Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Så ska nya vd-duon leda Wavemaker

Publicerad: 30 April 2018, 05:30
Uppdaterad: 30 April 2018, 06:01

Ny ledning på ny byrå. Wavemaker uppstod vid sammanslagningen av MEC och Maxus. Där tar nu Cecilia Sundström över som vd och Lina Lindén som vice vd.

Foto: Janne Næss

Cecilia Sundström, ny vd, och Lina Lindén, ny vice vd, ska få Wavemaker att särskilja sig och möta den växande inhousetrenden.


När Wavemaker ersätter vd:n Martin Hugosson, som kliver upp och tar över vd-rollen på Group M, är det med ett dubbelt ledarskap.

Ny vd blir Cecilia Sundström, som senast kommer från en roll som chief client office­r, medan Lina Lindén, senast client team director, blir vice vd.

– Det känns som ett både modernt och spännande ledarskap, säger Cecilia Sundström.

– Det är ett stort uppdrag att vara vd i en industri som förändras snabbt och där tempot är högt. Lina och jag har jobbat tillsammans tidigare och båda har varit chefer, jag tror att det är jättebra för organisationen, nätverket och kunderna.

Wavemaker är byrån som tagit form ur sammanslagningen av MEC och Maxus, och har nu funnits i cirka fyra månader. Cecilia Sundström och Lina Lindén upplever att många är nyfikna på varumärket.

– Det är inte bara en rak sammanslagning av byråerna, utan en omstrukturering. Vi har teknologi och content som kommer vara lika starka delar som medier framåt, vilket skapar ett helt nytt erbjudande, säger Lina Lindén.

Hur vill ni utveckla Wavemaker framåt?

– Vi har precis lagt en pinfärsk plan, som vi nu ska utveckla och konkretisera. Den handlar mycket om att hjälpa kunderna med en större del av deras vardag, vi ser allt mer att frågorna handlar om data och teknologi och hur man ska navigera i det landskapet. Där har vi behövt stärka upp kompetensmässigt, och jag tycker att vi i dag är duktiga på området, säger Cecilia Sundström.

Konkurrenssituationen bland mediebyråerna är hård – hur ska Wavemaker särskilja sig?

– Det kommer alltid handla om människorna – det är där slaget står. Men allt mer kommer det även att handla om vad vi har för resurser i verktyg, system och data. De två bitarna drar i varandra och kommer bli avgörande framåt.

Förändringen av marknaden och medieköpen gör enligt Lina Lindén att de uppdrag som tidigare sågs som störst för mediebyråerna kanske inte längre är de viktigaste.

– För att möta den utvecklingen har vi en ny process som ska implementeras och som jag själv är väldigt imponerad av. Det är ett helt nytt sätt att jobba som handlar om att få in teknologi och content i helheten av affären. Då tror jag att vi kan bli en annan typ av rådgivare till kunderna och på så sätt särskilja oss.

Vad måste mediebyråerna lösa för att säkra sin position när inhouse­trenden ökar?

– Samtidigt som vi ser att kunder plockar hem vissa delar av medieköpen, ser vi också att de ganska snart hör av sig och har behov av fördjupande kunskap. Det är svårt att ha en person som ska sitta och följa utvecklingen – risken blir att man tappar helheten, säger Cecilia Sundström.

– Men jag tror att inhousetrenden kanske intensifieras, och då måste vi agera utifrån det. Det kan hända att vår roll blir en annan – framåt kanske vi inte kommer sitta med köpet, utan i stället bli en mer strategisk partner.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.