Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Popcorn ska skapa trivsel

Publicerad: 19 December 2017, 10:20
Uppdaterad: 19 December 2017, 12:34

Bild 1/2  "Vi får alltid lägga in våra värdeord i arbetet med doften, det ska kännas lite modernt, internationellt, inbjudande och passa in i helheten för Mood, säger Karin Lagerqvist, marknadsansvarig för Mood Stockholm. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 2 AV 3. Så använder sig Moodgallerian och Ballingslöv av doftmarknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Moodgallerian

Case 1: Moodgallerian

När Moodgallerian öppnade för fem år sedan ville man skapa en butiksupplevelse som var något utöver det vanliga. Karin Lagerqvist, marknadsansvarig på Mood Stockholm, säger att man lade en hel del kraft och energi på att skapa en miljö för alla sinnen.

– Vi ville att det som besökaren ser, hör och doftar tillsammans skulle skapa en härlig helhetsupplevelse. Därför har vi jobbat både med konst, ljuddesign och så klart med doftdesign, som skänker ytterligare en dimension till atmosfären.

Hur vanligt var det för fem år sedan att jobba med doft?

– Det var ju någonting helt nytt då. Men nu märks det av mer och mer. När man kommer in på hotell, i butiker och varuhus är det många som jobbar med doft och även tar fram egna dofter.

Hur reagerar kunderna?

– Vi får många förfrågningar från kunder och besökare som är intresserade av att köpa Moods doft. Marknaden för rumssprayer har ju växt, det har blivit en produkt som används i hög utsträckning. Vi har haft doftljus i olika perioder med de dofter vi använt för särskilda säsonger eller högtider. Just nu har vi dock inte det, men det är verkligen något man kan leka med. Vi kanske kommer att titta mer på det framöver.

Vad tillför doften till Moodgallerian?

– Jag tror att det är lite liknande som med ljuddesignen – det blir en del av helhetsupplevelsen. Ljudet går hand i hand med doften. Nu under julen, när vi har ”Alice i Underlandet”-tema, så har vi en doft som matchar det. Jule­n är ju speciell på det sättet – det är mycket doft, känsla och stämning. Vår juldoft varierar varje år, årets är popcorninspirerad.

Vilken har varit den största utmaningen för er i att jobba med doft?

– Vi får alltid lägga in våra värdeord i arbetet med doften, det ska kännas lite modernt, internationellt, inbjudande och passa in i helheten för Mood. Men utmaningen är nog främst att doft handlar så mycket om personligt tycke och smak. Alla får olika associationer till dofter. Man får nog acceptera att man inte kan få fram en doft som gillas av 100 procent. Det är ju samma sak med vår konst, det är inte alla som gillar den. När det gäller doften så kan vi alltid säga att det kommer en ny nästa säsong, haha.

Case 2: Ballingslöv

Hos Ballingslöv i Sickla i Stockholm har man i två års tid använt sig av doft i sina köksutställningar. I något kök doftar det limecheesecake, i ett annat ligger en juldoft, och i trapphuset har man en lite enklare parfymdoft bara för trivselns skull.

Clemens Lindqvist, vd för Cleper som driver Ballingslövbutiken i Sickla, har jobbat inom detaljhandeln i 30 år och vet att alla sinnen påverkar ett köpbeslut.

– När jag kom i kontakt med doftmarknadsföring kände jag på en gång att jag ville prova. Det är väldigt svårt att mäta hur doft påverkar i ren försäljning, men jag är helt övertygad om att doften tillsammans med våra digitala skärmar och vårt musikupplägg gör att vi just nu är den bäst säljande butiken av alla Ballingslöv i Sverige, och dessutom uppvisar tillväxt på en just nu tuff marknad.

Vad får ni för reaktioner från kunder?

– Jag är säker på att den totala köpupplevelsen hos våra kunder blir högre än i andra Ballingslövbutiker. Men det är inte så att kunderna kommer och säger ”oj, vad gott det luktar här”, å andra sidan är det inte heller någon som har reagerat på så vis som jag inledningsvis var rädd för, genom att tycka att doften är för stark eller genom att få en allergisk reaktion.

Vad hade du mer för funderingar innan ni provade på doft?

– Den största funderingen var, precis som när det gäller till exempel musik, att doft är så personligt relaterat. Jag tänkte att kunderna kanske skulle reagera väldigt olika på doften, och var rädd för att någon skulle ogilla den, men inte säga något, utan bara gå därifrån missnöjd. Men tack och lov har jag bara märkt av positiva reaktioner.

Vad tillför doften?

– Jag tycker att det finns väldigt många butiker som faktiskt har en dålig lukt i sina lokaler och jag tror att många underskattar sinnenas betydelse i köpupplevelsen. Därför finns det många inom detaljhandeln som jag skulle uppmuntra att våga prova på doft. Det finns massor att göra för att skapa en positiv total­upplevelse.

Vilka är dina främsta råd till dem som är nyfikna på doftmarknads­föring?

– Det här är första gången som jag jobbar med doft, och det är ingen som har approcherat mig med idén under mina 30 år i detaljhandeln. Det finns ju ett visst motstånd mot doft, där kostnaden ställs i förhållande till vad man tror att man kan få ut av det. Jag tror att man måste sluta se på doft som en kortsiktig insats – doften måste vara en del av en långsiktig strategi.

– I övrigt är mitt främsta råd att lita på sin doftleverantörs kunskap. Ta till dig av deras rekommendationer för just din verksamhet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Moodgallerian

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.