Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Störst tillväxt för poddar och radio

Publicerad: 30 Augusti 2017, 05:00
Uppdaterad: 30 Augusti 2017, 08:38

Bild 1/2  "Dagspressvolymerna har sjunkit under många års tid. Vi tyckte att vi såg en avmattning förra året. Nu verkar nedgången ha accelererat igen", säger Jochum Forsell, vd på IUM. Foto: Janne Naess

Radio och rörligt fortsätter att växa medan dagspress tappar från redan historiskt låga nivåer. "Nedgången har varit större än förväntat", säger Jochum Forsell på IUM.


Ämnen i artikeln:

IUMBauer Media GroupBonnier NewsMediebyråbarometern

Högtrycket för radio, tv och utomhus höll i sig över sommaren. Samtidigt tvingades dagspressen se ytterligare pengar försvinna ur reklamkassan. Även fack- och populärpressen har sett bättre tider, enligt Mediebyråbarometern.

Totalt ökade medieinvesteringarna med 2,4 procent under juni–juli. Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent. Ökningstakten kommer sannolikt att hålla i sig under hela 2017, enligt Sveriges Mediebyråer.

Den stora vinnaren radio har en positiv tillväxt om 24,7 procent hittills i år. Motsvarande siffra för dagspress storstad är en negativ tillväxt om 21 procent.

– Dagspressvolymerna har sjunkit under många års tid. Vi tyckte att vi såg en avmattning förra året. Nu verkar nedgången ha accelererat igen, säger Jochum Forsell, vd på IUM.

Huvudorsaken är att annonsörerna flyttar sina pengar till de digitala kanalerna.

– De stora tidningarna tappar riktigt stora pengar just nu. Det tar man delvis igen via digitala intäkter och online­video, men jag har svårt att se att alla kan kompensera för det här fallet.

Enligt Paul Brandenfeldt, annonschef på Bonnier News, förflyttar såväl DN som Expressen printintäkter till digitala produkter enligt förväntan.

– Vi visar upp starka tillväxttal, dels på våra mobila plattformar, men framför allt på webb-tv, både gällande antal läsare och intäkter. Vi har sett en generell minskning på printintäkterna, som är förmedlat via mediebyråer. Det vi fokuserar på är att försöka bibehålla nuvarande intäkter hos mediebyråerna och öka hos våra direktkunder.

Han tror att effekt, snarare än olika typer av medier, kommer att bli viktigare framöver.

– Medieval styr mer och mer. Vi kan komma att se en dämpning av ett eventuellt printfall till förmån för att det faktiskt påvisar en effekt i annonsörernas målgrupp.

Framgången för radio, tv och utomhus tillskrivs i första hand prisökningar. Såväl radio som utomhus är i år i stort sett utsålda.

– De har lyckats öka sin lokala och nationella försäljning och samtidigt driva upp priserna. I dag, när det blir allt svårare att hitta massräckvidd, är de medier som annonsörerna gillar, säger Jochum Forsel­l.

– Jag tror att mycket i radions framgång ligger i att vi fortsätter att leverera en stabil räckvidd, samtidigt som många andra räckvidds­medier tappar, säger MTG Radios Christer Modig, som också lyfter fram en lyckad programstrategi och hårt sälj­arbete som framgångsfaktorer.

Lotta Carlsson, försäljningsdirektör på Bauer Media, är inne på samma linje:

– Det råder en ljudboom både i konsumtion och hos annonsörer. Radion levererar fantastisk räckvidd samtidigt som poddar växer lavinartat. Eftersom efterfrågan på räckvidd har blivit större, och vi står stabilt, så har värdet på radio ökat, säger hon.

Uppgången för bio följer trenden med att annonsörer jobbar mycket mer med rörligt. Att sök ser ut att minska beror enligt Forsell på att söktjänster ofta bryts ut i separata bolag.

– Då syns de inte i mätningen. Vi jobbar på en lösning för att kunna spegla det också. Sök är den enskilt största kanalen i dag, enligt IRM, som speglar totalmarknaden.

Mediebyråbarometern Ackumulerad differens januari–juli 2017:

Dagspress landsort -4%

Populärpress -14%

Sök -25%

Fackpress -11%

Dr/annonsblad -5%

Dagspress storstad -21%

Dagspress kväll -19%

Utomhus/ trafikreklam +7%

Tv +5%

Radio +24%

Övrigt +7%

Internet +6%

Bio +15%

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev