Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Uppgång för affärspress

Publicerad: 10 Oktober 2017, 22:00
Uppdaterad: 13 Oktober 2017, 08:04

Bild 1/4  

PREMIUM. Drivet av högkonjunkturen lyckas flera affärstitlar växa – trots att tidskrifter totalt sett tappar. Veckans Affärers annonsaffär växer med nära 60 procent brutto. "Vi har hittat en bra form, framför allt gäller det vår öppna sajt", säger Åsa Uhlin, chefredaktör för Veckans Affärer.


Ämnen i artikeln:

AffärsvärldenVeckans Affärer

Flera av affärstidningarna ökar sin räckvidd i senaste Orvesto Näringsliv: Affärsvärlden, Driva Eget och Veckans Affärer med tvåsiffrig procentuell ökning.

Samtidigt har fackpressen som helhet det motigt. Enligt IRM backar de totala medieinvesteringarna i print med 8,4 procent under första halvåret i år.

De digitala medieköpen ökar, man kan inte kompensera för tappet i print.

Anne Mogensen, insiktschef på mediebyrån Carat, anser att intresset för just affärer delvis beror på att vi befinner oss i en högkonjunktur.

– Det är intresset för att starta eget som driver på ökningen, men det är kombinationen av papper och online som ger en hög räckvidd, säger hon, och fortsätter:

– Om vi fokuserar på pappersutgåvorna så har tappet av läsare av facktidskrifter i ”mitt-i-livet-målgrupper”, eller sådana med högskoleutbildning, planat ut något om vi ser över längre tid. Den stora förändring i mediekonsumtion som vi såg fram till 2014, tack vare smartphone-penetrationen, är inte lika dramatisk längre.

Liv Sandberg, vd på Starcom, ser också att intresset för affärspress ökar, om än försiktigt. Samtidigt påpekar hon att det är viktigt att väga in flera olika mätningar.

– Affärspress har under en längre tid haft motvind med anledning av det alltmer digitaliserade medielandskapet. Nya siffror visar motsatsen, om än från låga nivåer. Det finns ett utbrett intresse för de frågor som affärspress bevakar, oavsett format, säger hon, och forsätter:

– Men vi vet också att mätningar kan se olika ut, så det är viktigt att göra en bredare analys och inte dra för stora växlar utifrån en mätning. Om vi exempelvis kikar på Mediebyråbarometern har hela printkategorin haft det tufft under en lång tid.

Affärsvärlden ökade sin räckvidd med 13,6 procent i senaste Orvesto Näringsliv.

– Det är högkonjunktur, och man märker det genom ett ökat intresse för journalistik och högre Orvestotal, säger Erik Wahlin, chefredaktör och ansvarig utgivare på Affärsvärlden, och fortsätter:

– På längre sikt tar Affärsvärlden marknadsandelar på annonsmarknaden, men det är en fallande kurva, både i print och display. Vi ser ett ökat intresse för nativeannonser, men det är svårt att säga vad som är en konjunktureffekt och vad som drivs på av att det är ett nytt och intressant annonsformat.

Samtidigt säger han att det är viktigt att inte börja optimera klick och jaga visningar.

– Vår styrka är att ta bra betalt för varje läsare, där gäller det att akta sig så att man inte försöker få upp volymen till varje pris, då riskerar man att skjuta sig själv i foten.

Veckans Affärer var den tidning som ökade allra mest i Orvesto Näringsliv, med en procentuell räckviddstillväxt på 19,2 procent.

Åsa Uhlin, chefredaktör på Veckans Affärer, är nöjd med utvecklingen och säger att de satsar mycket på att öka antalet prenumeranter.

– Då ökar kännedomen och därmed räckvidden. Vi har satsat stenhårt de senaste åren och fokuserar mer på små och medelstora bolag – där finns det en nisch för oss.

Samtidigt säger hon, precis som Liv Sandberg på Starcom och Anne Mogensen på Carat, att intresset för entreprenörskap är stort just nu.

Enligt Sifo reklammätningar har Veckans Affärer ökat sin annonsvolym med 57,8 procent hittills i år, jämfört med samma period förra året. Det säger dock ingenting om rabattnivåer. Även Dagens Industri och Affärsvärlden uppvisar tillväxt, mätt i Sifo RM:s bruttosiffror.

Åsa Uhlin säger att volymökningen för VA:s del inte bara handlar om ökade rabatter:

– Vi ser absolut en ökning i annonsintäkter. Vi har vässat vårt erbjudande och har hittat en bra form för vår annons­affär, framför allt gäller det vår öppna sajt.

Det satsas rejält på ekonomi-tv, har ni några sådana planer?

– Det är ett spännande område, men vi har inga direkta planer på tv i nuläget. Vi satsar mycket på Facebookvänliga format när det gäller rörligt och tänker mycket kring hur vi får våra event att leva vidare.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev