texten ”Framsteg presenteras av Stiftelsen för strategisk forskning”. I videoklippen finns även Stiftelsens grafiska profil.

Kits egen reporter och redaktör skapar innehållet i de sponsrade artiklarna.

Robert Brännström är chefredaktör på Kit:

– Vi hade kunder med andra behov än native, och tyckte att sponsorskap liknande dem som finns i tv-världen var en ypperlig idé. Full journalistisk frihet, och ett sponsorskap runt det.

Ni har en avdelning på Kit, Creative Studio, med anställda journalister som gör kommersiellt innehåll. Varför görs inte den sponsrade journalistiken av dem?

– För att det är en journalistisk produkt. Kunden i det här fallet är inte med och bestämmer över innehållet. Jag tänker inte på sponsrad journalistik som något annat djur än vanlig journalistik.

Han menar att det kan bli problematiskt i de fall där idéerna kommer från kunden, och på så vis styr vad redaktionen skriver om. Men om idén kommer från journalistiskt håll och sedan presenteras för kunden, så funkar det.

Kits läsare har enligt Robert Brännström inte reagerat på det sponsrade innehållet.

– Vi har inte fått några reaktioner. Kanske har vi lyckats få in det på ett naturligt sätt.

Har läsarna förstått att det är sponsrat material?

– Jag upplever att vi har varit väldigt tydliga med vår märkning i alla våra kanaler. Jag tror också att folk generellt är rätt tåliga, särskilt i kölvattnet av den diskussion som varit om till exempel Facebook. Sådant som är gratis kan komma med till exempel ett sponsorskap.

Robert Brännström ser inte att det skulle vara något problem att göra granskande journalistik i ett sponsorsamarbete.

– Det skulle absolut kunna gå. Sponsorn får gärna ha åsikter kring ramen för samarbetet, men inte kring själva innehållet.

Är det dyrt att sponsra journalistik?

– Det kan det väl vara. Det får du fråga sponsorn om.

Kit är nöjda med utfallet av sitt sponsorsamarbete, och kommer att fortsätta på samma bana.

– Vi har ett nytt samarbete på gång som kommer att lanseras inom kort, säger Rober­t Brännström.

Hur ser framtidsutsikterna ut för sponsrad journalistik?

– Det vi vet är att bannerpriserna går ner. Vad ersätter den typen av intäkt? Native och digitala prenumerationer, bland annat. Sponsring kan absolut vara en del i det.

Amanda Törner

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt