måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

"Vi når ut till nya marknader"

Publicerad: 18 september 2017, 05:00
Uppdaterad: 15 september 2017, 13:51

”Många yngre personer är i dag ute efter en flexibel livsstil där det är möjligt att ta jobbet med sig – där är gig-ekonomin många gånger lösningen”, säger Quismas vd Jens Hård. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 3 AV 7. Den digitala performance-byrån Quisma var innan samarbetet med Universal Avenue ofta tvungna att tacka nej till mindre kunder, berättar vd:n Jens Hård. Man hade inte kapacitet att upprätthålla den kundservice och kontakt som kunderna behövde.


AT


– Där har personalen från Universal Avenue kunnat komma in och hjälpa till. För en byrå som vår finns det en stor fördel i att befinna sig nära kunden rent geografiskt, vi har till exempel kunder i Jönköping, i England, lite överallt. Närheten har alltid varit viktig, men innan vi tog hjälp av Universal Avenue kunde vi inte nå ut till dessa platser, säger han.

För Quismas del är det grundläggande att Universal Avenues säljare genomgår en gedigen utbildning.

– På så vis blir säljarna certifierade i vårt varumärke, vilket innebär att de förstår vår verksamhet och vårt erbjudande. Det gör att vi känner oss trygga med att vi kan leva upp till det som säljarna lovar. Det kan ju bli väldigt fel om säljarna inte känner till produkten. Jag skulle säga att vi inte hade vågat använda oss av gig-ekonomin i andra fall.

Vad är det bästa med den här lösningen?

– I vårt fall har det helt klart handlat om att vi kan nå marknader som vi annars inte kan nå ut till, och att vi kan göra det på ett professionellt sätt. Jag tror inte att vi hade lyckats speciellt bra genom exempelvis telemarketing. Tjänsteförsäljning som vi ägnar oss åt kräver att man kan komma till ett möte och prata med kunden på plats.

Finns det några nackdelar?

– Om gig-bolagen inte är tillräckligt duktiga på att hålla koll på sin personal och inte satsar tillräckligt på utbildning, finns det så klart stora risker. Om ambassadören inte har tillräckligt med kännedom om vårt erbjudande och lovar saker som vi inte kan leverera, till exempel.

Hur tror du att gig-ekonomin påverkar arbetsmarknaden på det stora planet?

– Innan jag kom i kontakt med Universal Avenue hade jag ingen aning om att gig-ekonomin var så etablerad. Jag vet ju att frilansande säljare och konsulter har funnits ett tag, men inte att det varit så här organiserat. Jag tycker att det är en alldeles lysande lösning, det finns ju många talanger som kanske pluggar och inte har möjlighet att ta ett fast jobb, men som ändå har tid över till att jobba. Många yngre personer är i dag ute efter en flexibel livsstil där det är möjligt att ta jobbet med sig – där är gig-ekonomin många gånger lösningen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev