Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Så styr röstassistenten över din kommunikation

PREMIUM. När röstassistenter verkar som filter mellan människor och annonsörer gäller det att pitcha röstassistenten i stället, säger Axel Steinman på Microsoft.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 28 Maj 2018, 04:00
Uppdaterad: 25 Maj 2018, 13:18

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Det krävs talang för att använda teknologi, hävdar Microsofts Axel Steinman, som i förra veckan talade på Stockholm Media Week. Foto: Anna Hållams.

Med röstassistenter på frammarsch och Google Assistant på intåg på den svenska marknaden så blir det allt viktigare för marknadsförare att förstå hur detta kommer påverka spelplanen för att nå ut till konsumenterna.

Axel Steinman, vp international search ad strategic sale på Microsoft, nämner två saker som är viktiga för annonsörer att ta i beaktande när röststyrning och röstassistenter växer sig starkare.

Den första handlar om att när röstassistenten genom maskininlärning lär känna konsumenten allt mer, kommer den ge förslag som passar vad konsumenten gillar. Assistenten blir den som administrerar konsumentens valmöjligheter.

– Det är en fantastisk funktion för konsumenterna, men den gör marknadsförarnas liv svårare, för hur når man den konsumenten? säger Axel Steinman.

I en värld där assistenten är mellanhanden mellan konsument och företag blir kruxet att rikta sig till assistenten i stället.

– Du måste pitcha assistenten. Du måste skapa ett nytt tekniskt lager och ta reda på vilka kriterier som assistenten följer för att sedan ta ett beslut gentemot konsumenten. Du måste skräddarsy efter de parametrar som assistenten kommer ta i beaktande, inte efter konsumentens sinne.

Den andra saken som Axel Steinman nämner som viktig att tänka på är sättet som människor använder röstsök på.

– Sättet som marknadsförare når konsumenterna på i dag via sökmotorer är genom att använda sig av särskilda nyckelord. Men frågan är vilka nyckelorden egentligen är i en lång fras. Om du ska vara effektiv med din marknadsföringsbudget måste du tänka på detta.

Röstassistenter bygger som mycket annat på AI och maskininlärning. Axel Steinman säger att ett av de största hindren för marknadsförare att ta till sig av teknologin är att lyckas definiera sina prioriteringar. Det andra hindret handlar om att skapa kapacitet för att bygga och använda teknologin på företaget.

– Talang är grunden i allt detta, det är inte teknologi. Att kunna använda teknologi kräver talang. Du måste skapa kapacitet i din organisation, du måste utbilda människor och anställa rätt människor för att skapa kapacitet. Om du inte har detta så kan du inte göra framsteg.

Det tredje hindret handlar om balansen mellan kort­siktiga och långsiktiga mål.

– Alla marknadsförare lever på årliga budgetar, men det här är saker som du måste investera i över kanske tre år för att få det på plats.

Avvägningen av vad man ska satsa på är också svår, då något som var på frammarsch under en viss period kan ha varit bara en fluga.

– Det är jättesvåra beslut att fatta. Ska du anställa ett helt nytt team till marknadsavdelningen och köra för att sedan kanske tvingas kasta det ni utvecklat i papperskorgen?

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.