Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Skandalerna kan spilla över på annonsörer

Publicerad: 18 April 2018, 04:30
Uppdaterad: 18 April 2018, 05:43

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, och Charlotte Thür, vd för IAB Sverige. Foto: Janne Naess.

SPECIALEN DEL 2 AV 4. Trots press från både allmänheten och politiker så sitter annonsörerna still i båten när det kommer till att dra tillbaka sina investeringar från Facebook och Google. Samtidigt kan Cambridge Analytica-skandalen få allvarliga konsekvenser för annonsörerna.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Insamlingen av över 50 miljoner Facebook-användares data är symptomatisk för en tid där det digitala ekosystemet har spårat ur. Det konstaterar World federation of advertisers (WFA) i ett brev till Sveriges Annonsörer.

Analysen som WFA gör är att även om Mozilla, Commerzbank och några av WFA:s medlemmar har stoppat sin annonsering på Facebook, så är det inte troligt att människor eller varumärken kommer att lämna plattformen i något betydande antal inom den närmsta framtiden. Det innebär dock att annonsörer måste arbeta igenom problemen tillsammans med Facebook.

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, säger att det är allvarligt att Facebook inte har haft bättre koll på sin data. Han menar att detta främst påverkar annonsörerna på två sätt.

– Om användarna inte litar på Facebook som mediekanal kan detta i sin tur påverka dem som syns där, alltså annonsörerna. En annan hypotetisk fråga är om privat­personer börjar tänka om kring vad de delar med sig av på Facebook och blir mer restriktiva. Facebook har redan börjat strama åt kring riktade annonser. Om träffsäkerheten blir sämre, påverkar det annonsörernas effektivitet.

Vad är rekommendationerna till era medlemmar?

– Framför allt att se över hur man hanterar sin egen data, vilket även är en del i hela GDPR-arbetet. Om inte Facebook, som är en av de största drakarna, hanterar sin data rätt, måste man börja ställa sig frågan hur man hanterar sin egen data. Det är affärskritiskt att titta på.

I hur stor utsträckning har annonsörer i Sverige flaggat för att de kommer att minska sin annonsering på Facebook på grund av det här?

– Jag har inte fått den indikationen riktigt, men jag märker att man ser över hur man använder sig av data. Det är en trend vi ser över tid. Att man satsar mer på egna kanaler, beroende och oberoende av det som har hänt, i stället för att vägleda all trafik till Facebook.

När det för bara ett år sedan stormade kring Youtube och Google, valde flertalet tunga internationella annonsörer att pausa sin annonsering på plattformen. I samband med DN:s och Expressens granskningar av Google så har hat och hot på internet återigen seglat upp på agendan, men reaktionerna från annonsörerna har inte blivit lika direkta som förra året, säger Tero Marjamäki.

Varför inte, vad är skillnaden?

– Då blev det mer ett uppvaknande, man hade inte tänkt i de här banorna. En del i det hela är att man såg över hur man köper digitalt, både P&G och Uni­lever har sagt att de ställer hårdare krav när det kommer till effekt-frågan.

Charlotte Thür, vd för IAB Sverige, säger att det är allvarligt att data använts på ett otillåtet sätt. Samtidigt är man förvånad över att så många har reagerat på att Facebook över huvud taget samlar in data.

– Att det sker är något som kan tyckas vara en del av den digitala allmänbildningen i dag, säger Charlotte Thür, sam­tidigt som hon lyfter att användardata i de allra flesta fall använts till något positivt, nämligen mer relevant reklam.

– IAB Sverige har vid flera tillfällen bjudit in till diskussion gällande användandet av data med våra politiker inför GDPR och kommande e-privacy, men intresset har varit mycket lågt. Det här är viktiga frågor som alltid ska vara på agendan i det uppkopplade samhälle vi lever i, och inte bara när det uppdagas att en aktör som Cambridge Analytica använt data på ett otillåtet sätt.

Även om skadan blir större när en aktör som Facebook är inblandad så ser IAB även att det kommer något positivt ur det.

– Det är också en aktör med stora resurser, som kan vidta åtgärder och bör ha resurser att ha de bästa integritetsrutinerna.

IAB nyanserar även bilden och påpekar att alla aktörer – inte enbart de globala jättarna – måste ta ansvar för integritetsfrågor och arbeta för att minska det hat och de hot som sprids på respektive marknad.

– Det gäller vare sig man är en global jätte eller en mindre lokal publicist. Vi lever i en förtroendekapital-värld där alla måste förtjäna sin tillit.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.