Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Produktionsbolagen: "Definitivt lägre marginaler idag"

Publicerad: 27 Juni 2018, 05:00
Uppdaterad: 26 Juni 2018, 14:29

Bild 1/3  "Även om SVOD-tjänsterna har fokus på drama har vi fått hintar från internationella spelare om att de kommer vilja ha underhållning också", säger Matilda Snöwall, vd Mastiff. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 3 AV 3. Att fortsätta locka till sig de bästa kreatörerna och tänka digitalt är nyckeln för produktionsbolagen i dag. "'Mellanmjölksprogram' är svårare, för det måste också fungera digitalt", säger Anna Rydin, vd på ITV Studios.


Ämnen i artikeln:

FLXITV Studios

FLX är det produktionsbolag som har fått i uppgift av Netflix att producera streamingjätten­s allra första originalserie för den svenska marknaden. När serien har premiär är fortfarande hemligt, men produktionen är just nu i full gång.

– Vi är mitt i produktionen om man räknar från manusstart till sista handen i klippningen, säger FLX vd och delägare, Pontus Edgren.

På den amerikanska marknaden har Netflix betalat stora summor för att binda upp de största serieskaparna och de lägger enorma summor på att pumpa ut originalinnehåll. Men att Netflix ger sig in på den svenska marknaden behöver inte innebära att priserna i Sverige drivs upp, menar Pontus Edgren.

– Jag kan inte kommentera ekonomin i den produktion som vi producerar för Netflix, men det som skiljer sig åt är att det är en annan typ av rättighetsaffär då innehållet ska visas för nästan hela världen och man ska göra det under en väldigt lång tid. Då måste man klarera fler rättigheter än normalt för manus, skådespelare, regi, och så vidare. Det gör ju på ett sätt att budgeten kan bli högre av det skälet, men det är inte samma sak som att säga att man per automatik betalar bättre än till exempel svenska beställare.

Pontus Edgren märker av att de svenska tv-husen har som strategi att producera lokala serier inom drama för att konkurrera med varandra och globala aktörer, något som kan gynna vissa produktionsbolag – och missgynna andra.

– Jag tror möjligen att produktionsbolag som i sig är fokuserade på allmän-tv och unscripted tv kan ha märkt av att kanaler har skiftat programbudget från att tidigare ha haft större andel i allmän-tv till att nu alltmer fokusera på drama, säger han, och fortsätter:

– För oss som håller på med skriven tv så är det här fortfarande en period med stor efterfrågan från kanalerna, och till sist så klart från binge-tittande konsumenter av drama.

Antalet beställare av dramaproduktioner har ökat, säger Pontus Edgren, vilket också gynnar produktionsbolagen.

– För tio år sedan var det i princip bara två beställare: SVT och TV4. Nu finns det minst sex kunder i Sverige, där till exempel Netflix, HBO, C More, Kanal 5 och Viapla­y har tillkommit.

Vissa anser att det är tuffare än någonsin i produktionsbranschen, men Pontus Edgren håller inte med om den bilden.

– Det kan vara tuffare för allmän-tv-bolagen, men dagens situation borde ha gynnat dem som arbetar med drama, säger han, och fortsätter:

– Det går inte att utläsa en bransch­nedgång totalt sett. Om man tittar på de 20 största produktionsbolagen i Sverige så har de totalt sett vuxit med 3–5 procent årlige­n de senaste åren.

Vilken är er största utmaning?

– Vår utmaning och viktigaste ambition är alltid att se till att få möjlighet att arbeta med de bästa kreatörerna och producenterna i branschen. Idé och utförande är allt. Vi vill vara Sveriges främsta plattform för kreatörer och producenter av tv, film och reklam att nå ut till en internationell publik.

Och vad ser du för utmaningar framöver?

– Det är en ständig kamp om rättigheter, om visningsfönster och licensperioder, samt en tilltagande konkurrens mellan svenska streamingföretag och internationella motsvarigheter. Vi vill så klart göra så många serier som möjligt, och ibland försöker vi uppmuntra samproduktioner mellan olika aktörer, vilket kan ge möjlighet till fler serier.

Samarbeten mellan aktörer som Netflix och HBO och svenska tv-hus skulle också vara attraktiva för både kreatörerna och produktionsbolagen.

– Men tv-husen har sina egna lokala streamingtjänster som de konkurrerar med, så det är klart att sådana samarbeten är utmanande att få till.

Även om det i branschen pratas mycket om tv-husens satsningar på lokalproducerat drama så märker Anna Rydin, vd på ITV Studios, av ett större sug efter lokalproducerad tv-underhållning också.

– Man har en förkärlek till gamla beprövade format, det satsas mycket på tävlings- och karaktärsdriven reality med starka känslor, det måste vara ”must see”-produktioner. ”Mellanmjölksprogram” är svårare, för de fungerar sämre digitalt, säger Anna Rydin.

Givet att tv-husen vill att programmen ska fungera även digitalt så måste produktionsbolagen verkligen förstå hur användarna och tittarna beter sig när de tar fram tv-program i dag.

Det gäller att dramaturgiskt tänka på ett lite annat sätt. Det går inte att förvänta sig att tittaren automatiskt ser ett program från början till slut, det finns hela tiden annat som kan dra uppmärksamheten till sig. Även om efterfrågan fortfarande finns anser Anna Rydin att det är tufft i branschen.

– Det finns budget till innehåll, men det är definitivt lägre marginaler i dag.

Att kunna leverera hög kvalitet trots lägre budgetar är något som Anna Rydin ser som en av de stora utmaningarna.

Hur lyckas man leverera kvalitet trots lägre budget?

– Man behöver lägga resurserna där de gör mest nytta för innehållet, storytellingen är viktigast och man behöver ha kul projekt och vara en arbetsplats där duktiga kreatörer vill jobba.

Även Matilda Snöwall, vd på Mastiff, ser att det snarare är program som har haft som uppgift att ge stabilitet i tablån som kommer att få det svårare när kanalerna möter konkurrens från aktörer som Netflix och HBO. Att programmen som görs också ska kunna locka tittare digitalt är också viktigt.

– Det vi gör för att möta efterfrågan är att även komplettera vårt utbud för AVOD och inom branded content genom att producera en annan typ av kvalitets-tv på ett kostnadseffektivt sätt. Där möter vi medie­husen och våra kommersiella partners behov och vi breddar oss som bolag.

Inom en snar framtid tar både HBO och Netflix klivet in på den svenska marknaden med svenska skrivna originalserier, men enligt Matilda Snöwall sneglar streamingjättarn­a även på att beställa andra typer av innehåll också.

– Även om SVOD-tjänsterna har fokus på drama så har vi redan nu fått hintar från internationella spelare om att de kommer vilja ha underhållning också.

På vilket sätt gynnas ni av de globala jättarnas intåg?

– Vi får fler kunder att producera för, de har fokuserat på lokalt drama, men vi vet att nästa steg är underhållning.

Vilken är den största utmaningen för er framöver?

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FLXITV Studios

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev