Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Så lyckas du på Snapchat efter uppdateringen

PREMIUM. Emma Lundgren, sociala medier-specialist på Mindshare, om hur annonsörer behöver anpassa sig till Snapchats förändringar. "Fördelen med uppdateringen är att det blir mer baserat på ett personligt användande, där annonsörer har möjlighet att nå ut till användare som faktiskt är intresserade av det som marknadsförs", säger hon.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Mars 2018, 09:42
Uppdaterad: 12 Mars 2018, 09:46

Ämnen i artikeln:

SnapchatMindshare

"Det blir svårare för annonsörer att mixa in sina annonser med användarnas vänners snaps", säger Emma Lundgren.

Snapchats app-uppdatering har fått användare att rasa. Anledningen är att flödet har förändrats helt och att appen har blivit svårbegriplig. Efter den massiva kritiken har Snapchat meddelat att de kommer att ändra vissa saker i vänner- och upptäck-sektionen.

Hur mycket påverkas annonsörerna av förändringarna?

– Självklart påverkas annonsörer, men frågan är om det är till det negativa. Fördelen med uppdateringen är att det blir mer baserat på ett personligt användande, där annonsörer har möjlighet att nå ut till användare som faktiskt är intresserade av det som marknadsförs. Evan Spiegel, vd för Snap Inc, menar att uppdateringen separerar vänner från annonsörer för att göra det mer personligt. Innehållet ska baseras på vad användaren själv är intresserad av, inte vad dess vänner gillar, en lättare känga gent­emot Facebook och dess algoritmer, som fått kritik för att ha underlättat för fake news.

Vilka är nackdelarna?

– Det blir svårare för annonsörer att mixa in sina annonser med användarnas vänners snaps. Men om uppdateringen gör det mer användarvänligt, kommer även fler att använda Snapchat, vilket är bra för alla annonsörer. Dessutom går användaren nu aktivt till ”Upptäck”, som fått en helt egen sida, där annonserna mixas in väldigt väl mellan sponsrade artiklar, kändisars snaps och olika communities.

Hur påverkas influencers stories?

– Influencers stories, precis som företagens egna konton, landar numera under ”Upptäck” i stället för att bakas in bland ens vänner. Här kan användarna själva tydligt välja vad de vill se mer, och mindre, av, genom att välja se mer av detta eller avfölja. Rent krasst kommer det bli svårare att peta in annonser bland vänners stories, men det kommer baseras på en bättre användarbas, som i sin tur gör det möjligt att nå ut till rätt användare.

Fem tips – så lyckas du

1. Ha en tydlig strategi

Fråga er vem ni vill nå och vad ni vill få ut av annonseringen.

2. Tänk på målgruppen

Snapchat menar att uppdateringen ska göra det mer personligt och baseras mer på användarens egna intressen. Specificera vem du vill nå. Kvinnor 20-30 år är ett brett spektrum – både Taylor Swift och Adele är 23-24 år. Har de samma intressen och samma sätt att handla och röra sig på? Troligtvis inte. Utnyttja det personliga och nå användarnas rätta intressen för att få ut mer av mediepengen.

3. Följ upp annonserna

Att annonsera på Snapchat är billigt, men vad ger en snap egentligen? Titta inte enbart på kostnaden utan följ upp med hur engagemanget egentligen ser ut – vad har det gett för resultat på landningssidan? Antalet Swipe ups är en sak, slutresultatet kan vara helt annat.

4. Utnyttja lärdomar från tidigare annonsering

A/b-testa materialet och se vad som går bäst för respektive målgrupp. Häng inte upp er på att ta fram ett material som känns rätt, utan våga testa mer och dra lärdom av det.

5. Utmana det kreativa

Ta en titt på Discovery-sidan och anamma känslan där. Hur sticker ni ut med annonseringen? Snapchat is for the messy – so don’t be beige.

Ämnen i artikeln:

SnapchatMindshare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.