Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

"Ta tillvara slumpens möjligheter"

Publicerad: 4 Januari 2018, 13:34
Uppdaterad: 4 Januari 2018, 13:36

"Det måste finnas en affärsnytta och ett tydligt syfte för en lyckad blixtkampanj", säger Martina Olsson. Foto: Dennis Ersöz

EXPERTEN SVARAR. Martina Olsson, creative planner på Gullers Grupp, delar med sig av sina bästa tips på en lyckad blixtkampanj.


Ämnen i artikeln:

IkeaMcDonaldsGullers Grupp

Ikea, Norwegian, Delicato och McDonalds är bara några av alla företag som har testat. Begreppet är inte nytt, men särskilt under den senaste tiden har vi sett en rad exempel på så kallade blixtkampanjer. Men vad krävs egentligen för att lyckas?

– Det handlar bara om att ta tillvara möjligheter som slumpen erbjuder. För att klara det så krävs det dock att man är extremt väl förberedd i alla kanaler, och är trygg i vad ens varumärke står för. Det måste finnas en affärsnytta och ett tydligt syfte för en lyckad blixtkampanj, säger Martina Olsson.

När skådespelarparet Brad Pitts och Angelina Jolies äktenskap tog slut i september 2016 fick flygbolaget Norwegian en snilleblixt. Resultatet: en helsidesannons i norska VG, med texten ”Brad er singel” följd av flygpriset mellan Oslo och Los Angeles – en annorlunda pr-kampanj som fick stor spridning.

– Blixtkampanjer visar hur landskapet och våra förutsättningar för att nå ut har förändrats. Fördelen är att man på ett kul och oväntat sätt möter målgruppen där de är, man ser till att bli en del av det som är ”the talk of the town”. Gör man det rätt, ger det spridning i flera olika kanaler.

Vilka är riskerna?

– Är man inte tillräckligt trygg i varu­märket eller i sin målgrupp, kan det slå slint, och en kul idé vänder till att bli en kris. Man måste vara beredd på att det kan bli efterdyningar som man måste kunna bemöta. Dessutom är tiden i sig en riskfaktor, många kanske tycker att en till två dagar är snabbt nog, men då kan nyheten redan vara död.

Har användningen av blixtkampanjer ökat de senaste åren?

– Ja. På senare år har kommunikatörer blivit bättre på att ta vara på egenskaperna hos digitala kanaler och sociala medier. En spridningsidé kan börja som en annons eller ett Face­book-inlägg som får fötter, och plockas upp av såväl privatpersoner som medier. Men att vi kommer behöva agera snabbt i vår kommunikation kommer definitivt att bli regel snarare än undantag.

Så lyckas du med en blixtkampanj:

Lyhördhet

Du måste ha koll på din omvärld för att kunna agera när ett tillfälle dyker upp.

Mod

Du måste våga göra något oväntat, och med glimten i ögat. Men du måste också vara beredd på att bemöta eventuell kritik.

Mandat

För att lyckas måste din uppdragsgivare eller chef ge dig rätt förutsättningar.

Timing

Det finns ingen tid att förlora, du måste agera innan nyheten är död. Gör man det rätt så ger det spridning i flera olika kanaler.

Affärsnytta

Innan du kör, fråga dig själv om insatsen speglar varumärket och vilket syfte kampanjen uppfyller. Det bör alltid finnas en affärsnytt­a.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IkeaMcDonaldsGullers Grupp

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.