Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Varumärkesresan har tagit ÖFK in i finrummet

Publicerad: 21 november 2017, 23:00
Uppdaterad: 24 november 2017, 07:01

Bild 1/4  Östersunds Ludvig Fritzon gör 1-0 i bortamatchen mot IFK Göteborg i Allsvenskan.

Det tog sex år att ta sig till Europa. Nu fortsätter klubben att rusta inför framtiden och vid sidan av sportsliga framgångar ska ÖFK bygga föreningen ”man vill bjuda hem till sitt vardagsrum”.


ÖFK gjorde i fjol sin första säsong i Allsvenskan, och i år har klubben tagit nästa steg, vunnit svenska cupen och kvalificerat sig för gruppspel i Europa League.

Vid sidan av planen gör ÖFK som de alltid har gjort – utmanar fördomar för att bli ett bättre fotbollslag. Tidigare i år blev de den första HBTQ-certifierade föreningen i Sverige, och klubben har skrivit böcker, satt upp ”Svansjön” och bjudit Östersund på musikgala. Hur det hänger ihop med de sportsliga framgångarna? En hel del, anser kanslichefen Lasse Landin, som varit med sedan föreningen bildades.

– Allting vi gör går ut på att vi ska vinna nästa fotbollsmatch, både på och vid sidan av planen. Grundorsaken till att vi håller på med kultur är att vi ska bli bättre människor, och genom det ska vi vinna fler fotbollsmatcher, säger han.

Lagets sportsliga resa är anmärkningsvärd, men i bakgrunden av Europasuccén har ÖFK:s kulturprojekt kommit att betyda långt mycket mer än tre poäng. Ett arbete som i förlängningen byggt föreningens varumärke.

– Vi vill bli en förening som resten av Sverige kan vara stolta över. En förening man ska vilja bjuda hem till sitt vardagsrum, som man vet har värderingar man vill ha hemma hos sig.

Hur tror du ni uppfattas utifrån?

– Vi brukar använda ett gammalt norrländskt uttryck: eljest. Det betyder antingen att man är lite dum i huvudet, men det kan också betyda att man vågar gå sin egen väg.

Niklas Turner Olovzon, grundare på reklambyrån Passion Lab, menar att ÖFK:s varumärkesresa är helt unik.

– De har utmanat bilden av vad en fotbollsklubb är. Jag tror att varumärket är lika starkt, om inte starkare, än det sportsliga. Fotbollen är ett skyltfönster för klubben. Men Östersund visar att framgång utanför planen onekligen kan föda framgång på den.

Tidningen Vi, Dagens Nyheter, The Guardian och CNN har alla berättat historien om klubbens egendomliga väg ut i Europa. Tränaren Graham Potter ses av många som en stor anledning till framgångarna.

– En fara är att det kan visa sig att det bara ligger på individnivå, en blåbärskung som leder arbetet, och när personen försvinner riskerar man att tappa fotfästet. Jag hoppas att det finns en röd tråd i modet som ÖFK visar upp och vart deras varumärke är på väg, säger Niklas Turner Olovzon.

Föreningen har i dag över 2 000 medlemmar, och i snitt bänkar sig över 5 000 människor på lagets allsvenska matcher.

– Vi har utvecklats mycket som människor under den här processen, och det är väldigt viktigt när man har unga spelare i laget. De kommer inte vara fotbollsspelare hela livet, säger Lasse Landin, och fortsätter:

– Från början var det ingen som trodde på oss.

Tror folk på er i dag?

– Det tror jag. Men fortfarande är det många som ser oss som en dagslända som, när vi byter tränare i framtiden, kommer krascha. Det är ungefär som att ha ett förhållande. Om man inte jobbar på det hela tiden, kommer det så småningom att kraschlanda.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.