Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Så lyckas du på Snapchat – experternas tips

Publicerad: 3 Februari 2017, 10:13
Uppdaterad: 3 Februari 2017, 10:24

Bild 1/4  Emma Blom, vd för Social Industries. Foto: Janne Naess

Snapchats skyhöga räckvidd bland unga – framför allt hos tjejer och killar i gymnasieåldern – lockar reklamköpare. Här är experternas bästa tips till annonsörer och mediehus som vill lyckas i kanalen.


Ämnen i artikeln:

SnapchatSocial IndustriesBonnier TidskrifterMindshare

"Här krävs en helt annan typ av retorik"

Emma Blom, vd på byrån Social Industries, betonar att det viktigaste för varumärken som vill ut på Snapchat, är att ha koll på i vilket syfte man gör det.

– Det pratas otroligt mycket om Snapchat, men det är få varumärken som verkligen satsar ordentligt. Ska man lyckas är det framför allt viktigt att ha koll på varför man vill finnas på Snapchat, och hur man ska utvärdera det. Idag vet man inte hur man mäter resultat i den här kanalen, samtidigt kostar det riktiga pengar. Från annonsörers sida handlar det om att vänja vid att se en annan typ av värde än reach, nämligen relationen man kan etablera genom att bygga en dialog med följarna via Snapchat.

Vilka är dina bästa tips till annonsörerna?

– Snapchat är på många vis ett svar på gamla tiders sociala medier, såsom Facebook. Här krävs en helt annan typ av retorik, man måste liksom glömma allt vad man vet om hur både journalistik och reklam fungerar. Ett exempel på det var hur People Magazine bevakade Golden Globe-galan via Snapchat till skillnad från i andra kanaler, i Snapchat var det istället kändisarna själva som exempelvis tog selfies.

Vilka varumärken eller personer bör man följa i Snapchat för att få bra inspiration?

– Los Angeles Museum of Art är det enda exempel jag vet som kontinuerligt erbjuder ett innehåll i Snapchat som är roligt. I övrigt är det samarbeten influencers som är grejen, där kända varumärken med produkter som målgruppen intresserar sig av kan få riktigt bra pr i Snapchat. Det är många gånger mer intressant än att bygga en egen kanal.

Vilket är ditt favoritfilter?

– Snyggfiltret, såklart.

 

"En råare ton som efterfrågas"

På byrån Wicked Society tror man att Snapchats framgångskoncept hos de unga utgörs av främst två bitar: verkligheten och enkelheten.

– På exempelvis Facebook är det kanske vanligt att man lägger ned tid på att ta den snyggaste bilden, redigerar den, lägger upp och väntar på likes. I Snapchat ligger ribban mycket lägre i och med att andra inte kan se hur mycket likes du får. Det är alltså mindre popularitetstävling och mer kul. Enkelheten ligger i att det i grunden handlar om kommunikation med sina vänner, när du kommer in möts du inte av något flöde som på andra plattformar utan kommer direkt till kameran, säger Jonathan Liedman, medgrundare till Wicked Society.

Finns det några annonsörer som passar extra bra i Snapchat?

– Generellt har det varit väldigt brett när vi har gjort samarbeten med annonsörer i Snapchat, alltifrån Svensk Näringsliv till filmbolag. Men vad som passar extra bra är upplevelsebaserade tjänster, som exempelvis festivaler, eftersom att du i Snapchat kan jobba med storytelling genom att kontinuerligt dokumentera en hel dag, där det du publicerade först också kommer synas först för följarna.

Vilka är utmaningarna med den här kanalen?

– Det vi märker som kunderna tycker är knivigt är främst jargongen och språket. Det är en råare ton som efterfrågas, där man måste våga ta ut svängningarna och använda emojis – helt enkelt prata samma språk som målgruppen. Formatet är även en utmaning. Att varje snap endast är 10 sekunder och att materialet är stående istället för i landskapsläge skiljer framförallt Snapchat från de flesta andra sociala medierna. Tidseffektiv underhållning som tar upp hela skärmen är det som gäller.

Era bästa tips för annonsering i Snapchat? Vad bör man tänka på?

– Framför allt handlar det om att utnyttja engagemanget som finns på Snapchat, för det är extremt högt. Följare integrerar i stor grad med det innehåll man lägger upp. Vi gjorde själva en undersökning i våras där vi kollade på hur många följare som i genomsnitt faktiskt tittar på materialet och jämförde det med Instagram. I snitt över 20 varumärken gav Snapchat fyra gånger högre tittning än i Instagram.

Vilka varumärken bör man följa i Snapchat för att få inspiration?

– Twentieth Century Fox och Warner Bros. i Sverige, de ligger mig varmt om hjärtat i och med att vi jobbar med dem. Två objektiva tips är McDonalds och Veckorevyn.

Vad är det viktigaste att hålla koll på vad gäller Snapchat just nu?

– Ur ett varumärkesperspektiv är funktionen "Memories", som bara funnits sedan några månader tillbaka, viktigt. Det underlättar en hel del, i och med att man kan göra många fler coola aktiveringar än att bara publicera något i stunden. Många snackar dessutom om Snapchat som det framtida tv-formatet. I Snapchat kan ju alla ha sin egen realityshow.

Har du något favoritfilter?

– Rewind-filtret och hippe-glasögonen i Lenses.

 

"Humor och lekfullhet är nödvändigt"

Vincy Pang, digitalstrateg på mediebyrån Mindshare, tror att det är det tillfälliga med Snapchat som lockar unga i så hög grad – eftersom att innehållet försvinner efter 24 timmar vågar användarna vara mer ärliga roliga och mer sig själva.

– Dessutom finns en stor lekfullhet, du kan förvandlas till ett djur, omges av roliga miljöer eller få till en lite snyggare och jämnare hudton. Filterna är roliga och de uppdateras hela tiden. Unga är ju även snabbare på att plocka upp nya trender, de vill ha en plattform där mamma och pappa inte finns.

Vilka annonsörer passar i Snapchat?

– Annonsörer som vill nå en yngre målgrupp där andra sociala medier inte är lika starka. Här är det viktigt att annonsören passar in i kontexten, det vill säga det snabba, lekfulla och intima. Det finns ju även en risk för att målgruppen gör sig lustig eller förlöjligar annonsören, därmed är det viktigt att budskap och produkt passar mot målgruppen.

Vad bör man som annonsörer tänka på när man ger sig ut på Snapchat?

– Var rätt i timing. Om du har en produkt som förknippas med en företeelse som exempelvis sport – håll dig till de kontexterna och synka din kampanj utifrån stora aktiviteter. Sedan är ju Snapchat i allra högsta grad ett roligt kommunikationsmedel. Humor och lekfullhet i sin annonsering är nödvändig.

Vilka är de största utmaningarna med att annonsera i Snapchat?

– Snapchat är för många endast en kanal för de närmsta vännerna mer än vad till exempel Instagram är, faran blir att annonsörer känns påträngande. Här blir det då extra viktigt att man som annonsör är relevant och gör kommunikationen lekfull.

Vilket är ditt favoritfilter i Snapchat?

– Face swap-funktionen som låter användare att byta ansikte med någon, eller något, i realtid.

 

"Snapchat är väldigt lustfyllt"

Bonnier Tidskrifter är ett av de svenska mediehus som var tidigt ute med att satsa på Snapchat. I början av 2016 gjorde Veckorevyn Sveriges första dagliga tv-program i Snapchat, kallat "Beautytude", som lanserades som "ett skönhetsprogram med attityd" och leddes av chefredaktör Irena Pozar.

Frida Boisen, digitalchef på Bonnier Tidskrifter, såg tidigt målgruppens kärlek till Snapchat.

– Snapchat har ett otroligt stort genomslag idag. I senaste Svenskarna och internet blev det än mer tydligt hur kanalen fullkomligt äger de unga tjejerna med 97 procents användande bland gymansietjejer i Sverige. Så självklart var det förstås viktigt för oss som driver ett så stort varumärke för unga tjejer att sätta det första dagliga tv-programmet i Snapchat i Sverige. Jag ryckte tag i Irena Pozar och bad henne presentera ett grymt koncept. Några dagar senare satte vi igång "Beautytude" som blivit en stor framgång.

Hur var mottagandet?

– Mycket positivt, både bland följare och kunder. Det är ju en av de grejer som är så kul med Snapchat, att det finns en så stark interaktionskultur. Vi har sett ett stort engagemang för programmet, med en fantastisk click through rate, på över 95 procent. Vi har också förstås satsat en hel del på tävlingar under tiden som det gått. Och så har vi haft flera native-samarbeten, bland annat med skönhetsmärkena Idun Minerals och Youngblood

Kommer ni göra fler Snapchat-satsningar inom Bonnier Tidskrifter?

– Ja, det kommer flera satsningar framåt som jag ännu inte kan berätta om. Kul också att se är att det är många mediehus just nu som börjar prova på Snapchat.

Vad är viktigt att tänka på om man som mediehus ska prova på den här kanalen?

– Uthållighet, som alltid när det gäller nya kanaler, experimentlusta och konstant utvärdering. Göra mer av det som fungerar, och mindre av det som inte fungerar. Sedan är det förstås en stor fördel om man utnyttjar varje mediekanals storhet. Snapchat är väldigt lustfyllt, vilket man som mediehus kan utnyttja genom exempelvis uppmuntra följarna att "skärmdumpa din favorit" och liknande. Jag tror inte nödvändigtvis att Snapchat är ett trafikdrivarmonster till sajter primärt, men en enorm möjlighet att marknadsföra sig och publicera sig på plattform som våra yngre målgrupper är totalt beroende av.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev