Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Så lockar du digitala prenumeranter

SvD:s chefredaktör Fredric Karén ger sina bästa tips för att konvertera gratisläsare till betalande prenumeranter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Oktober 2017, 05:21
Uppdaterad: 17 Oktober 2017, 05:33

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Fredric Karén är chefredaktör och ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet.

I somras meddelade Fredric Karén, chefredaktör och ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet, i ett Facebookinlägg att SvD har nått 52 000 digitala betalande läsare.

Vad innebär det för Svenska Dagbladet?

– Det är väldigt viktigt att vi har fortsatt tillväxt i våra digitala prenumerationer. I tider då de flesta nya digitala annonskronor går till amerikanska internetjättar är det extra viktigt att vi bygger solida intäktsben vid sidan av annonsaffären – även om den så klart är fortsatt jätteviktig för oss och en affär som vi ska fortsätta att utveckla och vara kreativa kring.

Du menar att det är ett trendbrott när det kommer till betalningsviljan för journalistik online. Vilka är de största anledningarna till trendbrottet?

– Allt fler betalar för innehåll online: musik, streamad film och journalistik. Dessutom tar de flesta mediehus, svenska såväl som utländska, betalt för sitt innehåll, vilket så klart hjälper till. Dessutom har publiken blivit mer digitalt mogen. Att läsa på skärm känns naturligt och mer praktiskt för allt fler. Samtidigt ska vi fortsätta att erbjuda papperstidningen till alla som vill ha den, transformationen går inte så snabbt som många vill göra gällande, och som brygga till vårt digitala utbud fungerar tidningen jättebra.

Vilka är era digitala läsare? Är de generellt sett yngre än de pappersläsande?

– Ja, de är yngre, vilket är mycket glädjande. 31 procent av våra digitala prenumeranter är under 45 år. I print är den siffran 10 procent.

Har de digitala läsarna främst konverterat från papper till online, eller hur ser det ut?

– Både och. Ungefär hälften av våra digitala prenumeranter kommer från papperstidningen, den andra hälften är helt nya läsare för oss.

Så ökar du antalet digitala prenumeranter

1. Journalistiken är nyckeln

Bra innehåll leder till fler prenumeranter, en klassisk regel som gäller även här. Granskningar, guidande material, vassa analyser i nyhetsflödet och bra berättelser.

2. Förstå dina läsare

Jobba med analys och uppföljning timme för timme för att ge redaktionen rätt input kring vad som engagerar, vad som konverterar och vilka lärdomar vi kan dra av det.

3. Enkla betallösningar

Det måste vara enkelt att köpa en prenumeration, det handlar om hela köpflödet: från köpskärmen på artikeln till färgen på knappen där det står köp.

4. Jobba integrerat

Marknads- och försäljningsavdelningar måste jobba tätt med redaktionen för att i god tid kunna planera kampanjer. De kampanjer som bygger på journalistik är också de som konverterar bäst. Detta går att göra utan att tumma på den journalistiska integriteten.

5. Steal with pride

Dialog mellan mediehusen är viktigare än någonsin – det går att få till och sker redan – utan att vi avslöjar strategier för varandra. Goda exempel på tekniklösningar eller kampanjer som andra gjort går att kopiera och göra sin egen "take" på.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.