Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Så ska de öka transparensen hos medierna

Publicerad: 29 Augusti 2017, 14:45
Uppdaterad: 29 Augusti 2017, 14:12

Staffan Slörner är vd för Sveriges Mediebyråer. Foto: Janne Naess

Mediebyråer Sveriges Mediebyråer släpper en egen medieinformationsplattform. "Det går tillbaka till frågan om transparens", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Ett av Sveriges Mediebyråers viktigaste projekt under hösten blir att lansera en egen plattform med information om medierna.

Plattformen är en variant av Ocasts medieinformationsplattform, men anpassad efter Sveriges Mediebyråers medlemmar. Plattformen innehåller information från medierna om exempelvis format, bruttopriser, målgrupper, trafik och räckvidd.

– Vi kommer själva att vara kontrollfunktion och grönmärka den information som vi vet är reviderad och korrekt, säger Staffan Slörner.

En egen medieinformationsplattform har efterfrågats av medlemmarna, som nu kommer att kunna hitta all information på ett och samma ställe. Men något datum för lansering är ännu inte satt.

– Det här är ett led i att vara ett stöd till byråerna. Det går tillbaka till frågan om transparens. Byråerna, och annonsörerna, måste helt enkelt veta vad de köper.

Stockholm Media Week har också hög prioritet för Sveriges Mediebyråer i höst. Redan nu startar arbetet med att analysera de frågor som kan vara aktuella och viktiga i maj 2018.

Dessutom drar de olika kommittéerna igång sitt arbete.

– Jag är rätt säker på att vi kommer fortsätta att arbeta med frauds och view­ability.

Sveriges Mediebyråer driver själva inte en politisk agenda, men fungerar som remissinstans. Just nu följer kansliet utvecklingen kring det nya datalagringsdirektivet.

Det är EU som har beslutat att ett nytt regelverk för behandling av personuppgifter ska börja gälla i maj 2018. Detta innebär bland annat hårdare krav på hanteringen av personuppgifter. De nya reglerna ställer krav på nya rutiner och processer för säker hantering av register, och innebär att varje företag och organisation måste utse ett dataskyddombud. Dataskyddsförordningen ska gälla för alla organisationer och branscher som sparar eller på något sätt hanterar personlig och känslig information om sina anställda eller sina kunder.

– Det kommer säkert att bli en stor fråga beroende på hur den nya lagen ska tolkas, säger Staffan Slörner.

Viktigt för Sveriges Mediebyråer i höst:

Analysarbete inför Stockholm Media Week

Lanserar egen medieinformationsplattform

Konsekvenser av den nya datalagringslagstiftningen

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.