Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Streaming av rörlig bild ökar 38 procent

Det har skett en rejäl förändring när det kommer till de svenska hushållens mediekonsumtion. Det visar nya siffror i Orvesto Konsument 2016:3. "Det är fullständigt fantastiskt eller fullständigt rubbat", säger Peter Callius, affärsområdeschef på Kantar Sifo.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Februari 2017, 09:49
Uppdaterad: 21 Februari 2017, 09:49

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentSifo

I snitt lägger svenska hushåll 15 492 kronor per år på mediekostnader. Notan för mediekonsumtionen ligger nu på över 68 miljarder kronor. Ungefär var fjärde krona skulle hamna i mediebudgeten om man samlar svenska hushållens medie – och matpengar. 

– Det är fullständigt fantastiskt eller fullständigt rubbat, beroende på hur man väljer att se på det. Det visar tydligt vilken oerhörd makt media har i vårt samhälle, säger Peter Callius affärsområdeschef på Kantar Sifo.

Siffrorna visar även att mediebranschens stora vinnare är distributörerna – inte innehållskaparna.

– Vi har gått från en värld där "content is king" till att 56 procent av mediekostnaderna läggs på rena distributionskostnader som internet och mobil. Det sätter en jättepress på innehållsleverantörer, säger Peter Callius.

I och med att konsumenter redan betalar så mycket för internet och mobil så finns det en risk att konsumenterna tar innehåll för givet, menar Peter Callius. I en värld där distributionen tar allt större del av det kvalitativa innehållet finns det en demokratisk problematik.

– Här kan jag bara spekulera men det är nog inte mobil och internet man skulle skära ned på först, utan snarare innehållstjänster. Människor med begränsade resurser kommer välja innehåll från fria distributionskanaler som kanske inte är liktydigt med källkritiska.

Än så länge lägger svenska hushåll enbart 140 kronor på digitala tidnings- och magasinsartiklar.

– De digitala kostnaderna motsvarar ungefär 4 procent av de analoga. Däri ligger hela affärsmodellsproblemet – de där 4 procenten ska i framtiden ersätta det analoga. Det är den stora utmaningen. 

Även om mobil och internet står för 56 procent av hushållens kostnader har streamingtjänsterna fullkomligt exploderat.

Internet och mobil ökar med 5 procent, respektive 6 procent men streamingtjänster för rörlig bild och musik ökar med hela 38 respektive 24 procent under samma period 2015.

– Jag tror att streamingen för rörlig bild att det är fler som använder sig av sådana tjänster. Men ökningen för streamad musik tror jag beror på att fler går från gratistjänster till betaltjänster.

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentSifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.