Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

”Tävlingar pushar oss – får oss att stå på tå”

Publicerad: 30 Maj 2017, 11:35
Uppdaterad: 30 Maj 2017, 11:35

Bild 1/3  Björn Ståhl. Foto: Janne Næss

Ingos Björn Ståhl kom nyligen tillbaka från ”The One Show” i New York, och en cirkel är sluten. ”The Swedish Number” har nu plockat hem priser i samtliga prestigefyllda tävlingar som går att riva av på ett år.


Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish Number

– ”The One Show” är en väldigt klassisk prisutdelning med lite ”Mad men-känsla”. Det var rätt kul, säger Ingos cd Björn Ståhl, och slår sig ner med sin knäckebrödslunch i ett av Ingos konferensrum.

Innanför entrén på byråns kontor möts man av en vägg tapetserad med en Stockholmsbild. På bilden lyser med gula siffror telefonnumret som orsakat kraftig trängsel på reklambyråns prishylla det senaste året: ”The Swedish Number”.

– Jag har själv inte räknat, men över 80 priser har vi kammat hem det senaste året. Det kunde nog ha blivit mer om vi hade skickat in till fler tävlingar. Vi har faktiskt vunnit allt som vi har tävlat i, berättar Björn Ståhl.

Att kampanjen för Svenska Turistföreningen blivit en framgångssaga, är inte heller någon slump, enligt Ingos cd, utan ett resultat av byråns arbetssätt.

– Det finns många gemensamma nämnare med till exempel ”Le Bon” som vi gjorde för Lidl, och som också vunnit en hel del priser. Vi jobbar medieneutralt och med kulturella och subkulturella insikter – vi försöker hitta skärningspunkten mellan medier, kreativitet och pr. ”The Swedish Number” är ett bra exempel på det.

Det är detaljerna som avgör, menar han. Ingo förkastar extremt mycket idéer, och förfiningsprocessen är lång.

– Man hade kunnat göra ”The Swedish Number” på många olika sätt som inte hade varit bra, säger han.

Bra kommunikation kräver sina risker, understryker Ingos kreative chef, som själv utsågs till en av världens bästa cd:s i Cannes förra sommaren.

Man måste våga, och även ha en utarbetad plan ifall något skulle gå fel.

Ingo jobbade med ”The Swedish Number” i två år innan lanseringen, och Björn Ståhl berättar hur han många gånger tvivlade på idén.

– Under mina mörkaste stunder ville jag bara gå och gömma mig och låtsas som att kampanjen inte fanns. Jag kunde ångra att jag hade sagt ja till idén, tvivla på att någon skulle ringa numret – och på att vi skulle lyckas få folk i Sverige att ladda ned appen och faktiskt svara, berättar han.

Enligt Björn Ståhl ska man ha ont i magen när man släpper en ny kampanj. Annars är idén förmodligen inte tillräckligt bra.

– När vi släppte ”The Swedish Number” var jag skräckslagen, säger han, och fortsätter:

– De första dygnen var fruktansvärda och underbara. Vi tappade kontrollen fullständigt och plötsligt pratades om kampanjen i hela världen. Det var en fantastisk upplevelse.

Vilket pris under året har betytt mest?

–D&AD:s svarta penna. Den är nästan omöjlig att få. Sverige har fått två genom tiderna, och Ogilvy, som är ett av våra nätverk, har aldrig fått någon – trots att de utsetts till världens bästa nätverk i Canne­s sex år i rad.

När Ingo satte sig på planet mot D&AD:s prisutdelning i London hade de ingen aning om att de skulle få med sig den eftersuktade pennan hem.

– Det var galet spännande. De avslutar alltid prisutdelningen med att dela ut den svarta pennan, och när det var dags så lästes  ”Ingo” upp helt fel. Vi fattade ingenting förrän de nämnde kampanjen.

Hur har alla priser påverkat er position inom ert nätverk?

– Vi har fått en helt annan status inom nätverken. Bland annat får vi nu vara med och plocka fram stora globala koncept. Vi är rankade på topp tre i båda nätverken – i morse när jag var inne och tittade så låg vi faktiskt på första plats.

– Det finns definitivt en ”Canneseffekt”. Stora internationella varumärken vet vilka vi är nu, och vi får förfrågningar på både lokal och global nivå.

– Tävlingar får onödigt mycket skit. Man kan säga vad man vill, men det är de som pusha­r oss framåt, får oss att stå på tåspetsarna, och gör att vi utvecklas som byrå. Har man inte det perspektivet så utvecklas varken kommunikationen eller kundernas affärer.

– Vi åker till Cannes för att vinna ett lejon. Om vi gör det så vet vi att vi utvecklas och är i framkant. Det är bra att det finns en ”Canneseffekt”.

Vad har framgångarna med ”The Swedish Number” betytt på ett personligt plan?

– Det har varit ett märkligt år. Jag säckade ihop förra sommaren och har åkt in och ut på sjukhus sedan dess. Jag var väldigt sjuk. Samtidigt så kom den här framgången efter 27 år i branschen. Jag har en autoimmun sjukdom som var illa i somras men är bättre nu. Däremot så kommer jag att behöva behandlas hela livet.

– Men man kan säga att det är bättre att vara sjuk och ha ”The Swedish Number” än att vara sjuk och inte ha det.

Hur har Ingo vuxit som byrå av det här året?

– Vi har fått ett kvitto på att det vi gör är unikt och i världsklass. Och vi har insett att man inte behöver vara världens största byrå som jobbar med världens största varumärken för att vara bland de bästa. Jag tror också att det har skapat en medvetenhet på byrån. När en medarbetare tittar på en av kreatörerna bakom exempelvis ”The Swedish Number” så kommer tanken att ”om han kan göra det, så kan jag också”. Det är bra.

– Men vi har fötterna på jorden igen. Nu är det bara att börja om. Man är aldrig bättre än sitt senaste jobb.

Vad har ni i pipen?

– Vi gjorde en väldigt bra kampanj för Folkoperan, som kanske kommer att ge lite utdelning. Sen kommer det en kampanj snart för ”Tre” som man kan hålla utkik efter –  och som jag tror mycket på.

De tre viktigaste priserna för Ingo enligt Björn Ståhl:

1. Svarta pennan, D&AD

”Så ovanlig att den knappt finns. De flesta som jobbar med kommunikation har ingen och kommer aldrig få någon. Väldigt stolt.”

2. Titanium, Cannes Lions

”Vi fick Grand Prix också, men Titanium smäller högre i min bok. Bara andra gången det går till Sverige.”

3. Guldägget

”Utländska priser i all ära, men att stå på scen och ta emot guldägg på hemmaplan är stort.”

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish Number

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev