Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Studie: Trygghet effektivt vid native

Publicerad: 19 September 2018, 14:06
Uppdaterad: 19 September 2018, 14:07

Foto: Janne Naess

PREMIUM. Lokalpress och intressesajter erbjuder den mest effektiva miljön för native advertising, enligt en färsk studie. I centrum står ordet ”integrationstrygghet”.


Ämnen i artikeln:

native advertising

Hur påverkar kontexten effekten av native advertising? Hur viktig är en trygg och trovärdig miljö för att väcka intresse och engagemang för innehåll från en annonsör?

De frågorna ville contentbolaget We Are Stories få svar på, och lät därför analysföretaget Inizio genomföra en omfattande studie under sommaren.

Bakgrunden var att We Are Stories, som sedan starten i vintras jobbar med produktion och distribution av native på cirka 150 lokalpress- och intressesajter, redan från start noterade något som de ville grotta djupare i.

– Under vårens alla kampanjer såg vi genomgående höga läsartider och stort engagemang. Det handlar naturligtvis om att vi vet hur man skapar bra innehåll, men vi såg också hur sajternas kontexter samverkade och levererade väldigt starka resultat, säger Tobias Waldefeldt Lindner, innehållschef på We Are Stories.

I samtal med Inizio visade det sig att det inte gjorts någon mätning som jämför native på lokalsajter och intressesajter med nationella och internationella sajter.

I undersökningen fick över 2 500 personer mellan 16 och 79 år, boende i Sverige, ta del av olika mock-ups (fullskaliga exempel) på puffar och artiklar från en kampanj för Swedbank, som We Are Storie­s producerade under våren.

Samma mock-ups visades upp i en rad olika miljöer: på flera svenska lokaltidningssajter och Svenska Hockeyligans officiella nyhetssajt, samt på nationella och internationella nyhetssajter.

Nativundersökning

Respondenterna fick sedan svara på ett antal frågor kring hur de uppfattade innehållet och synen på annonsören.

Resultatet visar att både de lokala sajterna och intressesajterna presterade bättre i fråga om hur användarna tog emot innehållet, deras attityd till innehållet samt hur benägna de var att agera efter att ha tagit del av det, exempelvis genom att gå in på annonsörernas egna kanaler.

– Det blev tydligt att ordet ”integrationstrygghet” står i centrum; ju tryggare jag är i den miljö där jag vistas, desto större benägenhet har jag att gilla annonseringen i den. Vilket ju är hela poängen med native – för såväl annonsör som publicist, säger Tobias Waldefeldt Lindner.

I takt med att frågan om säker annonsmiljö har växt i betydelse, säger Tobias Waldefeldt Lindner att han ser hur allt fler annonsörer får upp ögonen för att nå användarna via innehåll i svensk lokalpress.

– Den hävstångseffekt man som nationell annonsör kan få genom att gå lokalt är stor. Man kommer närmare, upplevs som mer personlig och kan exempelvis koppla till lokala butiker eller återförsäljare. Dessutom är lokalpressen ofta laddad med starka värden och har ett stort förtroendekapital efter att ha funnits på orten i generationer. Det är samma sak med intressesajterna. Där har besökarna aktivt valt att befinna sig från start, vilket innebär att mycket redan är vunnet för en annonsör.

När det kommer till trovärdigheten som annonsbärare så visar undersökningen att sociala medier inte är starka.

– Jag vill gärna att lokaltidningarna sträcker lite extra på sig, för de fyller en funktion som Google och Facebook inte kan fylla.

Att vi lägger allt mer tid på sociala medier är oomtvistat, men Karolina Hülphers, vd på We Are Stories, menar att den centrala frågan för annonsörer alltid är var annonsen faktiskt hamnar.

– Många kunder vi träffar känner osäkerhet kring miljön som de ska annonsera i och belyser risken att ens varumärke ska bli förknippat med stötande innehåll eller åsikter som direkt skadar, säger hon.

Diskussionen blir extra relevant när det kommer till native, som ligger närmare den redaktionella kontexten än annan typ av annonsering.

– Inför valet dök det ju senast upp en liknande debatt med en extremgrupp som lyckats ta sig in med mycket stötande innehåll. Jag upplever dock att många annonsörer är uppmärksamma och kräver, helt korrekt, att publicisterna tar sitt ansvar. Men det är ett stort digitalt landskap att navigera runt i och svårt att hålla sig uppdaterad på allt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

native advertising

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.