Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Techjättarna dikterar nya regler

Publicerad: 21 Juni 2017, 11:16
Uppdaterad: 21 Juni 2017, 11:30

"Ju färre konsumenter som blockerar alla annonser överallt, desto bättre är det både för Google och för publicister", säger Googlechefen Scott Spencer till Dagens Media. Foto: Press

Både Google och Apple genomför omfattande förändringar – och stärker greppet ytterligare om den digitala affären.Samtidigt som det innebär en upprensning sprider sig oron bland både publicister och annonsörer.


Ämnen i artikeln:

GoogleApple

Googlechefen Scott Spencer har ingen lätt uppgift. Som ansvarig för sökjättens arbete med hållbar annonsering vilar ett tungt lass på hans axlar när det gäller det öppna nätets fortlevnad. I alla fall om man ska tro honom själv.

– Mitt jobb är att se till att det öppna och fria nätet existerar om fem, tio år, förklarar han för Dagens Media.

Nyligen presenterade Google en rad åtgärder i syfte att förbättra annonsmiljön på nätet och hjälpa publicister att ta betalt för innehåll i en tid då annonsintäkterna sviker. Även Apple har flaggat för nya funktioner som ska ge användare ökad kontroll över sin digitala närvaro.

Apple vill bland annat ge användarna möjlighet att förhindra autostart av video i Safari. Bolaget vill också göra det svårare för annonsörer att samla på sig användardata och använda sig av retargeting, det vill säga att annonser följer med användaren till nya webbplatser.

Googles åtgärdsprogram består av tre delar. En av dem är en funktion som gör det möjligt för publicister att skicka vädjande meddelanden till besökare med adblockers. Företaget lanserar även ett verktyg som erbjuder användarna att betala för att få en annonsfri upplevelse på sajten de besöker. Dessutom kommer Google, från och med i början av nästa år, att blockera annonser och sajter som inte lever upp till branschstandarden som satts upp av branschorganisationen Coalitio­n for better ads.

– Vi vill se till att den öppna webben fortsätter att vara en livskraftig modell där innehållsskapare kan publicera sitt material, kapitalisera på det med hjälp av annonsering, samt att användarna ska slippa bli frustrerade över dåliga annonsupplevelser, säger Scott Spencer.

Initiativen har tagits emot väl av branschen, menar han. De mediebyråer, publicister och annonsörer som Dagens Media har pratat med är i grunden positiva till en uppstädning av annonsmarknaden. Samtidigt befarar vissa att förändringarna kommer minska annonsutrymmet och försvåra för publicister och annonsörer. Vissa anser att det i första hand är ett sätt för Google att tjäna mer pengar. Andra kallar det för ett maktspel mellan giganterna i Silicon Valley.

Charlotte Thür, vd på IAB Sverige, välkomnar att teknikgiganter som Google anpassar sig efter industrin.

– Jag tycker det är bra att Google stödjer en standard. Med en så stor marknadsandel är det klart att de har en maktposition, men så länge branschen har varit med och bestämt så ser jag inga direkta problem.

För seriösa aktörer tror hon inte att effekterna kommer bli särskilt stora.

– Vad jag har förstått kommer det inte att drabba så många professionella sajter. Det är de icke-professionella sajterna man vill komma åt. Därmed tror jag inte att det kommer drabba våra stora sajter och publicister i Sverige som följer de riktlinjer som finns.

Så länge Google sköter kommunikationen ser hon det som något som kan hjälpa hela branschen. Detta eftersom en ökad användning av adblockers är något som drabbar samtliga aktörer.

– Om det är några sajter som har annonser som är väldigt illa omtyckta så drabbas ju hela nätet. Det räcker inte att det är några som gör fina annonsformat, hela branschen måste följa med.

Scott Spencer är inne på samma linje.

– Vi ser det här som en vinn-vinn-situation för alla inblandade. Ingen tjänar på störande annonser.

Uppsidan för Google menar han ligger i att bolaget är beroende av nätets långsiktiga hållbarhet. I första hand tjänar företaget pengar på att möjliggöra för annonsering på publicistiska sajter.

– Ju färre konsumenter som blockerar alla annonser överallt, desto bättre är det både för Google och för publicister. Det ligger i vårt intresse att se till att den öppna webben på ett balanserat sätt existerar många år framöver.

Största farhågan är att användarna, trots alternativen, ändå väljer att helt blockera annonser.

– Om alla skulle använda sig av adblockers skulle det tvinga publicister att låsa in allt sitt innehåll bakom betalväggar. Vi tycker inte att det är det ideala alternativet för användarna, utan förespråkar valmöjligheter. Det här är ett sätt att säkerställa en långsiktig tillgång på innehåll och den öppna webbens framgång.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.