Premium
Unibet blir Kindred – med hjälp av VR-upplevelse
Publicerad: 21 april 2017, 09:41
Uppdaterad: 21 april 2017, 09:41
Genom VR har Kindred Group, tidigare Unibet Group, kommunicerat sina nya värderingar till de anställda. "Vi ville inte bara slänga ut en power point, vi ville göra något ordentligt", säger Ebba Ljungerud, kommersiell chef på Kindred Group.
I december förra året meddelade speloperatören Unibet Group att de byter namn till Kindred Group. I samband med namnbytet har man även tagit fram fem gemensamma värdemeningar som ska genomsyra koncernens samtliga bolag. För att få med de anställda på tåget har man valt att använda sig av VR.
Namnet Unibet har fått hänga med sedan start och fungerat som både koncernnamn och namn för det enskilda varumärket Unibet.
– Vi insåg att vi måste ha ett namn som inte heter som ett av varumärkena som riktar sig till våra kunder . Vi behövde omformulera både vad vi heter och hur vi beskriver vår företagskultur, både från ett marknadsperspektiv och från ett employeer branding perspektiv, säger Ebba Ljungerud, kommersiell chef på Kindred Group.
För att få hjälp att staka ut de nya värderingarna, namnet och loggan tog koncernen hjälp av svenska byrån Neuwasser. Efter intervjuer med anställda kom man fram till namnet "Kindred" och de fem värdeorden: "We are individuals united", "We dare to challenge", "We seek to innovate", "We build on trust" och "We believe in friendship".
– Vi ville inte bara slänga ut en power point, vi ville göra något ordentligt, säger Ebba Ljungerud.
Så när danska byrån Suzumuchi kom med förslaget att skapa en VR-upplevelse för att kommunicera ut de nya värderingarna till de över 1200 anställda hoppade Ebba Ljungerud på direkt. Varje värdemening har byggts upp kring en sportupplevelse i VR så som paddling eller cykling. Efteråt har de anställda fått diskutera de nya orden och upplevelserna. Ebba Ljungerud säger att VR har varit ett effektivt sätt att få ut koncernens budskap.
– I och med att det blir så fysiskt med VR har folk verkligen levt sig in i de nya värdeorden och upplevelserna, säger Ebba Ljungerud, samtidigt som hon förtydligar att det inte bara räcker med att lansera en VR-upplevelse för att få det nya att fastna.
– Det är en lång process som vi kommer jobba med kontinuerligt.
Det är inte bara viktigt att ha gemensamma interna värderingar för de anställda utan det är även viktigt utåt sett mot marknaden.
– Det är i första hand interna värdeord men våra konsumentvarumärken har också sina ledord. Vissa av dem är gemensamma för alla varumärken, "trust" är till exempel en otroligt viktig del i allt det vi gör. Vi har produkter som både hanterar pengar och påverkar människor på olika sätt och det är klart att den typen av värden är detsamma rakt igenom för alla varumärken. Detsamma gäller för innovation.
FAKTA:
Koncernen tog adjektivet "kindred" som nytt namn eftersom det refererar till en grupp av människor som delar samma synsätt och värderingar.