"Utgångsläget har aldrig varit så bra"

Bild 1/2

Daniel Berg är vd på Scream, idag den största oberoende byrån på marknaden. Foto: Janne Naess

Konkurrensen mellan landets mediebyråer hårdnar i takt med att branschen växer. "Nu gäller det att ta vara på möjligheten som vi har att bli kundernas främsta partner", säger Vizeums vd Ebba Kilman.

Lönsamheten för Sveriges största reklam- och mediebyråer är stabil. Det framgår vid en jämförelse mellan 2015 och 2016 års bokslut.

Scream är i dag den största oberoende mediebyrån på den svenska marknaden, och under föregående år har man stärkt sin position ytterligare. Byrån har kontor i både Stockholm, Göteborg och Malmö, och omsättningen i den totala mediebyråverksamheten i Sverige ligger i dag på drygt 1,5 miljarder kronor, berättar vd:n Daniel Berg.

– Vi har haft en lysande utveckling sedan 2015 och ser att den fortsätter nu under 2017. Vår snabbrörlighet tror jag är den enkla förklaringen. Tack vare att vi är fristående kan vi fatta beslut lokalt och snabbt anpassa vårt erbjudande när efterfrågan växer på ny kompetens.

till exempel har Scream gjort investeringar i e-handelsbolag och satsat på e-sport med målet att lära sig att ta vara på möjligheterna i den nya marknaden.

– Dessutom har vi lyckats attrahera väldigt bra personer, i en bransch där det i övrigt är svårt att rekrytera. Det är så klart en jättestyrka att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare, det ger oss möjlighet att kunna välja de allra bästa, fortsätter Daniel Berg.

Hur ser du på era möjligheter att stärka er ytterligare framåt?

– Vi är paranoida hela tiden. Det viktigaste för oss är att upprätthålla vår nyfikenhet och vårt mod, och att våga vara stolta – men inte helt nöjda – med det arbete vi gör. Vi måste ifrågasätta oss själva och se framåt hela tiden. Det största hotet är att bli mätta och trötta.

I vilket läge befinner sig mediebyråbranschen i stort i dag?

– Det råder en hyperkonkurrens i branschen i dag. Jag ser framför allt två starka trender: ökad specialisering på allt smalare områden, med byråer som exempelvis bara jobbar med sök, samtidigt som kundernas behov av förenkling skapar en motreaktion som innebär att man lyfter in fler kompetenser i samma byrå, säger Daniel Berg, och fortsätter:

– Kunden får svårt att prioritera mellan kanalerna när den måste dela upp budgeten i 20 olika delar. När världen rör sig så fort som den gör, tror jag att vi kommer att se en allt starkare efterfrågan på strategi, överblick och förenkling i stället för taktik, specialisering och detaljstyrning.

Sett till omsättning är Forsman & Bodenfors fortfarande Sveriges största reklambyrå och ökade med 12 procent förra året. Medan Vizeum är största mediebyrån. Resultatet för 2016 var även det näst högsta för byrån under 2000-talet.

– Det beror främst på att vi under 2016 investerat mycket i vår fortsatta digitala transformation, som kräver både mer personal med nya kompetensområden och även andra verktyg och processer som effektiviserar och rustar verksamheten framåt, säger Vizeums vd Ebba Kilman.

Förra året gjorde Vizeum 47 företagsförvärv globalt, berättar hon, varav majoriteten var bolag inom data och teknik. I Sverige förvärvade man Outfox, ett världsledande bolag inom dataanalys och CRO. Här ser hon stora möjligheter för byrån att förfina erbjudandet till kunderna.

– Utgångsläget för mediebyråerna har aldrig varit så bra som i dag. Nu gäller det att ta vara på möjligheten som vi har att bli kundernas främsta partner i hur man optimerar ROI med datadriven kommunikation och därmed vinner i en digital ekonomi, säger Ebba Kilma­n.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-08-25 07.37Uppdaterad 2017-08-25 07.40

Dela artikeln: