"Så utnyttjar du IGTV på bästa sätt"

EXPERTEN SVARAR. I somras lanserade Instagram IGTV både som separat videoapp och inbyggd i Instagram-appen. Emma Blom ger sina bästa tips för att lyckas med formatet.

Vad är det vanligaste misstaget som annonsörer gör när de testar nya format?

– Det är att man testar utan att veta vad man vill ha ut av det. Man måste bestämma sig innan för vad ett bra resultat är.

Varför tror du att man inte tänker till kring vad man vill uppnå innan man testar nya format?

– Jag tror fortfarande att många har bilden av att sociala medier är till för att man ska testa, att ”allt är nytt”, man vill haka på och testa nya saker direkt. Men sociala medier har funnits i tio år nu och det är klart att det är bra att man testar nya saker, men det borde finnas en grund av att det är ett etablerat medium även om det ständigt är under förändring, säger Emma Blom, och fortsätter:

– Man kan ta det lugnt med att testa. Många nyheter blir bara pressmeddelanden och sedan blir det inget mer av det medan andra nyheter och förändringar får stora konsekvenser. Man måste inte haka på nya saker samma vecka.

Hur intressant som format är egentligen IGTV?

– Det är väldigt intressant eftersom det i någon mening flyttar videotittandet från traditionella plattformar till nätet. Det är naturligt att det inte bara är främst Youtube som står för videotittandet. Men det är inte intressant för annonsörer om man inte skapar nytt innehåll som är gjort för det formatet. Det som är utmanande med IGTV är att inte stirra sig blind på tidigare innehåll som man skapat, utan se till att ta sin plats i feeden genom att skapa material anpassat just efter IGTV.

För vilka passar formatet och för vilka passar det inte?

– Tyvärr så är det så att ju mer intressant en produkt är ur ett målgruppsperspektiv, desto bättre är det att göra en anpassning som exempelvis promotar en produkt. Det är lättare att prata om ett populärt klädvarumärke än ett elabonnemang. Alla kan ha en plats i IGTV, men man måste kanske göra större eller mindre avkall än vad man är van vid när det kommer till hur kommunikationen ser ut, säger Emma Blom.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-14 05.49Uppdaterad 2018-09-14 05.53

Ämnen i artikeln:

Så utnyttjar du IGTV på bästa sätt:

1. Avvakta utvecklingen

Hittills har IGTV inte varit någon tittarsuccé och det är förvillande likt Snapchats motsvarighet Discover, som aldrig någonsin fick eller kommer att få brett genomslag oavsett innehåll.

2. Låt innehållet styra

IGTV är väldigt specifikt än så länge. Lämpar sig ditt innehåll särskilt bra för IGTV eller är Stories bättre? Sluta aldrig att ställa dig frågorna hur, var och framför allt varför!

3. Titta på andra

Vad har andra gjort som är bra redan och vilka element kan du låna från det?

4. Bestäm innan vad du vill uppnå

Lämna inte det viktigaste, det vill säga resultatet, åt slumpen.

5. Utvärdera direkt

Ett dygn är en evighet i sociala medier. Och de första timmarna kommer att ge dig merparten av svaret för resten av dygnet. Att inte bevaka sitt innehåll och sina annonser per minut i sociala medier är det enklaste sättet att förlora pengar.