Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

"Vi kontrollerar vår digitala resa"

Publicerad: 30 Maj 2018, 05:00
Uppdaterad: 30 Maj 2018, 08:50

Linda Wetterborg, marknadschef på Telenor. "Kunderna ska känna att deras liv blir enklare och bättre om de delar sin data med oss". Foto: Janne Naess.

PREMIUM. Marknadscheferna har människorna i fokus i arbetet med att digitalisera affären. "Det handlar inte bara om kompetens, utan också om att våga driva egna initiativ", säger Linda Wetterborg, marknadschef på Telenor.


Ämnen i artikeln:

TelenorInhouse

Inhousetrenden fortsätter växa och i den senaste undersökningen fån konsultföretaget Inhouse utmärker sig en tydlig trend. I takt med att annonsörernas satsningar på att digitalisera sin affär hamnar stora delar av ansvaret i knäet på företagens marknadschefer.

Samtidigt uppvisas trenden att många av företagens arbete i att koppla digitaliseringen till sin affär många gånger kantas av svårigheter i att hitta en tydlig målbild.

– Min bild är att det kan vara svårt att hitta rätt inriktning och prioriteringar. Det är en samverkan mellan strategiska och taktiska beslut och där blir det många gånger svårt, säger Maria Westman, organisationskonsult på Inhouse AB och som tillsammans med konsulten Anders Freijs sammanställt undersökningen.

– Hittar man ingen bra samverkan vad gäller digital utveckling så hittar man inte heller en bra målsättning.

Linda Wetterborg, marknadschef på Telenor, håller med om att en stor del av arbetet kring att koppla ihop affären med det digitala ligger hos henne. Men anser samtidigt att det är så det måste vara. 

– Det är jag som har ansvaret för vårt varumärke. Vi i marknadsföringsenheten har en roll där vi måste vara spindeln i nätet. Vi ska ena hela bolaget, det ligger i vårt DNA och vår historik, säger hon.

– Som marknadschef måste man vara beredd på att våga prata om det. Varje dag lär man sig nya saker, och man behöver lära sig nya saker på grund av digitaliseringen. Det är mycket att ta till sig, men det är självklart att vi hela tiden måste uppdatera oss och förändra varumärket.

På frågan om hon tycker att Telenor har haft svårt att hitta en tydlig målbild i arbetet svarar hon:

– Nej, vi har en tydlig bild över vad vi vill åstadkomma. En bidragande orsak till det är ju så klart att vi är en operatör, på något sätt har vi skapat digitaliseringen.

Undersökningen visar även upp bilden av att företagens fokus i arbetet svängt. Tidigare låg stort fokus på utvecklingen av system, men när pendeln nu har svängt är det snarare kompetensutveckling de väljer att satsa på.

För Linda Wetterborg är valet enkelt.

– Människorna. Det är givet val. Det är med människor det händer. Nya människor som gör nya grejer, men det handlar det inte bara om kompetens utan också om att våga driva egna initiativ.

Anser du att det är en pendel som har svängt?

– Jag tror att det är lätt att tänka när du går in i transformation: "vad saknar vi? Vi har inget av de system som krävs". För mig handlar det om den heliga treenigheten: teknik, arbetssätt och människor. De tre måste till och i den är människan absolut viktigast för mig.

Hur jobbar ni med kompetensutveckling?

– Vi anställer hela tiden nya men vi jobbar också med att utveckla våra egna medarbetare. Vi har bland annat ett internt utbildningsprogram där vi arbetar med nyckelfrågor inom digitaliseringen.

Men vi jobbar även med partners i alla delar för att driva digitaliseringen framåt, det gäller allt från konverteringar till att strategiska delar. Men absolut viktigast är det vi själva som kontrollerar vår digitala resa. Vi är hjärtat, säger Linda Wetterborg. 

Även Michael Grimborg, marknadschef på Synsam håller med om att mycket av företagets digitalisering hamnar på hans bord, men att det egentligen inte är så konstigt.

– Det digitala är genomgående i allt vi gör. Lägg på GDPR och hur man kommunicerar med kunden så är det naturligt att mycket studsar via marknadsavdelningen.

Vilken är den största utmaningen för dig i din roll kopplat till den digitala utvecklingen?

– Får jag bli filosofisk, så i allt prat om tredjepartslösningar, programmatic, stora jättarna, valutafrågor och frauds så tror jag att man har glömt bort hur man når fram med sina budskap. När Ikea gör det genom "Där livet händer" förstår man hur starkt det faktiskt är med en bra idé.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TelenorInhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev