Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

"Vi har ändrat hela vår sponsringsstrategi"

Publicerad: 17 Maj 2017, 05:30
Uppdaterad: 16 Maj 2017, 14:27

Bild 1/2  

Förutom att vinna det tyngsta priset i Gyllene Hjulet, har sponsringen av Nattvasan skapat en helt ny kommunikativ bas för Silva. "Det betyder oerhört mycket för oss och vår affär", säger marknadschef Madelene Öhlin.


Ämnen i artikeln:

Vasaloppet

Sport- och outdoorvarumärket Silva lyckades plocka hem vinsten i den prestigefyllda kategorin "Årets bästa sponsring", när Sponsrings & eventföreningen för tjugonde gången prisade kommunikation inom event och sponsring i Gyllene Hjulet. Detta tack vare att Silva tillsammans med Vasaloppet utvecklat och lanserat Natt­vasan – världens första nattlopp på skidor.

Silva inledde sitt sponsorskap av Vasaloppet redan för tre år sedan, utifrån tanken att Vasaloppsåkaren behöver förbereda sig inför loppet hela vintern. Det innebär bland annat att man måste träna även när det är mörkt. Där hamnade Silvas pannlampa i naturligt fokus.

– Vi visste att det fanns potential för idén i och med att målgruppen är så pass intresserad av den lite mer nördiga sidan av träningen. Det började med en drömtanke om att utföra Vasaloppet nattetid, och initiativet togs sedan gemensamt av Vasaloppets och vår egen tidigare vd, säger Madelene Öhlin, marknadschef på Silv­a.

Efter att ha låtit en testgrupp genomföra loppet under natten, beslutades det att man skulle införa Nattvasan, som utförs i lag om två.

Redan från start fanns ett enormt intresse för loppet – nu under första året såldes platserna ut på 90 sekunder.

– Jag tror att framgångsfaktorn till stor del ligger i den ökande äventyrslusten hos människor, och den pågående trenden där många söker sig till nya, extrema upplevelser. En viktig komponent tror jag även är att Nattvasan görs i par och därför innebär att man ska övervinna någonting tillsammans. Det handlar mer om att pusha varandra än om att tävla, och jag tror att det ligger helt rätt i tiden att fokusera på hjärtlighet i stället för på tävling, säger Madelene Öhlin.

När det kommer till vad som gav framgångarna i Gyllene Hjulet, tror Madelene Öhlin att det har att göra med att man genom Nattvasan lyckades ge sin produkt huvudrollen i eventet.

– Vi har en produkt – pannlampan – som sällan är huvudprodukt i något sammanhang och som främst vissa initierade personer använder. Men i Nattvasan blir pannlampan i stället den kanske viktigaste komponenten, som skapar hela upplevelsen, säger hon.

Vad har Nattvasan gett för effekt för ert varumärke?

– Det är kanske ett uttjatat uttryck, men jag tror verkligen att Nattvasan kan innebära starten för Silva 2.0. Att förklara känslan av att vara ute och träna på natten, och vad vår produkt betyder för den upplevelsen, är svårt. Genom Nattvasan skapade vi ett sammanhang som berättade allt detta på en och samma gång. För oss har det skapat möjlighet till en helt ny kommunikativ bas.

Förutom att nå en bredare målgrupp, har samarbetet med Vasaloppet hittills resulterat i en dokumenterad räckvidd på över 1 800 000 kontakter, 100 publicerade artiklar och 800 sålda Vasaloppslampor, enligt Silvas egna siffror. Madelene Öhlin säger att Silva helt plötsligt har börjat få förfrågningar om samarbeten från stora aktörer och återförsäljare.

– Det betyder så klart oerhört mycket för oss och vår affär.

Vilka lärdomar tar ni med er framåt utifrån Nattvasan?

– Hela arbetet med Nattvasan har från start känts helt rätt i magen för hela organisationen – alla medarbetare kan till fullo förstå varför vi sponsrar tävlingen. Vi har faktiskt ändrat hela vår strategi kring sponsring och event på grund av Nattvasan, och bestämt att vi från och med i år inte engagerar oss i event där våra två huvudprodukter pannlampan och kompassen inte har en naturlig plats, säger Madelene Öhlin.

– Det har till och med inneburit att vi dragit oss ur sammanhang som visserligen gett oss exponering, men där vi inte känt att vi som företag haft en naturlig del. Vi har lärt oss hur viktigt det är att eventen engagerar hela företaget och att vår personal på plats faktiskt ska kunna bidra och hjälpa till konkret i sammanhanget.

Det här är Silva:

Silva utvecklar och säljer sedan 1933 sport- och outdooraktiviteter. Fokusområdena är löpning, längdskidåkning, cykling, orientering och friluftsliv.

Produkterna utvecklas i Sverige med en design och konstruktion som är anpassad för att klara de tuffa påfrestningar som det nordiska vädret och klimatet innebär. Sedan 2011 ägs Silva av Karnell.

Det här är Nattvasan:

Ett 90 kilometer långt skidlopp mellan Sälen och Mora mitt i natten, som körs som en partävling med lag om två.

Nattvasan är Vasaloppets enda lopp med möjlighet till åkning i fri stil.

Loppet har tagits fram av Vasaloppet i samarbete med Silva och avgjordes för första gången den 3 mars 2017.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Vasaloppet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev