Välkommen till en tid där rösten styr allt

2018-02-22 10:10  

SPECIALEN DEL 1 AV 3. Glöm skärmen och fingertopparna – imorgon styrs all digital utrustning av rösten. I USA är framtiden redan här, och snart kan röststyrning vara i Sverige för att stanna.

I dag kan du göra nästan vad som helst genom bara ett knapptryck. Men i framtiden kommer du att kunna vakna, komma ihåg möten och beställa blommor med hjälp av din egen röst.

De flesta som någon gång har använt en smartphone de senaste åren har med stor sannolikhet också stött på någon form av röststyrning. Redan 2011 presenterade Apple rösten ”Siri” i Iphone, och året därpå tog Google rygg och byggde in röststyrningsprogrammet Google Nu i Android.

Med Google Home och Amazon Echos utveckling av de så kallade smarta högtalarna är röststyrning i dag hetare än någonsin. För de allra flesta kännetecknas röststyrningen av en förhållandevis simpel funktion; röstskriva ett sms, spela upp musik eller göra en Google-sökning.

Men techjättarnas plan för röststyrning ser ut att vara långt mycket större än så.

– Det är en naturlig digital revolution. Ju mindre vi får göra, desto skönare tycker vi att det är. Utvecklingen går från att skriva till att tala, och rösten är det mest grundläggande människan har, säger Arash Gilan, vd på den digitala byrån Viva Media.

I USA tycks revolutionen redan ha börjat. I dag används 45 miljoner röststyrningsenheter i landet, enligt E-marketer. En siffra som uppskattas stiga till 67 miljoner till 2019.

Techjättarna har inte varit sena med att lägga enorma resurser i hopp om att tillskansa sig den amerikanska marknaden, och flera företag har satsat på att utveckla sina egna röststyrningssystem och så kallade smarta högtalare. Microsoft, Samsung och Apple har inlett arbetet, men det är Googles system Google Home som tillsammans med Amazons Echo än så länge rönt de största framgångarna.

Amazon lanserade sitt röststyrningssystem för tre år sedan, och i dag har den digitala assistenten, kallad ”Alexa”, blivit en välbekant röst i amerikanska hem. E-handelsjättens röststyrning äger ungefär 70 procent av marknaden för så kallade smarta högtalare, enligt E-marketer.

Google har än så länge inte lyckats lika väl som sin konkurrent. Men Google Home, som lanserades för två år sedan, har under slutet på 2017 och början på 2018 synts på flertalet billboards runt om i USA och även installerats i fler enheter.

I takt med att konsumenterna lämnar skärmen bakom sig, och nu i allt högre utsträckning söker information via hörlurar och högtalare, blir frågan hur annonsörer ska tackla ämnet allt påtagligare.

– Marknadsföringen går från uppsökande och räckvidd, en hagelbössa, till att bli en sniper, där vi träffar exakt rätt. Tekniken kommer bara bli smartare och bättre ju längre tiden går, och det kommer innebära en helt annan form av marknadsföring, där datan till slut har bättre koll på vad du behöver än vad du själv har, säger Arash Gilan.

Under förra året blommade röststyrningen upp på riktigt i USA. 60 procent av personerna som använder sig av röststyrning har börjat göra det under det senaste året, visar statistik från Mindmeld.

Vad den framväxande röststyrningstekniken med Google Home och Amazon Echo i spetsen kommer att innebära för den svenska marknaden är ännu oklart. Varken Amazons eller Googles röststyrningssystem har ännu lanserats i Sverige, och än så länge är användningen av röstsystem på den svenska marknaden begränsad.

– USA är tre år före oss. Det går alltid snabbare att komma ikapp, och jag tror att vi kommer vara där USA är just nu om ett eller två år. Det som är avgörande för Sverige är att vi får funktionerna på svenska. Även om vi är duktiga på engelska så vill vi prata modersmålet, säger Arash Gilan.

Trots att det kan dröja innan jättarnas teknik presenteras i Sverige, anser Arash Gilan att svenska företag redan nu måste vara uppmärksamma på utvecklingen.

– Det finns en stilla våg som börjar nu, och den vågen gäller det att haka på. De som inte gör det kommer att förlora matchen.

Han menar att de kommande fem åren kommer bli helt avgörande för svenska företag och annonsörer.

– Röst kommer att vara väldigt undervärderat den kommande tiden. Om tio år kommer folk blicka tillbaka och säga: ”Shit, varför förstod jag inte vikten av röststyrning?”

Vad är det som annonsörerna måste göra?

– De måste redan nu lägga fram en vision och strategi. Det måste komma upp i medvetandet hos ledningar och marknadschefer – precis på samma sätt som man för sju, åtta år sedan pratade om hur man skulle göra med Google. De som inte har en strategi kommer inte att överleva.

Hur stor, tror du, är potentialen i röststyrning?

– Vi kan dela upp världen i evolutioner. Elden var avgörande för mänsklighetens historia, AI är nästa grej. Det kommer att ha samma påverkan på vår tid som elektriciteten hade på den industriella revolutionen, säger Arash Gilan.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt