Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Så ska Tele2 lyfta efter turbulensen

Efter en stormig tid med tunga avhopp, sparkrav och byråbyten har Tele2 såväl nya lokaler som chefer – och ett nytt reklammanér. "Vi har landat och har en bra energi", säger Åse Holmberg, marknadsdirektör på Tele2.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 28 April 2017, 13:51
Uppdaterad: 28 April 2017, 14:34

Ämnen i artikeln:

Tele2Forsman BodenforsÅkestam Holst

Åse Holmberg, marknadsdirektör på Tele2. Foto: Janne Naess

Åse Holmberg är nöjd med företagets nya lokaler i Kista.

Det öppna kontorslandskapet påminner om ett Silicon Valley-kontor utan fasta arbetsplatser, med Starbucks-kaffe, högt i tak, gigantiska skärmar – dekorerat med citat som ”Jag är bäst. Det är min största styrka”, och ”Vinnaren har en plan. Förloraren har en ursäkt”.

Åse Holmberg berättar om företagets nya abonnemang med fri surf för 499 kronor i månaden, och det nya reklamkoncept där livets skola och möjligheterna som den digitala världen erbjuder står i centrum.

Bakom sig har Tele2 en stökig tid. Fjolåret präglades av en stor omorganisation där 225 tjänster skulle kapas och flera nyckelpersoner lämnade.

Bland de som lämnat finns bland andra marknads- och kommunikationsdirektören Pernilla Oldmark, inhousechefen Anna Andersson, Comviqs brand manager Mimmi Sköldberg, och marknadschefen Lotta Onajin.

Den senare i samband med att hennes roll delades upp i tre – en för varje av bolagets tre ben: Comviq, Tele2 privat, och Tele2 företag.

Hur var det att tappa så många erfarna medarbetare?

– Jag är stolt över att tidigare kollegor som har jobbat på Tele2 får så häftiga positioner på andra företag, och ser det som ett bevis på hur väl vi jobbar.

– Sedan är det så klart alltid tråkigt eftersom det ofta är vänner som slutar. Men det ger också möjligheter att tänka nytt. Det känns som att vi har landat och att vi har en väldigt bra energi och framdrift i organisationen i sin helhet.

Chefstappen var inte den enda stora förändringen under 2016. Efter en lång och trogen relation valde Tele2 att göra sig av med sin maskot, fåret Frank. Forsman & Bodenfors byttes ut mot King, som i sin tur hastigt växlades mot Åkestam Holst efter meningsskiljaktigheter om vägen framåt.

Tillsammans med Åkestam Holst lanserade Tele2 i förra veckan sitt nya unlimited-koncept ”Power 2”.

– Vi har byggt på positionen under ganska lång tid. Vi visst­e att vi ville utmana marknaden och har alltid haft en väldigt tydlig position som entusiaster av uppkoppling. Vi har nu kommit till en punkt där vi känner att det inte finns någon anledning att begränsa data över huvud taget.

Positioneringen menar Holmberg förändrar Tele2 i grunden.

– Helt plötsligt blir vi en helt annan aktör, för vi kommer inte sälja saker per styck, utan vi går ut och säger att hos oss får du allting obegränsat.

Är det här något kunderna efterfrågar?

– Kunderna har tydligt sagt att de inte vill ha begränsningar. De vill kunna betala en fast summa och få allt de behöver, oavsett om det innebär att sitta och titta på Netflix dygnet runt, läsa nyheter eller påbörja ett företag.

Sedan en tid tillbaka har Tele2 ett mål om att spara 1 miljard till 2018.

Hur påverkas din avdelning?

– Sparmålet är ett effektiviseringsmål som ska säkra upp att vi ska kunna vara konkurrenskraftiga. För oss inom marknad har det handlat väldigt mycket om medieköp. Inhousesatsningen har också varit ett sätt att bli snabbrörligare och få bort en del mellan­ledskostnader.

Hur ser du på medie­köpen framöver?

– Jag tror att vi kommer behöva jobba med medier på helt nya sätt. Vi har redan börjat jobba mer engagemangsdrivet. Vi tittar också på hur vi kan tänka annorlunda digitalt. Sedan har utomhus fått en helt annan roll än för några år sedan. Så absolut kommer det ske förändringar, men vilka de blir får tiden utvisa.

Hur funkar byrå­samarbetena?

– För oss är det viktigt att vi äger strategin. Sedan vill vi ta hjälp av Sveriges bästa partners, som alla jobbar väldigt tajt tillsammans. Men hjärtat ligger i vår inhousebyrå, som också kommer att få en större roll fram­över.

Den 1 juni tillträder tidigare brand managern Jim Carlberg som ny marknadschef för Comviq. Den 15 maj kliver Cecili­a Stenberg Forsberg på som ny inhousechef.

Känns det som att organisationen har satt sig?

– Absolut. Det gjorde den väldigt fort. Hela marknadsenheten fick tycka till om omorganisationen innan jag fattade ett beslut. Det gjorde att alla var med på båten. Som ledare är det viktigt att lyssna på behoven. Min roll är att frigöra kraften i medarbetarna. Det är inte jag som tar fram de här koncepten, det är teame­n.

Turbulent år för Tele2:

Under 2016 fick Tele2 en ny vd och en ny marknadsdirektör.

Sedan tidigare har Tele2 ett mål om att spara 1 miljard kronor fram till 2018. Detta har fått till följd att 225 tjänster ska kapas, många av dem på marknads­avdelningen.

Några av de som slutat är marknads- och kommunikations­direktören Pernilla Oldmark, inhouse-chefen Anna Andersson, Comviqs brand manager Mimmi Sköldberg, samt marknadschefen Lotta Onajin.

Efter att i många år ha jobbat med Forsman & Bodenfors bytte Tele2 förra året byrå till King, men avslutade samarbetet efter endast sex månader för att i stället gå till Åkestam Holst. I turbulensen gjorde sig Tele2 också av med en mångårig medarbetare i fåret Frank.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.