”Större utbud och valmöjligheter inom radio”

2018-05-09 00:00  

SPECIALEN DEL 3 AV 4. Större möjlighet att nå ut, men utmaningen för radiohusen blir att ta andelar från Sveriges Radio – inte från varandra.

I samband med att det nya radiolandskapet ritas om får annonsörerna en bättre möjlighet att både målgruppsanpassa sina kampanjer och nå ut brett i hela landet.

– Det här innebär större utbud och valmöjligheter, speciellt i de orter där det tidigare enbart fanns en kommersiell kanal, säger Sara Blossborn, video- och ljudchef på mediebyrån PHD, som är positiv till de nya tillstånden också på grund av att den ökade konkurrensen leder till ett bättre förhandlingsläge.

Ser du några nackdelar eller utmaningar med den nya spelplanen för radio?

– Nej, jag ser bara fördelar för våra annonsörer. Utmaningen för de nya kommersiella nätverken blir att ta andelar av SR och inte av varandra.

Mattias Carlström, chef för broadcast på Starcom, ser även han att konkurrensen mellan radiohusen kommer gynna annonsörerna, men också lyssnarna, eftersom radioaktörerna lär satsa mer på innehåll än tidigare.

– Bauer och MTG har redan satsat stora summor på att få dessa tillstånd, vilket gör att de kommer behöva göra betydande satsningar på innehållet för att attrahera lyssnare och därmed kunna ta betalt av annonsörerna för de kontakter som genereras.

Radion som mediekanal kommer påverkas positivt av tillstånden, säger Mattias Carlström, samtidigt som han höjer ett varnande finger.

– En lågkonjunktur där medieinvesteringarna minskar kan leda till att radiobolagen inte får in det kapital som behövs för att ge lyssnarna ett bra innehåll och upplevelse.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt