TV-raset hos unga – minus 20 procent

Foto: Janne Naess

Det totala tittandet på linjär tv faller i samtliga åldersgrupper. Bland de yngsta tittarna är raset hela 14 minuter. "Det har skett en förstärkning av trenden", säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

Diagrammet ovan talar sitt tydliga språk: Det linjära tv-tittandet har minskat stadigt sedan toppåret 2009.

2016 tittade den genomsnittlige svensken 148 minuter på linjär-tv, i jämförelse med 166 minuter under 2009.

Sedan 2015 har puten (people using tele­vision) minskat med omkring 5,5 minuter i snitt per dag, vilket motsvarar 3,6 procent.

I MMS årsrapport för 2016 framkommer att tittandet har minskat särskilt dramatiskt i den yngre målgruppen. 15–24-åringar tittade på traditionell tv hela 14 minuter mindre i jämförelse med året innan – ett tapp som motsvarar drygt 20 procent.

I gruppen 25–39 år har tittandet fallit från 108 minuter till 95 minuter i snitt.

– Egentligen handlar det om en fortsättning på en trend där tittandet minskar, och under de senaste åren har det skett en viss förstärkning av trenden vad gäller det linjära tittandet, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

Samtidigt som det linjära tittandet minskar i snabb takt, påpekar Magnus Anshelm att online ökar desto mer.

– Totalt sett ökar alltså tv-tittandet, men man sprider det på fler skärmar och plattformar.

Ser du några tecken på att tappet för linjär-tv kommer plana ut?

– Vi är ju inget prognosinstitut, så det är svårt för oss att säga. Men vad man måste komma ihåg är att de mellan 15 och 24 år fortfarande tittar cirka en timme om dagen, så de har inte lämnat traditionell tv helt och hållet. Däremot minskar det markant, säger Magnus Anshelm, och fortsätter:

– För tv-husen gäller det att tillgängliggöra sitt utbud på fler skärmar, platt­formar, och vid fler tidpunkter som målgruppen efterfrågar. Min bedömning är att de svenska tv-husen lyckas bra med att fånga upp tittarna online. Dock är konkurrensen online, från exempelvis Youtube, massiv.

Vad kan tv-husen göra för att möta utvecklingen?

– Det handlar som alltid om att leverera ett utbud som attraherar målgruppen, som de kan välja att titta på tablålagt eller online. Alla, inte endast de unga, har behov av att både kunna få tv paketerat i tablå och att också kunna välja helt själva när de vill titta. Den rätten tar sig ju tittaren i dag – när, var och hur man ska titta på rörlig bild. Från tv-husens sida handlar det hela tiden om att tillfredsställa dessa behov. Om vi pratar förflyttningen för linjärt till online, ligger svenska tv-husen långt fram i internationella jämförelser.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-02-05 23.00Uppdaterad 2017-02-08 10.01

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: