Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Så når du ut på Musical.ly – experten tipsar

Publicerad: 10 Maj 2017, 11:52
Uppdaterad: 10 Maj 2017, 13:08

Jonathan Liedman, medgrundare till Wicked Society, tycker att musik är ett bra marknadsföringsverktyg.

EXPERTEN SVARAR. Jonathan Liedman på Wicked society ger sina tips på hur man lyckas bäst på Musical.ly.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

– Musical.ly är perfekt för dig som vill kommunicera med alla ”musers”, som användarna kallas. Självklart är plattformen perfekt för alla varumärken med en stark koppling till musik, såsom musikbolag, festivaler, event och föreställningar, men är du kreativ finns det möjligheter för fler branscher än så, säger Jonatha­n Liedman på byrån Wicked society.

Musical.ly är appen som låter dig skapa och dela med dig av egna musikvideos med hjälp av låtsnuttar. De videos du lägger upp samlas på en profilsida och kan ses av alla följare, medan filmklipp som publiceras av dem du följer samlas i ett flöde, där du kan gilla och kommentera dem.

För annonsörer finns möjlighet att synas med ett eget konto, genom influencers olika kanaler och annonsering.

– Även som sponsor till en musikfestival, ett tv-program som ”Idol” eller om du är ett produktrelaterat företag, så erbjuds du en tydlig koppling mellan ditt varumärke och musik. Målgruppen är väldigt ung och användandet är som störst i 9–15 år, så du som varumärke ska även vara relevant långt ned i åldrarna.

Vilka är styrkorna hos Musical.ly?

– Ljud och musik är alltid centralt i marknadsföring och ger varumärken möjlighet att skapa en naturlig koppling till musik. En låt som sätter sig på huvudet kan vara ett bra verktyg för att skapa igenkänning.

Finns det något problematiskt i att målgruppen på Musical.ly är så pass ung?

– Här gäller samma regler som för alla andra sociala medier när det kommer till eget content och influencer-samarbeten. Däremot ska du kolla upp hur du får använda musiken i marknadsföringssyfte.

Så lyckas du på Musical.ly:

1. Var en "early adopter"Var tidigt ute med att använda appen, innan den blir översvämmad av varumärken.

2. Var relevantHaka på trendande hashtags och publicera innehåll regelbundet för att förbli relevant.

3. Samarbeta med influencersSveriges största "musers" är extremt populära med över miljonen följare, så de har ett inflytande att räkna med.

4. Utnyttja engagemanget"Musers" är aktiva och publicerar mycket eget material. Lyckas du därför skapa engagerande innehåll så kan det snabbt få stor spridning genom inbyggda funktioner i appen, så som duetter, features, trendande hashtags och topplistor.

5. Var intressant för en ung målgruppAnvändandet av Musical.ly är som störst bland 9- till 15-åringar, så du som varumärke bör vara relevant långt ned i åldrarna för att lyckas.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev