Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Swedbank belönar entreprenörer

Swedbank startar tävlingen Rivstart för att hylla entreprenörer. "Vi är väldigt måna om att det inte ska bli en klubb för inbördes beundran", säger Swedbanks marknadschef Johan Bryngelson när han berättar om den stora satsningen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Juni 2017, 12:31
Uppdaterad: 08 Juni 2017, 12:34

Ämnen i artikeln:

SwedbankKampanj

Johan Eriksson, externkommunikationschef, och Johan Bryngelson, marknadschef, berättar att Swedbank valt att inte spika ett lika tydligt koncept som det gamla ”Under eken” för att kunna vara mer flexibla. Foto: Jannes Naess

För att uppmuntra entreprenörskap och tydligare förmedla att Swedbank är en bank för småföretagare, startar banken tävlingen Rivstart. Samtidigt släpper man även en kampanj som hyllar entreprenörer.

– Vi behöver positionera oss bättre inom det området. Kampanjen går ut på att hylla individerna bakom företaget och på så sätt berätta om hur Swedbank hjälper entreprenörer att nå sitt mål, säger Swedbanks marknadschef Joha­n Bryngelson.

Från och med den 1 juni till och med den 31 augusti kan alla som sitter på en idé som de vill få chansen att förverkliga skicka in sitt bidrag till tävlingen. En jury bestående av tunga namn som Footway-grundaren Sara Wimmercrantz, Jan Eliasson och miljöprofessorn Johan Rockström, kommer sedan i mitten av september utse tio vinnare. Vinnarna får ett bidrag på 250 000 kronor för att starta sitt företag.

– Det här är en jättesatsning, säger externkommunikationschefen Johan Eriksson.

– Tävlingen bygger på insikten om att fyra av fem jobb som skapats sedan 1990-talet kommer från nystartade företag (enligt Swedbank och Företagarnas rapport ”Småföretagarbarometern 2016”). Det är grogrund till arbetskraft. En ny undersökning som vi har genomfört med hjälp av Sifo visar även att en tredjedel av svenskarna någon gång skulle vilja starta ett eget företag. Det här är ett sätt för oss att poängtera att det behövs fler småföretag och öka intresset för företagande i Sverige.

De enda kriterierna som finns är att det ska vara en idé som på något sätt bidrar till någon förändring.

Hur nervösa är ni över att få in tillräckligt bra bidrag?

– Jag är den enda som har varit lite orolig. Men pratar man bara med entreprenörer i sin bekantskapskrets så märker man att det finns ett stort behov och efterfrågan på en sådan här möjlighet. Skulle vi inte få in några bidrag, får vi i så fall hitta en lösning på det och titta på varför det inte föds sådana idéer. Men jag tror att vi kommer få in tillräckligt med bra bidrag.

För ungefär ett och ett halvt år sedan skrotade Swedbank sitt kampanjkoncept ”Under eken” med den animerade ekorren. Konceptet hade hög igenkänningsgrad men nådde inte hela vägen fram när det gälde att förmedla budskap och skapa en emotionell koppling. I slutet av 2015 bröt man därför med byrån Lowe Brindfors och inledde samarbete med Forsman & Bodenfors i stället i syfte att förnya sig. För ett år sedan kom den första kampanjen ut, men att spika ett nytt och lika tydligt koncept som Under eken är inte på tapeten.

– Så formade som koncept har varit tidigare, som exempelvis fåret ”Frank”, är på väg bort, tror jag. Det är för oflexibelt på dagens fragmenterade marknad. Men det ställer också högre krav på oss att vi i produktionen säkerställer att man tar hem det även om konceptet utvecklas under tiden, säger Johan Bryngelson.

– Det vi kan se nu med de nya kampanjerna är att vi har jättebra budskapsförståelse. Vi har även en skyhög rekommendationsgrad på ett område som pension, som i mångas ögon är väldigt tråkigt.

Kampanjfilmen för att upplysa människor om tävlingen går ut brett och rulla­r linjärt från och med vecka 22. Kampanjen kommer rulla i traditionella räckviddsmedier kombinerat med mer nischade kanaler och pr.

– Det blir svårare och svårare att skapa räckvidd i aktiviteter, därför tror vi på ett nära samarbete mellan marknad och kommunikation. Man behöver jobba i alla kanaler även om det fortfarande är genom de traditionella kanalerna som man får störst räckvidd, säger Johan Bryngelson.

Genom att gå brett hoppas man även på att nå en så bred målgrupp som möjligt och få in ett brett spektrum av bidrag.

– Vi är väldigt måna om att det inte ska bli en klubb för inbördes beundran, det här ska vara en bred aktivitet. Alla ska ha möjlighet att söka. När det pratas om entreprenörer blir det ofta väldigt techfokuserat. Jag skulle bli jätteglad om vi fick in flera olika typer av bidrag, också för att spegla vår kundbas, som består av allt från hantverkare till nationella bolag.

Ämnen i artikeln:

SwedbankKampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.