"Skrattar ofta högt – det är skitviktigt"

2017-11-03 07:00  

PREMIUM. Discovery Networks nytillträdda vd Henriette Zeuchner har precis kommit ur den rekordlånga konflikten med Com Hem.Om 100 dagar väntar tv-husets största satsning någonsin – vinter-OS i Pyeongchang

Hon hann knappt öppna datorn innan Discoverys konflikt med Com Hem/Boxer rullade igång. Två månader senare har Discoverys nya vd hunnit bli varmare i kläderna, och på andra sidan det nya avtalet väntar tv-husets första OS.

Henriette Zeuchner står med kaffemuggen vid automaten på bottenplanet. Hon är ingen stor kaffedrickare men cappuccino ”funkar”. Det är måndag morgon och det spelar ingen roll att hennes kontor ligger två våningar upp när den bästa cappuccinon finns här. Hon väntar ut den korta kön och trycker med van hand hem kaffet till muggen, vänder på klacken och går mot hissen.

När Henriette Zeuchner i slutet på sommaren klev in i Discovery Networks lokaler på Rådmansgatan 42 i centrala Stockholm, var det nästan som att komma hem igen. Tidigare har hon arbetat på Canal Plus, under SBS ägarperiod.

Och fem år på Berling Media, Sverigelansering av HBO Nordic och en Meg Award för snabbaste digitalisering senare, är hon åter­igen tillbaka på platsen där hennes tv-karriär en gång startade.

Henriette Zeuchner har kaffekoppen i ena handen när hon kliver in på kontoret som fortfarande inte riktigt känns som hennes eget.

– Det var väl tanken, men i dag är det mer som ett konferensrum. Jag har inte suttit här en enda gång.

Runt om henne hänger tavlor på tv-husets profiler, såsom Wahlgren-familjen, Carina Berg och Filip och Fredrik. Här syns även husets minst sagt namnkunniga sportuppställning, som även ska synas i rutan i samband med OS, bland andra Anja Pärson, Magdalena Forsberg, Jonas Karlsson och Jessic­a Almenäs.

– Det har blivit lite som en tävling mellan sport- och nöjessidan att hänga upp flest namn på väggen. Jag vet faktiskt inte vem som leder, säger hon med ett skratt.

Nästan två månader har gått sedan hon tillträdde vd-stolen, och den viktigaste frågan för Henriette Zeuchner blir allt tydligare: Hur bygger man ihop Discoveryteamet?

– Det är ett givande och tagande. Vi måste stärka laget så vi känner att vi är ett litet men starkt team. Alla ska veta var någonstans i värdekedjan man är, hur vi bygger det här pusslet tillsammans och att alla pusselbitar behövs. Och det kan lätt bli så att alla kämpar på med sina hörn, att man glömmer titta upp och se varandra.

Henriette Zeuchner vet vikten av ett fungerande team. Hon hade inte vunnit en Meg utan andra, inte ens suttit här om det inte vore för andra.

– Vet jag bara att vi har ett starkt team här i huset och är stöttande mot varandra, då klarar vi av väldigt olika omställningar. För det händer extremt mycket hela tiden i medievärlden och Medie-sverige.

Hon växte upp på västkusten, strax utanför Göteborg, men det dröjde inte länge till familjen packade resväskorna. Och så fortsatte det. Familjen flyttade runt kors och tvärs över hela Sverige.

– Jag tror att alla barn och ungdomar försöker hitta vilka de är, och när man flyttar mycket när man är liten så måste man göra om sig själv varenda gång. Jag flyttade bland väldigt olika miljöer, så jag behövde anpassa mig till att vara ny i väldigt olika klasser.

Till slut fick det vara nog med anpassning. Henriette Zeuchner beslutade sig för att det fick räcka och bestämde sig för vem hon skulle vara.

– Det enda som var stabilt för mig var min mamma och pappa och min lillebror. Det är därför som det är viktigt för mig med min familj. Det lärde mig vikten av familjen, men det lärde mig också att det är viktigt att ta in och försöka förstå varifrån alla människor kommer.

Redan innan hon tackade ja till rollen som ny vd på Discovery anade hon den kommande konflikten med Com Hem/Boxer. Vid midnatt den 31 augusti släcktes också Discoverys kanaler ned hos operatörens kunder. När avtalsbråket väl rullade igång hade Henriette Zeuchner bara suttit på sin post i några veckor.

Hon lutar sig tillbaka på sin stol, ställer kaffekoppen med cappuccino åt sidan och öppnar en burk kolsyrat vatten och minns tillbaka på de första böljande veckorna som ny vd.

– Jag visste att det var ett kontrakt som var på väg att löpa ut, men det var inget som spelade någon roll i mitt beslut att tacka ja. Jag började på ett väldigt speciellt sätt och ett extremt intensivt sätt, det var blommor på bordet och här kommer en konflikt.

Konflikten varade i sammanlagt 13 dagar och blev den hittills längsta i svensk tv-historia. I dag är Henriette Zeuchner nöjd med det nya avtalet med operatören och understryker inte minst att det var ett lagarbete som lotsade tv-huset genom den tuffa perioden.

– När man inte känner varandra och kastas in i något som är extremt intensivt, då blir det en stor uppgift att komma fram till lösningen tillsammans. Vi jobbade väldigt sent och blev ganska trötta tillsammans. Trots det höll vi ändå stilen mot varandra hela vägen in i mål. Vi lärde känna varandra och det är jag jäkligt stolt över. Jag tror att vi som team kom jäkligt starka ur det här.

När stormen nu lagt sig har Konkurrensverket hunnit med att lägga ned Discoverys anmälan mot Com Hem. Men kring parternas relation finns fortfarande vissa frågetecken efter en rad hårda ord och utspel mitt framför mediernas strålkastare. Com Hems vd Anders Nilsson tog i från tårna när han i ett öppet brev riktade hård kritik mot Discovery och påstod att man tog ”tittarna som gisslan”.

Senare samma dag kontrade Henriette Zeuchner med orden ”tycker du verkligen det är skäligt?”. Hennes hårda tongångar fortsatte i ett uttalande några dagar senare i samband med Com Hems nya förhandlingsbud. Discoverys nästan nytillträdda vd kallade budet för ”bisarrt” och ”ett dåligt skämt”.

– Vad gäller Com Hem så är jag jätteglad att det är över, så klart, nu kan jag koncentrera mig på andra grejer. Samtidigt är jag helt säker att det är viktigt att ta sådana fajter och stå upp för sitt värde, och jag vet också att vi förde en konstruktiv dialog.

Vad gick genom ditt huvud när du valde att ta till de hårda orden?

– Vi var i chock och uppriktigt förbannande på deras bud. Det var sent in i förhandlingarna och det var ett väldigt oväntat drag som de gjorde. Förutsättningen för att vi ska finnas kvar på den här marknaden är att vi får betalt för våra produktioner.

– Vi har otroligt starka lokala produktioner och starka sport­rättigheter. Vi har satsat hur mycket som helst på Sverige, och att då bli så ifrågasatt och hamna i den diskussionen, då blir man med rätta upprörd. Och om man inte tar den fajten så är man bara en liten lort.

Kanalhusets sammanlagda tittartidsandel hittills i år ligger på 15,1 procent, vilket motsvarar en ökning med 1 procent jämfört med samma period 2016, i huvudmålgruppen 15–44 år. Av förklarlig­a skäl tappade däremot tv-huset tittare under konflikten­s gång. Flaggskeppet Kanal 5 har fram till och med vecka 42 i år backat från en tittartidsandel på 7,9 procent till 7,5 procent i huvudmålgruppen, och under vecka 36, mitt under rådande konflikt, tappade kanalen nästan 50 procent jämfört med samma vecka förra året.

I stället för konflikt väntar nu, om bara 100 dagar, tv-husets första olympiska spel efter att Discovery under förra sommaren räknade hem rättigheterna till fyra raka OS. Det är inte bara i Sverige som företaget ska sända OS. Alla europeiska länder, borträknat Ryssland, kommer gå via innehållsleverantörens kanaler tack vare införskaffade sporträttigheter på omkring 12 miljarder kronor.

Efter en lång tradition av OS i public service-tv tog MTG över stafettpinnen 2014. Leverantören fick nöja sig med två OS innan nu Discovery tar över.

– Det är klart att vi tittar på hur tidigare kanalhus har gjort. Vi tar lärdom och ska försöka göra det på vårt sätt. Men det är vi som ska leverera och vi kommer att leverera det på vårt sätt.

Förberedelserna inför vinterspelen i sydkoreanska Pyeongchang har sedan länge varit i full blom, och för det svenska tv-huset är paketeringen så gott som klar.

– Att vara en del av OS är helt magiskt. På Canal Plus jobbade jag med Premier League, men det här är mycket större. Det kommer bli det största jag har varit med om att göra, alla kategorier, och det är nog det största som någon gjort i det här huset.

Känner ni en press på att leverera?

– Att få jobba med det här teamet är otroligt och det ska bli så jäkla kul att se dem i OS. Våra experters namn gör mig starstruck. Många av profilerna har själva vunnit i OS och jag är stolt över att bygga teamet inom ramen för Discovery. Jag vill att Sverige ska se oss som just ett team, det är en härlig bukett av mänsklighet och av Sverige, kan jag tycka. Om man som tv-hus har de här profilerna att jobba med, då har vi faktiskt inga ursäkter.

Discovery har under sommaren och hösten sänt svenska herrlandslagets kvalmatcher till fotbolls-VM och under landskamp­erna har playtjänsten stött på kritik från tittarna.

– Alla digitala tjänster får klagomål på sig, det kan vi konstatera. Vi jobbar med att förbättra den plattformen, och den ska bli avsevärt mycket starkare.

Kommande OS ska distribueras via tjänsten Eurosport Player, som i huvudsak är plattformen för tv-husets sportutbud. En tjänst som man nu hoppas förbättra inför OS med hjälp av BAM-tech, en amerikansk plattformsleverantör som till stor del ägs av Disney och bland annat ligger bakom sändningarna av Super Bowl och tv-serien ”Game of Thrones”.

För en idrottare är OS ofta något av det största man kan vinna. Hemma i tv-soffan följer av tradition en stor publik spelen.

Henriette Zeuchner har redan druckit upp både kaffet och det kolsyrade vattnet, hon lägger armen över stolen bredvid.

– Vi kommer ha många som besöker vår värld under OS. Jag hoppas att vi ger mersmak så att man vill stanna kvar och de ska lära känna oss. Vi kommer också fortsätta bygga nöjesprofilen vad det lider. Det är inte bara sport för oss, det är ett otroligt starkt ben, och det ska bli kul att bygga vidare på det. Men det är på båda benen vi kommer gå vidare.

Hur mycket kommer du själv blanda dig i sändningarna?

– Jag lutar jag mig helt tillbaka på min sportredaktion och sportchef (Emir Osmanbegovic). Jag kommer inte ha några åsikter där. Jag ska sitta här och se till att allt fungerar så bra som möjligt, redaktionen kommer inte få några andra inspel. Jag har inte till närmelsevis någon expertis någonstans där, och det handlar för mig om att vara en bra ledare och låta dem som kan göra jobbet och inte försöka fuska själv.

Vilka sporter kommer du själv följa?

– Det är hockey och det är längdskidor, men det är jag kanske inte ensam om ...

Känner du personligen en press på att lyckas?

– Det håller mig inte vaken om nätterna, så kan man säga. Jag känner mig lugn och samlad, och förväntansfull. Det är en otrolig möjlighet för oss att visa vad vi kan och jag är inte särskilt orolig.

Henriette Zeuchner har ett kontorslandskap med människor på andra sidan glasväggen till sitt kontor. Anledningen till att hon aldrig använder det egna kontoret stavas ganska enkelt lagbygget.

– Ingen individ slår laget. Att vara del av ett vinnande lag, men även vara en del av ett lag i motgångar, slår allt, säger hon, och fortsätter:

– När jag flyttade mycket var det viktigt för mig att kunna gå hem till mamma och pappa och gråta lite eller skratta, men framför allt samla kraft. Det är den miljön jag vill skapa här.

Hur bygger man den miljön?

– Det är viktigt att personalen träffas och att man garvar mer. Vi skrattar ofta högt i korridorerna. Om man inte gör det, då orkar man inte någonting annat. Det är skitviktigt.

Och kaffet?

– Det är också viktigt och vi måste jobba på det. Men än så länge är kaffet längst ner bäst. Det finns många kaffeautomater, men vi kanske ska ha färre kaffeautomater så att fler kan träffas.

<u>Discovery Networks OS-uppställning</u><u>”neurotisk kvälls- tidningsläsare.”</u>

Namn: Henriette Zeuchner.

Ålder: 44.

Bor: Centrala Stockholm.

Familj: Man och två barn.

Karriär: Canal Plus, Berling Media, Discovery Networks Sweden.

inkomst: 2 592 300 kronor, (fastställd förvärvsinkomst taxeringsåret 2016).

Dold talang: ”Kan göra sig förstådd på danska.”

Sportintresse: Svensk hockey och fotboll.

Medievanor: Läser affärstidningar, är en ”neurotisk kvällstidningsläsare” och gillar böcker.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt