Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Svenskar har dåligt digitalt självförtroende

Publicerad: 18 april 2017, 11:03
Uppdaterad: 18 april 2017, 11:07

Skeptisk. Rufus Lidman, digital strateg hos Sveriges Annonsörer, menar att Sverige är ett av de mest digitaliserade länderna i världen.

Marknadschefer i Sverige känner sig digitalt omognare än sina utländska konkurrenter, visar en ny undersökning. Men digitalstrategen Rufus Lidman delar inte den bilden. "Sverige ligger långt fram, inget snack. Däremot finns självförtroendet inte alls", säger han.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Varje år sedan tio år tillbaka tar revisions- och konsultbolaget PwC tempen på den digitala mognaden hos svenska och utländska företag. Undersökningen av bolagens ”digitala IQ”, som måttet kallas, baseras på intervjuer med ett par tusen marknadschefer och andra företagsledare världen över.

När mätningarna började för ett decennium sedan var digitalt i stort sett synonymt med it. Även om det hade börjat ske ett skifte gällande hur teknologi användes, fanns det fortfarande många frågetecken kring hur det skulle gynna affären, konstaterar rapporten. Sedan dess har de digitala satsningarna bland företag exploderat. Att hitta en organisation som inte inser vikten av att hänga med i utvecklingen beskrivs som nästintill omöjligt.

Samtidigt känner sig dagens företagsledare inte ett dugg bättre rustade för den digitala omställningen i dag än för tio år sedan. Organisationers förmåga att utnyttja teknologi till sin fördel har tvärtom minskat, enligt ledarnas egna uppskattningar.

Bara lite drygt hälften, 52 procent, bedömer sin digitala IQ som hög. Motsvarande siffra var så sent som i fjol 67 procent. En tänkbar förklaring skulle kunna vara att dagens ledare har en större förståelse för vad digitaliseringen innebär.

– Man inser att någonting som tidigare definierats relativt snävt numera är något som förändrar organisationer fundamentalt. Att vara digital kräver mycket mer än it. Det kräver ett helt nytt arbetssätt, kanske en helt ny kultur. Då blir utmaningen betydligt större. Då tror jag att företagen inser att de inte är så långt fram, säger Fredrik Lindblad, ansvarig för digital transformation på PwC.

Trots att företagen upplever att de har svårt att hålla jämna steg med den teknologiska utvecklingen så är det knappast som att de står still, understryker han.

– Företagen har gjort massor på det digitala området, men även om man upplever att man förändrar sig, så förändrar sig omvärlden så fruktansvärt snabbt. Det gör att de frågar sig om de gör tillräckligt.

Av de svenska företagen anser sig endast 36 procent vara digitalt mogna. Svenska marknadschefer ser sig också som mindre digitala än sina utländska konkurrenter – 20 procent jämfört med 30 procent i snitt.

– Spontant hade man kanske tänkt sig att marknadscheferna borde vara digitalt mogna. Resultatet väcker många frågor kring hur väl de har lyckats utveckla och innovera sin marknadsfunktion, säger Fredrik Lindblad.

Möjligen tror han att svenska företagsledare är mer medvetna och ärliga om sina begränsningar.

– Varför är svenska företag mer självkritiska? Det kan hända att vi är mer insikts­fulla, och med insikt kommer förhoppningsvis en bättre förmåga att agera.

Rufus Lidman är digitalstrateg på Sveriges Annonsörer med lång erfarenhet av att jobba med både svenska och utländska företag. Hans bild är att Sverige ligger långt fram i fältet.

– Sverige är ett av de mest digitaliserade länderna i världen. Jag är imponerad över utvecklingen jag har sett bland svenska bolag. De senaste åren har det skett ett imponerande lyft, och har de inte koll, så är de i alla fall engagerade och har koll på vad de borde ha koll på, säger han.

Den låga självskattningen anser han bör ses som ett ödmjukt hälsotecken.

– Det betyder att man vet hur mycket som krävs. Det är alltid svårt att veta hur man står sig gentemot konkurrenterna. Sverige är ett föregångsland som många utländska företag hämtar inspiration från, och anledningen till det är att vi är duktiga.

Ytterst handlar digitaliseringen enligt Fredrik Lindblad om att företagen måste skapa och tillfredsställa behov på helt nya sätt, där kunden blir viktigare än någonsin.

– Vilka är mina kunder i morgon, vilka är deras behov, och hur kan jag leverera på det behovet? Om förmågan att förstå kundbehovet är viktigt för att behålla sin relevans så är det strategiskt avgörande att ledarna är i framkant. Stämmer resultatet, finns det anledning för organisationer att se över hur de ska bli mer digitala.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.