Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Tv-husen växlar upp sitt lokala innehåll

SPECIALEN DEL 2 av 3. Netflix och HBO:s intåg på den svenska marknaden riskerar att driva upp priserna för tv-produktion. Men även talangtillväxten utmanas. Det får tv-husen att satsa ytterligare.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 26 Juni 2018, 13:30
Uppdaterad: 26 Juni 2018, 13:47

Ämnen i artikeln:

ViaplayC More

Bild 1/2  Det allra viktigaste för oss är att differentiera oss och se till att vara starkast på våra fyra nordiska marknader, säger Alexander Bastin, affärsområdeschef på Viaplay Norden. På bild: Alexander Bastin samt Fredrik Ljungberg, programdirektör på Viaplay.

Under 2018 ska Viaplay rulla ut fler originalserier än året innan. Totalt kommer man att släppa elva serier för den nordiska marknaden, medan man förra året släppte sex. Nyligen släpptes storsatsningen och thrillerserien ”Rig 45”, ett slags modern tappning av Agatha Christies ”Mordet på Orientexpressen”, som i stället utspelar sig på en oljerigg. Den övergripande ambitionen är att lansera 50 egna originalproduktioner till och med år 2020. Som de andra svenska tv-aktörerna satsar Viaplay just på lokalproducerat för att stå sig starka på den svenska marknaden.

– Det står tydligt att det finns en stor global konkurrent som vi fightas med varje dag, säger Alexander Bastin, affärsområdeschef för Viaplay Norden, och fortsätter:

– Det allra viktigaste för oss är att differentiera oss och se till att vara allra starkast på våra fyra nordiska marknader. Det gör vi framför allt genom lokalproducerat innehåll.

Men även play-konkurrenten C More satsar stort på lokalproducerat innehåll, och inom kort lanseras både Netflix och HBO:s svenska serier. Startdatumen för streamingtjänsternas svenska produktioner är dock än så länge hemliga.

Fredrik Ljungberg, programdirektör på Viaplay, säger dock att Viasat, Viaplay och Viafree har en styrka i att de finns på flera nordiska marknader.

– Vi kan utnyttja vår styrka och storlek genom alla de olika contentslag vi har. Vi har fri-tv i hela Skandinavien och pay-tv-kanaler i hela Norden, vilket gör att vi får en styrka att vara jämnstarka över hela Norden.

När globala aktörer kommer in som en helt ny aktör och ska beställa serier som passar den svenska marknaden har Viaplay en fördel eftersom de helt enkelt är mer erfarna, säger Alexander Bastin.

– Vi har agerat beställare av lokalproducerad underhållning sedan 1987 inom MTG, så det finns anledning att tro att vi är en bättre beställare på våra nordiska marknader. Sedan handlar det därefter om att jobba med de bästa talangerna, vilket är något som vi lägger otroligt mycket tid, energi och investeringar på.

Att knyta till sig branschens bästa tv- och serieskapare är något som alltid har varit viktigt för både produktionsbolag och tv-hus. Med mäktiga aktörer med stora finansiella muskler finns det en risk att de kan erbjuda summor som de svenska aktörerna inte kan matcha, men varken Fredrik Ljungberg eller Alexander Bastin verkar särskilt oroade över detta.

Som utomstående aktör är det svårare att skapa sig kännedom om de talanger och serieskapare som finns i Sverige. De som man rimligtvis känner till är de allra största namnen, men Fredrik Ljungberg anser att Viaplay inte är beroende av en eller två personer.

– Om det är en viss person som är låst för en produktion så finns det alltid andra talanger, säger Fredrik Ljungberg.

Samtidigt berättar han att en av de största utmaningarna som han möter är att hitta och lämna plats åt nya talanger, samtidigt som det är tryggt att investera i dem som redan är etablerade.

Alexander Bastin tror inte att vi på den svenska marknaden kommer att se samma typ av prisupptrappning som i USA.

