Radion vädrar nya intäkter

2018-05-15 07:00  
"Vår målsättning är att vi ska återta positionen som Sveriges största kommersiella radioaktör", säger Christer Modig, vd på MTG Radio. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 2 AV 4. MTG ser en chans att ta tillbaka sin forna position. Samtidigt är konkurrenternas förhoppningar också stora om att kunna håva in ännu mer pengar när de nya tillstånden börjar gälla.

– Vi är tillbaka, konstaterar MTG Radios vd Christer Modig.

MTG kommer från och med den 1 augusti att få sända Rix FM genom ett av de nya nationella nätverken.

MTG har även lyckats knipa åt sig 17 av 35 av de regionala tillstånden, något som var avgörande för radioverksamhetens fortsatta överlevnad.

– Vi har haft det tufft ända sedan vi tappade samarbetet med NRJ 2012. Det har varit så pass tufft att vi inte har haft lönsamhet i radioverksamheten.

Målet har varit att hålla verksamheten uppe fram till i år för att från och med att de nya radiotillstånden börjar gälla förändra sin position.

NRJ och Bauer Media, som fortsätter samarbeta kring både distribution och annonser, har knipit åt sig de andra två nationella tillstånden, men genom att MTG har i princip hälften av de regionala tillstånden anser Christer Modig att de ändå kan hävda sig gentemot konkurrenterna och uppnå samma marknads­andel som de.

– Vi lyckades vinna tillräckligt många tillstånd på regional nivå för att balansera ut marknaden. Nu har vi både möjlighet att via ett nationellt nätverk nå annonsörer i hela landet, och dessutom komplettera med ytterligare ett regionalt nätverk med nationell täckning, så nu är vi på banan.

Christer Modig menar nämligen att de regionala tillstånden tillsammans i princip bildar ytterligare ett nationellt nät, som MTG kommer sända Star FM genom.

Vad öppnar det här upp för nya möjligheter för er?

– Vi slipper den här schweizerosten med hål i marknaden, vi har exempelvis inte haft Örebro eller Halmstad förut. Nu kan vi erbjuda Rix FM och Star FM till hela landet. Sedan kan vi också fånga in de nationella annonsörer som tidigare valt bort Rix FM för att vi inte funnits på alla orter.

Christer Modig säger även att kommersiell radio för första gången har möjlighet att konkurrera med Sveriges Radio på bättre villkor. Han räknar med att investeringarna i radio kommer fortsätta att öka under 2018 och överstiga 1 miljard kronor totalt. I dag har MTG en marknadsandel på 37 procent, men hoppas på närmare 50 procent i och med de nya tillstånden.

– Nästa vår kommer vi se hur det nya radiolandskapet kommer att se ut, speciellt när det kommer till den kommersiella andelen av det totala radiolyssnandet. Jag förväntar mig att MTG ökar, men även att kommersiell radio tar andelar från Sverige­s Radio, säger Christer Modig, och tillägger:

– Vår målsättning är att vi ska återta positionen som Sveriges största kommersiella radioaktör.

Bauer Media jublar också över de nya nationella tillstånden. Staffan Rosell, vd på Bauer Media, räknar med att Mix Megapol­s räckvidd kommer att öka med 10 procent. Även han förväntar sig att radio som mediekategori kommer få skjuts av de nya tillstånden.

– Radio har ökat med 60 procent de senaste fyra åren. Tillväxten har gjort att vi har varit slutsålda många gånger, nu får vi mer utrymme att sälja på.

Exakt hur stor intäktsökningen kommer att bli för Bauer Media är svårt att svara på, säger Staffan Rosell, men givet att lyssnandet ökar, och att annonsörerna ökar, så kommer också intäkterna att öka.

I och med den nya konkurrensen, finns det risk för att annonspriserna pressas för mycket så att det blir mindre lönsamt för er?

– Radion är redan kostnadseffektivt för annonsörer. Jag tror att det är bra med konkurrens eftersom det sätter press på alla att bli ännu vassare i sina erbjudanden. Som bransch är det fantastiskt att vi för första gången har tre nationella sändningstillstånd.

Ser du några hinder eller svårigheter med de nya tillstånden?

– Vi behöver bygga ut vårt nät för att maximera räckvidden, men egentligen ser jag bara positivt på detta. Sedan är det en kommunikationsuppgift att få lyssnare som inte har haft en viss station tidigare att få reda på att stationen nu finns på deras ort. För Mix Megapol så kommer frekvenserna i stort sett se likadana ut som hur vi sänder i dag, men för NRJ och Rix FM, som får stora förändringar i sina nät, kommer det bli lite tuffare.

För NRJ:s del innebär de nya tillstånden en jättechans att kunna håva in ännu större intäkter.

– Det är det största som har hänt kommersiell radio i Sverige sedan starten för 25 år sedan. Störst är det för NRJ som har haft en sämre teknisk distribution än Mix Megapol och Rix FM, säger Richard Mazeret, vd för NRJ International.

Richard Mazeret säger att man kommer att gå från en täckning på cirka 65 procent till en på cirka 95 procent i och med det nyvunna nätet. Uppsala, Norrköping, Jönköping och Karlstad är några av alla de viktiga städer som nu kommer kunna ratta in NRJ på radio.

Hur ska ni räkna hem affären?

– Vi betalar faktiskt lite mindre än vad vi betalar i dag med tanke på den förbättrade täckning som vi får med det nya tillståndet. Dessutom har radioinvesteringarna ökat kraftigt. När vi räknade på affären så trodde vi att investeringarna skulle öka till 990 miljoner kronor år 2021, det passerade vi redan förra året, och 2018 ser ut att bli ett rekordår igen.

– Samtidigt har vi varit försiktiga när vi räknat på våra framtida lyssnarandelar. Ändå visar våra beräkningar på vinst under de här åtta åren.

Samtliga av radioaktörerna räknar iskallt med att investeringarna kommer att öka ännu mer. Richard Mazeret ser dock inte att det nödvändigtvis kommer att påverka någon annan mediekategori, eftersom andelen för radio är så låg i förhållande till den totala mediekakan. Andelen låg under 2017 på 1,3 procent, enligt siffror från IRM.

– Om du tar Belgien så ligger andelen på över 15 procent, i Frankrike ligger andelen på runt 8 procent. Nu kommer vi äntligen kunna gå mot mer normala nivåer, andelen för radio borde vara högre.

När kommer det nya radioland­skapet att ha satt sig, tror du?

– Det lär ta ett par månader, men vi bör se en successiv förändring ganska så snabbt.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt