Gå direkt till textinnehållet

Traditionella medier störst i bubblorna

I den avslutande delen av artikelserien granskar vi vilka länkar som sprids i höger- och vänstersvansen. Vilka nyhetssajter är det som formar världsbilden och vilka ämnen är det som engagerar?

DEL 3 AV 3. Ett växande ekosystem av alternativa nyhetssajter formar världsbilden på framför allt högerns politiska Twitter. Men också i ytterkanternas filterbubblor tar de traditionella medierna fortfarande störst plats.

I en serie artiklar har Dagens Media tillsammans med datajournalistikbyrån J++ kartlagt det politiska Twitter. Vi har visat att politiska influencers på högerkanten väcker mångfalt större engagemang än på vänster-kanten och att det finns en uppsjö konton som systematiskt fungerar som informationsspridare i den så kallade svansen.

I den avslutande delen i den här artikelserien granskar vi vilka länkar som sprids i höger- och vänstersvansen. Vilka nyhetssajter är det som formar världsbilden och vilka ämnen är det som engagerar?

Precis som i de tidigare artiklarna i den här serien tar vi vår utgångspunkt i ett antal inflytelserika politiska twittrare på vänster- och högerkanten. Vi har kartlagt vilka konton som re-tweetar de här twittrarna mest aktivt och i följande steg analyserat vilka sajter spridningskontona länkar till i övrigt.

Sammanlagt handlar det om cirka 2 000 Twitter-användare och uppemot 200 000 länkar.

Vi avgränsar oss till länkar till olika former av nyhetssajter och bloggar. Det betyder att vi exkluderar plattformar som Faceboo-k, Youtube och Instagram, samt renodlade partisajter och tankesmedjor.

Det ger oss de båda diagrammen här nedanför.

Det är kvällstidningarna som tillsammans med SVT innehar de tre första platserna bland både vänster- och höger-twittrare, men med olika inbördes ordning på Aftonbladet (störst till vänster) och Expressen (störst till höger). Ungefär fyra av tio nyhetslänkar går till dessa tre sajter.

Den första slutsats vi kan dra är alltså att teorin om filterbubblor behöver en nyansering. Även på den politiska skalans ytterkanter har mainstream-media en central plats. Om vi inkluderar andra traditionella riksmedier samt lokaltidningar går omkring två tredjedelar av alla nyhetslänkar till etablerade medier. Andelen är något högre i vänstersvansen, men skillnaden är inte uppseendeväckande.

Den resterande tredjedelen av alla nyhetslänkar går till diverse tydligt politiskt färgade nyhetssajter. Nedanför är ETC, Feministiskt perspektiv och Politism störst. Det handlar om tämligen kända titlar. En stor del har en facklig koppling och många har en lång historia som tryckta publikationer.

Det politiska, eller alternativa, medielandskapet nedanför har en helt annan karaktär. Där handlar det om renodlat digitala produkter med betydligt färre år på nacken. Samhällsnytt, Nyheter Idag och Fria Tider får flest länkar. Efter dem kommer en räcka mer eller mindre radikala motsvarigheter.

De här resultaten är i linje med det som Försvarets forskningsinstitut (FOI) kom fram till i sin forskningsrapport om politiska twitterbotar i augusti. Deras topplista över mest länkade nyhetssajter innehåller i stort sett samma redaktioner. FOI gör dessutom observationen att automatiserade Twitter-konton, det vill säga botar, är mer benägna att länka till sajter som Samhällsnytt, Nyheter Idag och Fria Tider än vanliga användare.

Samhällsnytt och Fria Tider brukar båda allmänt beskrivas med epitetet hatsajter. Samhällsnytt är arvtagaren till Avpixlat, som i sin tur var en efterföljare till bloggen Politiskt Inkorrekt. Sajten har genom Kent Ekeroth haft en nära anslutning till Sverigedemokraterna.

Expressen har visat på kopplingar också mellan Nyheter Idag och Sverigedemokraterna, även om Nyheter Idag också gjort sig kända för sina granskningar av just Sverigedemokraterna.

Exakt vilket inflytande de här sajterna har i praktiken har debatterats en del efter valet. Traditionella redaktioner klandras nu för att ha sneglat för mycket på det högerpopulistiska medielandskapet och tillskrivit Sverigedemokraterna för stora förväntningar.

Inför valet kartlade Dagens Nyheter ambitiöst vilka politiska Facebooksidor som får flest delningar.

Man kunde då visa att högerpopulistiska sidor vuxit kraftigt under de senaste åren och till och med passerat drakar som Expressen och Aftonbladet om man mäter interaktioner. Ännu tydligare blev det att vänstern akterseglats i sociala medier.

Enligt den statistik över engagemang på Facebook som DN analyserat så var valrörelsen 2014 präglad av ämnen som feminism, antirasism och miljöpolitik. Nu är det invandring, integration och brottslighet som gäller.

Det bekräftas av Dagens Medias granskning. Vi har gjort ett slumpmässigt urval på 100 nyhetsartiklar i högersvansen på Twitter och det är tydligt att det är just de här ämnena som dominerar. Närmare två tredjedelar av artiklarna handlar om invandring, integration och brottslighet. Andra återkommande ämnen är kritik av andra medier och yttrandefrihet.

Det är uppenbart att vänstern har fått ge vika i sociala medier. Det finns visserligen en flora av vänsterfärgade nyhetssajter och bloggar, men i det digitala medielandskapet har de hamnat på efterkälken.

Det är svårt att hitta några vänster-motsvarigheter till sajter som Samhällsnytt och Fria Tider. Det närmaste vi kommer är Aktuellt Fokus, en liten redaktion grundad 2012 som beskriver sig som en partipolitiskt obunden sajt för arbetarklass, av arbetarklass.

Talande nog kommer sajtens grundare också från andra sidan. Kim Fredriksson, som är en av sajtens grundare, har gjort en politisk resa från högerextrema Nationaldemokraterna till yttersta vänsterkanten. I en intervju i Expo beskriver han hur han i de högerextrema kretsarna lärde sig strategier för att skapa opinion i medierna. Som vänsteraktivist ligger han fortfarande långt efter.

Jens Finnäs

Publicerad 2018-10-11 10.31Uppdaterad 2018-10-11 10.35

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: