Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Så ser C More och Viaplay på nya konkurrenten Hayu

En ny streamingaktör ger sig in på den svenska marknaden, med stora planer på att bli en självklar aktör när det kommer till reality-tv. Samtidigt storsatsar både C More och Viaplay på att differentiera sig på den konkurrensutsatta streamingmarknaden.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Mars 2018, 06:30
Uppdaterad: 15 Mars 2018, 15:09

Ämnen i artikeln:

C MoreViaplay

"Varken Netflix, C More eller Viaplay kan erbjuda den kalibern och bredden av högkvalitativt innehåll inom realitygenren som vi kan", säger Hendrik McDermott, chef för on demand på NBCU. Foto: Janne Naess

NBC Universals relativt nya varumärke Hayu har lanserats i Sverige och övriga länder i Norden. Streamingtjänsten erbjuder program såsom ”Keeping up with the Kardashians” och ”The real housewives”. Tanken är att streamingtjänsten Hayu ska bli svenskarnas självklara val för realityserier.

Konkurrensen mellan streamingaktörerna i Sverige är hård och svenska C More och Viaplay kämpar med att skapa unikt innehåll för att sticka ut på marknaden. Hendrik McDermott, chef för on demand på NBCU, anser dock att plattformen inte konkurrerar med befintliga streamingtjänster i Sverige, utan snarare ska ses som ett komplement. Prisnivån är därför satt till 49 kronor i månaden, ett rimligt pris, enligt Hendrik McDermott. Samtidigt kan Hayu komma att släppa svenskt innehåll på plattformen, vilket skulle kunna innebära en ökad press på de svenska streamingtjänsterna.

– Det är inget som vi har omedelbara planer på, men det är definitivt något som vi tittar på för alla våra marknader i takt med att vår tjänst växer. Originalinnehåll är ytterligare ett sätt att stå ut i mängden.

– Just nu utmärker vi oss bland annat genom att erbjuda över 5 000 avsnitt av innehåll, men det vi har gjort på våra andra marknader är att också köpa innehåll från tredje part. I Storbritannien har vi exempelvis köpt innehåll från Viacom.

Hur ser du på konkurrensen från Netflix?

– Jag tycker att vi är unika, i det att vi fokuserar på reality-tv. Varken Netflix, C More eller Viaplay kan erbjuda den kalibern och bredden av högkvalitativt innehåll inom reality­genren som vi kan. Sedan försöker vi inte vara en generell underhållningstjänst, utan vi fokuserar tydligt på reality-tv.

Hendrik McDermott säger även att den hastighet som Hayu kan leverera avsnitten med ger dem ett bra säljargument. Avsnitten kan ses i Sverige redan samma dag som i USA.

Hur rädda bör C More och Viaplay vara för Hayu?

– Jag tycker inte att de ska vara rädda alls, för vi verkar väldigt mycket inom en parallell marknad. Vi försöker erbjuda den bästa tjänsten för reality-tv-fans som möjligt, jag tror inte att det står i konflikt med marknaden alls.

Både Viaplay och C More ser det som fullt naturligt att en global aktör ger sig in på den svenska marknaden, eftersom efterfrågan på streamingtjänster fortsätter att växa. Däremot är Mathias Berg, operativ chef för TV4 och C More, mindre oroad över Hayus intåg på den svenska marknaden.

– Att globala aktörer vänder sig till konsumenterna med innehållet är avgörande för branschens utveckling, vi ser inte Hayu som en av de större konkurrenterna. Men att Disney och Amazon vänder sig direkt till konsumenterna är givetvis något som formar vår strategi, men det har det gjort de senaste åren.

– Vår starka ställning utifrån svensk sport, drama och barnunderhållning, tillsammans med TV4:s innehåll reklamfritt, gör att den strategin känns helt rätt.

Mathias Berg känner sig säker på att strategin att satsa på svenskt lokalproducerat innehåll, och därmed erbjuda något som de stora streamingaktörerna inte har, är vägen att gå.

Även Viaplay har valt att gå den vägen med lokalproducerat drama för att sticka ut och hävda sig på marknaden.

– Att det dyker upp fler aktörer är fullkomligt rimligt och jag vill påstå att det finns utrymme för det så länge som det finns tillväxt, säger Alexander Bastin, senior vice president och chef för Viaplay samt Viafree.

Ser du Hayu som en konkurrent?

– Så till vida att vi båda slåss om tittartiden totalt sett så är Hayu det, men ser vi till hur vi konkurrerar med realityinnehåll så differentierar vi oss på MTG genom att vi på Viafree erbjuder vårt innehåll genom en reklamfinansierad modell, snarare än en betalmodell.

Hayu kan komma att erbjuda svenska program också, hur ser du på det?

– Det blir intressant och vi välkomnar generellt konkurrens eftersom det bidrar till att utveckla bättre erbjudanden till tittarna. När det gäller lokalproducerat innehåll står vi extremt starka. På Viafree har vi reality-serier som ”Unga mammor” och ”Are you the one”. Även på Viaplay är vi starka på lokalt innehåll med originalserier som ”Hassel” och ”Alex”.

Viaplay:

Antalet kunder ökade med 21 procent mellan 2016 och 2017. Kunderna tittar i snitt 32 timmar varje månad, det är en ökning med 25 procent mellan 2016 och 2017. Startade strömmar ökade med 40,5 procent under samma period. De mest sedda nya serierna på Viaplay under 2017 i Sverige: ”Hassel” (Viaplay Original), ”Alex” (Viaplay Original), ”Prison Break”, ”Outlander”, ”The Blacklist”.

C More:

Antalet abonnenter ökade med 126 procent i Sverige under 2017.

Lokalt svenskt innehåll beskrivs som en bidragande faktor till abonnemangsförsäljningen och ökad konsumtion.

Eget innehåll: ”Beck”, ”Modus”, ”Gråzon”, ”Farang”, ”Saknad”.

Hayu:

Lanserades för första gången i mars 2016 i Storbritannien, Irland och Australien. Tjänsten ägs av NBC Universal, en amerikansk medie- och underhållningskoncern med internationella verksamheter. Erbjuder serier som "Keeping up with the Kardashians", franschise-serierna "The real housewives" och "Million dollar listing" med Fredrik Eklund.

Ämnen i artikeln:

C MoreViaplay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.