– Det finns en skillnad i affärsmodellerna här. Att på den amerikanska marknaden knyta till sig en topptalang och sätta ett väldigt högt pris på det är något som du sedan kan kapitalisera på globalt. Att göra samma sak på en enskild lokal marknad har inte den potentialen på samma sätt, vilket gör att prisupptrappningen inte kan bli densamma.

Exakt vad Viaplay lägger på att köpa in dessa lokalproducerade serier vill man inte avslöja, men de bekräftar att de ökar sina investeringar i år i och med att de släpper fem produktioner fler än året innan. Under 2017 växte antalet abonnenter med 21 procent.

– Vi ser en fortsatt hälsosam tillväxt och vi har fortsatt höga ambitioner. Vi hade inte investerat så mycket som vi gör om vi inte sett att vi kan få utdelning för det, säger Alexander Bastin.

Hur mycket mer tillväxt när det kommer till abonnenter måste ni ha för att kunna räkna hem de investeringar ni gör i innehåll?

– Vi investerar för att driva på vår tillväxt och lägger investeringarna på den nivå vi ser som rimlig för att stödja tillväxt­ambitionen. Den ambitionen ligger väldigt högt eftersom vi ser streaming som det allra viktigaste tillväxtområdet för Nordic Entertainment Group som bolag.

Viaplay är inte ensamma om att investera kraftigt i svenska lokalproduktioner, det har även varit C Mores och TV4:s strategi sedan några år tillbaka. Strategin för att stå sig starka på den tuffa marknaden är också att hitta synergier mellan både TV4, C More och TV4 Play.

– Vår ambition är att vara den aktör som erbjuder det kraftfullaste lokala utbudet, däribland, men inte endast, svenskt drama, utan även underhållning, nyheter, dokumentärer, med mera, säger Mathias Berg, operativ chef på TV4 och C More.

Möter ni större konkurrens från Viaplay än från de globala aktörerna?

– Viaplay är mer som Netflix, de har ett stort utbud av amerikanska filmer och serier, och kompletterar med lokalt drama, säger Mathias Berg, och fortsätter:

– Sedan finns det en gräns för hur många abonnemang tittarna vill betala för, men vi har en styrka i att vi är breda. Vi är familjeorienterade, har en lokal förankring som utgår från tv och har ett starkt sportutbud för sportintresserade.

Hur ser du på risken att Netflix kan komma att driva upp priserna inom produktion på den svenska marknaden?

– När det blir större konkurrens om samma talang så finns det givetvis en risk att priserna drivs upp. Samtidigt handlar det om mycket mer än pengar för oss och kreatörerna. Det handlar om ett hantverk och en stolthet över det man producerar. Där har vi unika möjligheter med en kombination av TV4 och C More.

Åsa Sjöberg, innehållsdirektör på TV4, säger att man sedan några år tillbaka mer eller mindre fördubblat sina investeringar i svenskt drama och film. Men det är inte bara scriptade dramaserier som man satsar på, utan även andra lokalproducerade program som reality och underhållning.

– Tittar du på TV4-tablån under prime time så är den mer eller mindre helt lokal i dag. Backar man sju år så fanns det alltid någon stor inköpt serie på prime time i stället.

Även hon ser att det kan bli tuffare att knyta till sig talanger och innehållsskapare, men poängterar precis som Fredrik Ljungberg på Viaplay att det gäller att öppna dörrarna för nya kreatörer också.

– Det som framför allt är utmaningen med Netflix är att de köper serier och alla rättigheter till dem, det kan vara väldigt lockande för en producent. Vår modell är att samproducera och samfinansiera, vilket gör att vi pratar med andra nordiska tv-kanaler och internationella distributörer för att få ihop en budget, medan Netflix på kortare tid kan säga ja till en serie och lägga pengarna på bordet. Det kan vara både lockande och avskräckande för en producent att få en snabb beställning, samtidigt som alla rättigheter är utköpta för alltid.

Hur ser fördelningen av era investeringar ut? Läggs det mer på scriptat lokalproducerat drama på bekostnad av underhållningsprogram?

– Vi fortsätter att hålla en väldigt hög investeringsnivå i vårt breda innehållsutbud. Det är oerhört viktigt med lokala program, både nyheter, drama och underhållning, så det är snarare internationellt inköpt innehåll som påverkas.

MTG och Bonnier Broadcasting har SVO­D-tjänsterna Viaplay respektive C More, men Discovery Networks har valt bort en liknande streamingtjänst. I stället har tv-huset D-play, som främst är en AVO­D-tjänst, men som också består av en betaltjänst. Det har dock inte hindrat Discovery från att öka antalet underhållningstimmar bestående av svenskproducerade program.

Mellan 1 januari och 15 maj 2017 sände Kanal 5 cirka 440 timmar av lokalproducerat innehåll. Under samma period i år har man i stället sänt cirka 1 152 timmar. Det innebär en procentuell ökning med runt 162 procent, då är sporten exkluderad från mätningen.

– Vårt fokus är, och har sedan en tid varit, att öka vår närvaro och stärka vår position inom svensk underhållning och sport, det är det vi ser att vår publik kommer till oss för att konsumera, säger Axel Eriksso­n, innehållsdirektör på Discovery Networks.

Varför ökar ni antalet timmar för lokalproduktioner under 2018?

– Vår tes är väldigt enkel. Lokalt innehåll engagerar och det är vad tittarna kommer till Kanal 5 och D-play för att konsumera. Om vi gör mer lokalt innehåll så tror vi att vi därmed stärker vår position på marknaden. Tesen har hittills visat sig stämma ganska bra för oss eftersom vi nu faktiskt är Sveriges näst största kommersiella broadcaster på alla plattformar och vi fortsätter växa.

Strategin för D-play är att erbjuda Kanal 5:s innehåll även digitalt, tillsammans med det bästa ur annat innehåll från Discovery. På frågan om man kommer satsa på att utveckla sitt utbud och även erbjuda scriptade serier och spelfilmer likt C More och Viaplay blir Axel Eriksson­s svar ”det får framtiden utvisa”.

– Vårt fokus har hittills varit att bygga upp en framgångsrik och lönsam AVOD-plattform, primärt genom att erbjuda innehåll som bryter igenom och drar stor publik, vilket serier som ”Ex on the beach” och ”Wahlgrens värld” är två bra exempel på. Det kommer fortsatt vara vårt fokus – samtidigt som vi naturligtvis ser över hur vi kan utveckla affären vidare, och i det ingår givetvis SVOD.

Trots att Netflix tar en stor del av det totala tittandet och kan komma att driva upp priserna för produktion uttrycker Axel Eriksson sig positivt kring den hårda konkurrensen.

– Jag ser stora fördelar med ökad konkurrens och nya spelare på en mogen marknad. Det ger mer jobb, bättre innehåll, och kanske en välbehövlig injektion i industrin. Tiden får utvisa om budgetarna går upp eller ner.

– Med Netflix intåg kommer även sannolikt andra förändringar, till exempel gällande normen för rättighetsklarering som medför en nödvändig marknadsanpassning. Så, ja, det är klart att det kommer påverka oss som industri och jag tror wenbart det är i positiv riktning.

Lokala originalproduktioner:

VIAPLAY

Lanserade hittills 2018:Stella BlómkvistAdvokaten, Palme, Träsket och mordrättegångarnaRig 45Kommande under 2018:Vår tid är nu (samproduktion med SVT)Ingen utan skuldSvartsjön säsong 2Four hands menuDet stora experimentetC MORE SAMT TV4

Lanserade hittills 2018:SjölyckanTorpederna 2Modus 2Morden i SandhamnKommande under 2018:Sthlm RekviemJägarnaBröllop, begravning och dopPremiär på C More under våren, sänds i TV4 under hösten 2018:Maria WernBeck (Ditt eget blod, Den tunna isen, Utan uppsåt, Djävulens advokat)Gråzon

DISCOVERY

Höstens premiärer:Vem kan slå Anja och Foppa?HysénsDet som göms i snöVärldens tuffaste jobb med Adam Alsing

Ämnen i artikeln:

ViaplayC More

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.