Gå direkt till textinnehållet

Så ska utomhus växa mer

Ola Klingenborg vill få annonsörerna att förstå de nya möjligheterna med utomhus. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 2 AV 3. Digital valuta, omnichannel och ny syn på utomhuskanalens kapacitet. Det är ord som branschens tre största aktörer slår fast som vägen framåt för utomhus.

En digitalisering av utomhus har präglat branschen de senaste åren. Utomhus­aktörerna har digitaliserat sina skärmar och uppdaterat sina system.

Clear Channel har byggt om hela sin organisation för att anpassa sig efter den stora digitala förändringen och i höstas lanserade bolaget för första gången möjligheten att köpa utomhus programmatiskt.

Under 2016 redovisade Clear Channel ett rörelseresultat på –199 miljoner kronor i bolaget Clear Channel Sverige. Omsättningen landade på 408 miljoner kronor.

Bolaget Clear Channel Sales redovisade däremot ett rörelseresultat på 317 miljoner kronor och en omsättning på 399 miljoner kronor.

För att få utomhus att fortsätta att växa framöver är det främst två saker som Clear Channels vd, Ola Klingenborg, nämner.

– Vi vill få annonsörer att förstå de nya möjligheterna med utomhus. Många har fortfarande en föråldrad bild av utomhus. Nu kan man köpa kontakter precis som tv, och man kan använda sin egen data för att uppdatera sin kampanj i realtid precis som för online.

eEn andra stora frågan är transparens när det kommer till mätning av digital utomhus. Hittills är det bara Clear Channel och JCDecaux som valt att hoppa på Outdoor Impacts digitala utomhusvaluta som lanserades i oktober.

– Vissa vägrar att vara transparenta och det kan hindra den fortsatta tillväxten för utomhus. Som marknadsledare är vi oroade för sådana hinder, säger Ola Klingenborg.

Konkurrenten JCDecaux redovisade under förra året ett rörelseresultat på 40 miljoner kronor och en omsättning på 269 miljoner kronor i bolaget JCDecaux Sverig­e. JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag hade en omsättning på 153 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 25 miljoner kronor.

För att utomhus även i framtiden ska fortsätta att plocka marknadsandelar lyfter Malin Otterström Heljeberg, pr- och kommunikationschef på JCDecaux, fram vikten av att uppvisa kampanjernas resultat för annonsörerna.

– Utomhusreklamen inte bara lever, den blomstrar. För att den ska fortsätta att göra det krävs det att vi bevisför hur lyckad en utomhuskampanj faktiskt kan vara.

Hon menar att annonsörerna under de senaste åren har blivit mer positivt inställda till utomhus.

– De har blivit bättre och bättre på att leverera bra kampanjer, och i dag sköts arbetet ganska mycket av sig självt.

Visual Art har ett brutet räkenskapsår mellan juli och juni. Mellan juni 2016 och juli 2017 landade omsättningen på 304 miljoner kronor och rörelseresultatet på 27 miljoner kronor.

Hoss Khosravi, affärsområdeschef på Visual Art, hoppas på att annonsörer mer och mer ska etablera ett omnichannel-tänkande kring utomhus.

– Utomhus spelar en roll i harmoni med mobilen, tv eller med desktop. Det blir nog en utmaning för många att anpass­a sig till och inte se utomhus som traditionell­a ytor, utan som en del i omnichanne­l-tänkandet, säger han.n

Så går utomhusbolagen

CLEAR CHANNEL

Har rättigheterna till reklam i bland annat Stockholms tunnelbana och nya Citybanan. 2017 blev Clear Channel Sverige, Danmark och Norge en skandinavisk organisation med affärsenheter i alla tre länder.

Clear Channel Sverige Aktiebolag

Så gick det 2016Omsättning 408 miljoner kronorRörelseresultat -199 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 327 miljoner kronor

Rörelseresultat -237 miljoner kronor 

Clear Channel Sales Aktiebolag

Så gick det 2016

Omsättning 399 miljoner kronor

Rörelseresultat 317 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 383 miljoner kronor

Rörelseresultat 309 miljoner kronor

 

XL Outdoor

Reklamytor i över 30 städer, bland annat längs bil- och järn­vägar och i form av vepor och projiceringar på fasader.

Så gick det 2016

Omsättning: 7 miljoner kronor

Rörelseresultat: 0,7 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning: 3 miljoner kronor

Rörelseresultat: 0,2 miljoner kronor 

VISUAL ART

Skärmar främst på centralstationer och i köpcentrum. Valde att vänta med att gå med i den digitala valutan strax innan den presenterades i höstas eftersom man inte tyckte att den höll måttet.

Visual Art Sweden Holding AB

Så gick det feb 2016-juni 2017

Omsättning 354 miljoner kronor

Rörelseresultat 8 miljoner 

Visual Art Sweden AB

Så gick det juli 2016-juni 2017

Omsättning 304 miljoner kronor

Rörelseresultat 27 miljoner kronor

Så gick det juli 2015-juni 2016

Omsättning 215 miljoner kronor

Rörelseresultat 19 miljoner kronor 

WALLSTREET MEDIA

Annonsytor som syns på spårvagnar i Göteborg och på bussar i 23 städer.

Wallstreet Media AB

Så gick det 2016

Omsättning 80 miljoner kronor

Rörelseresultat -11 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 75 miljoner kronor

Rörelseresultat -4 miljoner kronor 

Wallstreet Försäljnings AB

Så gick det 2016

Omsättning 24 miljoner kronor

Rörelseresultat 3 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 75 miljoner kronor

Rörelseresultat 5 miljoner kronor 

JCDECAUX

Erbjuder annonsytor i 25 städer från Luleå till Malmö.

JCDecaux Sverige AB

Så gick det 2016

Omsättning 269 miljoner kronor

Rörelseresultat 40 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 223 miljoner kronor

Rörelseresultat 15 miljoner kronor 

JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag

Så gick det 2016

Omsättning 153 miljoner kronor

Rörelseresultat 25 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 105 miljoner kronor

Rörelseresultat 28 miljoner kronor 

JERNHUSEN MEDIA

Har tågstationer i egen regi och avtal med Trafikverket om annons­utrymme på perrongerna på egna och andras stationer.

Så gick det 2017

Omsättning 69 miljoner kronor

Så gick det 2016

Omsättning 58 miljoner kronor

Särredovisar inte rörelseresultat för Media, men allt överskott från reklamintäkterna återinvesteras i stationerna. 

GET ON BOARD

Digital och analog reklam ombord på bland annat X2000. Gör även folieringar av tågen.

Så gick det Maj 2016-april 2017

Omsättning 18 miljoner kronor

Rörelseresultat 1 miljon kronor

Så gick det Maj 2015-april 2016

Omsättning 13 miljoner kronor

Rörelseresultat 0,1 miljoner kronor 

ADCITYMEDIA

Majoriteten av de digitala skärmarna är i 16:9-format. Erbjuder även vepor längs fasader i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Så gick det 2016

Omsättning 95 miljoner kronor

Rörelseresultat 13 miljoner kronor

Så gick det 2015

Omsättning 55 miljoner kronor

Rörelseresultat 6 miljoner kronor

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-04-06 05.00Uppdaterad 2018-04-06 12.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: