Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Resebolagen möter nya utmanare

Publicerad: 27 Oktober 2017, 05:00
Uppdaterad: 26 Oktober 2017, 14:08

Bild 1/6  ”Koncepten bygger på flera års erfarenhet och kundinsikt om hur våra resenärer i Norden vill ha det på semestern”, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

PREMIUM. Kyla, vind och störtregn – nu kampanjar charterbolagen för fullt. Men hur gör man för att sticka ut när grunden i det alla säljer är sol, bad och gyllene stränder?


Ämnen i artikeln:

VingTUIApollo

Inom loppet av ett par år har de tre största charterbolagen styrt om sin kommunikation helt och hållet. Tui skrotade namnet Fritidsresor, Apollo har stakat ut ett nytt koncept och Ving har fått en internationell reklambyrå.

Samtliga aktörer är överens om att den största kommunikativa utmaningen ligger i att det är en generisk bransch, där bolagen säljer liknande upplevelser.

Ving är den aktör som har högst preferens i procent under majoriteten av årets månader, enligt siffror från Nepa.

Sedan 2015 har Ving Sverige, och de andra resebolagen inom Thomas Cook-koncernen, brittiska Albion som reklambyrå. Byrån står främst för reklamen som rullar i linjär-tv. Andra delar av kommunikationen står Vings nordiska inhouseteam för.

Hur gör ni för att sticka ut på marknaden?

– Vi lyfter fram våra målgruppsanpassade hotellkoncept, som Sunwing Resorts och Sunprime, som du bara kan köpa hos Ving. Koncepten bygger på flera års erfarenhet och kundinsikt om hur våra resenärer i Norden vill ha det på semestern, säger Claes Pellvik, marknadschef .

Även om reklamfilmerna i tv är desamma för flera marknader så arbetar inhouseteamet med att skapa mer personlig kommunikation. Ett exempel är när Ving under snökaoset förra året lade upp en video från snöstormen med budskapet att man gärna hade varit någon annanstans just nu.

Förutom de traditionella konkurrenterna inom resebranschen, ser Claes Pellvik de internationella aktörerna som de största utmanarna.

– Konkurrens inom reseindustrin är formidabel, den har aldrig varit större, säger han, och tar Airbnb och Expedia som exempel.

– Airbnb är ett bolag som vi har som inspirationskälla och som vi samtidigt måste ha uppsikt över.

Men i stället för att konkurrera med Expedia har Ving valt att ingå ett samarbete med aktören, där bolagen inom Thomas Cook-koncernen får tillgång till hotellen som Expedi­a erbjuder.

Även Apollos marknadschef Carina Kinnman ser Airbnb som en av de största utmanarna, samtidigt som hon räknar upp resesajter som Booking.com och Momondo.

– En av de största utmaningarna är det som ligger i tiden just nu, där många vill paketera sina egna resor och hitta egna lösningar.

2015 valde Apollo att skrota konceptet med guden Apollo, som reklambyrån Ingo tog fram 2012. När byrån Tillsammans Sthlm i stället vann pitchen med devisen ”Charter på riktigt” stakades en ny linje ut för att särskilja bolaget på marknaden. Konceptet har utvecklats vidare och går i dag under det interna namnet ”premium moments”.

– ”Premium moments” innebär inte att vi ska förknippas med lyx, utan med smultronögonblick. Vi vill skapa en känsla av autenticitet, genuinitet och äkta. Det ska speglas i allt vårt marknadsmaterial, säger hon.

Tui ska i stället särskilja sig på marknaden genom att visa på en större grad av inkludering. I samband med namnbytet i november förra året passade Tui på att förnya sig.

– För oss handlar det om att se till vilka det är som reser med oss och göra kommunikation av det. Våra kunder har olika hårfärg, olika hudfärg och har olika familjekonstellationer – det vill vi också spegla i våra reklamfilmer, säger Johan Ydring, mediechef på Tui.

TUI är den aktör som hittills i år har investerat mest i köpta medier, enligt bruttosiffror från Sifo reklammätningar. Totalt har charterbolaget lagt omkring 98 miljoner kronor brutto i år, att jämföra med Ving och Apollo som spenderat omkring 70 respektive 23 miljoner kronor. Trots att året ännu inte är över så har Tui redan nu investerat mer än vad företaget gjorde sammantaget för hela 2016.

Även Johan Ydring tar upp internationella konkurrenter inom reseindustrin som stora utmanare, samtidigt som han påpekar att de egentligen konkurrerar med alla typer av stora köp.

– Det gäller att få kunder att resa igen och välja bort att till exempel köpa en ny spis i ställe­t.

Namnbytet anser Johan Ydring har gått bra och Tui är uppe i samma nivåer på reklamkännedom som före namnbytet, även om nivån ligger ett par procentenheter under på den norska marknaden.

– Men det gäller att vara ödmjuk och förstå att inte alla har förstått namnbytet. Vi måste fortsätta med att berätta vår historia och hålla i och expandera det koncept vi kommunicerar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VingTUIApollo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.