Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Svenskarna som kan vinna i Echo Awards

Publicerad: 31 Augusti 2017, 12:55
Uppdaterad: 31 Augusti 2017, 14:38

Peppe Larsson, grundare, och Pierre Kalmenstam, vd, på Smicker, har vinstchans i Echo Awards.

När världens bästa direktreklam ska utses i Echo Awards i oktober har svenska Smicker vinstchans i tre tuffa kategorier.


Ämnen i artikeln:

Echo AwardsSmicker

Totalt finns 15 chanser till svenska guld, för bland andra MRM/McCann för Vattenfall med uppmärksammade "The Banner Ad That Can see What You See" och förra årets mest hyllade svenska kampanj "The Swedish Number" av Ingo för Svenska Turistföreningen.

Prisutdelningen sker i samband med konferensen &Then, som den här gången äger rum i New Orleans 8-10 oktober.

"Den stora gigjakten" för Halebop har kammat hem tre nomineringar till Smicker, i kategorierna Best Use of Virtual Reality/Augmented Reality, Best Custumer- Centric Campaign och Technology and Communication.

Kampanjen gick framför allt under påsken, en konkurrensutsatt tid för Halebop, och bestod av en äggjakt där man placerat tusentals geocachade ägg med gigabyte i över hela Sverige.

– Vår utmaning var att knyta kunderna närmare Halebop genom att höja lojaliteten och belöna dem. Ur det föddes idén till "Den stora gigjakten", en kampanj som aktiverade kunderna och gav någonting tillbaka, säger Pierre Kalmenstam, vd på Smicker.

Kampanjen mottogs inte bara väl av kunderna, utan gav även starka ROI-siffor, berättar han.

– Det är några av dem bästa ROI-siffrorna vi har haft genom hela vår historia för alla uppdragsgivare. Att det både var ett kreativt koncept och gav enormt mycket återbäring i form av lönsamhet till Halebop gjorde kampanjen extra häftig. Echo Awards tar ju både hänsyn till kreativitet och resultat – jag tror att det är svaret på varför vi har nominerats i tre tuffa klasser.

Om Smicker ska åka ned till New Orleans i oktober har man ännu inte bestämt, men byrån har varit nominerade i Echo Awards tidigare och Pierre Kalmenstam har själv varit på plats under &Then-konferensen ett par gånger.

– Som svensk byrå är det väldigt roligt att vara med i en global tävling, i och med att det finns möjlighet att samla inspiration från olika delar över hela världen, säger han.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Echo AwardsSmicker

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.