Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Så blir du årets digitala tidskrift

Publicerad: 7 november 2017, 05:10
Uppdaterad: 7 november 2017, 06:16

Terese Allert, chefredaktör på Frida.

PREMIUM. Terese Allert, chefredaktör på Frida, ger sina bästa tips för digital framgång.


Förra året blev Frida storvinnare under Tidskriftsgalan, då tidningen både utsågs till Årets tidskrift och Årets digitala tidskrift.

Vad innebar det för er att vinna både Årets digitala tidskrift och Årets tidskrift?

– Det var jättestort, för det gjorde att fler uppmärksammade oss. Alla vet nog vad Frida är, men det finns nog många som fortfarande kopplar ihop oss med något vi inte står för. Det kändes som om folk förstod att vi är några att räkna med, säger Terese Allert.

Vad har ni satsat på sedan dess?

– Vi har arbetat mer med att utnyttja alla våra plattformar för att driva mer trafik till sajten. Både Instastorie­s och Snapchat har öppnat upp nya möjligheter för att få in trafik i och med att det går att länka till sajten.

Ni har gått från att ge ut tio nummer av Frida per år till att ge ut fyra – hur länge kommer tidningen att finnas kvar?

– Det vet vi inte än. Nästa år kommer vi fortsätta som vi har gjort det här året. Vi har en plan som har fungerat försäljnings- och annonsmässigt. Vi har hittat ett format i print som passar vår målgrupp och våra annonsörer. Men vi är inte främmande för att papperstidningen kommer att läggas ned. Det var så Frida startade och är grunden till vad vi är, men samtidigt är vi större på våra digitala plattformar.

Hur avgörande har satsningen på digitalt varit för Frida och hur tjänar ni i sin tur pengar på det digitala?

– Det är jätteviktigt för vår affär att finnas digitalt, då vi kan erbjuda fler plattformar och format för våra kunder att synas på. Vi jobbar mycket med paketlösningar vid större affärer. Det handlar då inte bara om en sida i print, utan olika typer av kommersiella samarbeten i rörligt format, natives och innehåll på Instagram och Snapchat. Den typen av annonsering passar dessutom vår målgrupp väldigt bra med tanke på att de är så vana vid samarbeten, genom exempelvis de youtubers som de följer. Här gäller det att jobba med kunder som passar bra ihop med varumärket för att öka trovärdigheten för följarna.

Fem steg till digital framgång

1. Brinn för det du gör

Man måste ha ett personligt intresse för det man skriver om, både texterna och innehållet blir bättre av det. Det gör också att man snappar upp nyheter som man annars riskerar att missa.

2. Sätt en mall

Innehållet, oavsett kanal, bör vara enhetligt. Det gäller att ha en snygg layout och samma bildspråk.

3. Ha en idé för alla plattformar

Är du ute på en intervju, se till att ta tid för att bilder till Instagram och Snapchat och spela in en video för Facebook. Det gäller att maximera sin spridning, det finns de som bara tittar på klipp och inte läser en skriftlig intervju.

4. Var först på bollen

Sträva efter att vara ensam om en nyhet och var unik. Se till att innehållet inte går att läsa någon annanstans.

5. Skilj inte på innehåll i print och digitalt

Exklusiva artiklar i bara print känns förlegat. Allt material vi gör publiceras på så många plattformar som möjligt. Som printredaktör kanske det känns jobbigt att en text man jobbat länge på ska gå att läsa gratis online, men där får du helt enkelt tänka att det handlar om att nå ut till en så stor skara som möjligt. Erbjud ert innehåll på de plattformar där läsarna finns – inte där ni själva vill och hoppas att de ska vara.

                                           

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.