Tuffare riktlinjer för annonser online

Annonsvänligt Sverige stramar upp riktlinjerna för annonser på nätet. Samtidigt lanserar Google ett filter i Chrome som plockar bort oönskade annonser. "Det får stor påverkan för dem som säljer och köper störande annonsformat, men det är vad som krävs, säger Alexandra Callius", ordförande i Annonsvänligt Sverige.

Vid årsskiftet rullade det globala initiativet Coalition for Better Ads ut sina riktlinjer för annonser på nätet. De publicister som ansluter sig förbinder sig exempelvis till att inte erbjuda pop-up-annonser eller annonser med ljud på sina sajter.

IAB Sveriges task force Annonsvänligt Sverige väljer nu att strama upp sina riktlinjer för att bättre liera sig med Coalition for Better Ads. Den befintliga displaystandard som IAB Sverige tog fram redan 2012 och senast uppdaterade i maj 2016 är redan till stora delar kompatibel med Coalition for Better Ads standard.

Det finns dock några undantag.

– Vi tycker att det här verkligen gör skillnad för användarna, redan när vi startade Annonsvänligt Sverige för två år sedan var tanken att skapa en bättre annonsmiljö. Om användarna fortsätter att installera adblockers så har vi snart ingen annonsaffär. Användare, annonsörer och publicister står på samma sida och det är en förutsättning för att vi ska lyckas, säger Alexandra Callius.

Sedan tidigare har cirka 15 sajter anslutit sig till Annonsvänligt Sveriges riktlinjer. När nu även Google trycker på i och med uppdateringen av Chrome, kommer sannolikt ännu fler sajter att ansluta sig.

Dessutom förväntas fler browser-tillverkare följa efter.

– Även om Chrome är först ut, kommer andra webbläsare att följa deras exempel. Därför är detta inte en webbläsarfråga utan en fråga om konsumentupplevelsen, säger Cecilia Taipale, digitalchef på Carat och ledamot i Annonsvänligt Sverige.

Uppdateringen av Chrome slår igenom den 15 februari. Webbläsaren förses då med ett slags filter som avgör om annonserna på en sajt följer Coalition for Better Ads standard eller inte. En sajt som får statusen failing under mer än 30 dagar kommer helt sonika att få se sina annonser plockas bort av Chrome. Det gäller alla sajter, både i desktop och mobilen, där en majoritet av trafiken kommer från Nordamerika och Europa.

Hittas störande format, riskerar dessutom samtliga annonser på sajten att blockeras, vilket även påverkar de rekommenderade annonsformaten.

Varken Alexandra Callius eller Cecilia Taipale tror att förändringen i Chrome kommer påverka svenska publicister i särskilt stor utsträckning.

– För oss som köpare ser vi ingen större påverkan på våra köp i dagsläget, och vi har redan en kontinuerlig dialog med annonsörer och reklambyråer kring vilka format man bör undvika. Vi vinner alla på lång sikt på att leverera en bättre användarupplevelse för att förbättra effekten av våra aktiviteter och fortsatta affärer, säger Cecilia Taipale.

Publicister som Bonnier, Schibsted, Mediekompaniet och Life of Svea har redan testat sina sajter, vilka har visat sig passera igenom Googles testmiljö utan anmärkningar.

– De här annonsformaten är inte så utbredda på svenska kvalitetssajter och köparsidan har de senaste åren slutat att köpa den typen av format. Det är däremot ett större problem för delar av long tail-publicisterna, som kommer att tvingas till en kvalitetshöjning, säger Alexandra Callius.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-02-15 07.44Uppdaterad 2018-02-15 07.47

Ämnen i artikeln:

Så förändras annonsvänligt sveriges riktlinjer

Auto-start av ljud är inte tillåtet.

Annonser som täcker hela sidan på desktop ska laddas innan innehållet på sidan samt gå att stänga ned av användaren direkt (nedräkning är inte okej).

Annons som täcker hela sidan i mobil, prestitial, är inte tillåten.

Stora annonser i mobil är tillåtna, men får inte ta upp mer än 30 procent av den totala nedladdade ytan på sidan där de publiceras.