Playad tar sikte på MMS

2017-11-13 13:20  

PREMIUM. Playad vill öka nätverkets transparens genom att mätas av MMS. "Det skapar en trygghetskänsla för våra annonsörer", säger Alexei Grinevski, analyschef på Playad.

Flera nya aktörer är på väg in i MMS. Expressen TV, DI TV och Svenska Dagbladet befinner sig redan i slutvalideringsfasen och till årsskiftet förväntar sig MMS att ha skarpa siffror för mediehusens on­line-t­v.

Men även onlinevideonätverket Playad vill in i MMS. Playads analyschef Alexei Grinevski har under flera år drivit frågan om att online­videoaktörer ska öka transparensen genom att mätas av MMS eller någon annan aktör.

Nu är Playad på god väg att bli det första onlinevideonätverket att mätas av MMS.

– MMS har visat sig vara den mest framkomliga vägen i skapandet av en onlinevideo-valuta. För oss är det självklart att vara med, och de första samtalen med MMS är in­ledda, säger Alexei Grinevski.

För Playads del handlar det bland annat om att skapa trovärdighet för nätverket – både gentemot annonsörer och kunder – men även om att skapa trovärdighet för själva medieslaget.

I förlängningen handlar det så klart också om att en tredjepartsmätning kan vara positiv för affärerna.

– Onlinevideo är förhållandevis nytt fortfarande och kämpar med trovärdighetsproblem som frauds och view-ability. En mätning där de flesta aktörer är med skapar en trygghet för annons­köparna.

MMS jobbar ständigt på att få in nya aktörer i onlinevalutan. Förutom etablerade mediehus handlar det även om att få in de lokala mediehusen, broadcasters med förhållandevis litet tittande, men även stora globala aktörer som Youtube och Facebook.

– Vi har en bra och öppen dialog med Youtube. Sverige är en liten marknad, men trots det är intresset för att gå in i mätningen stort, eftersom vi svenskar lägger mycket tid på rörligt på nätet och annonsörerna investerar mer i onlinevideo än i något annat land, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

MMS håller även på att ut­öka tv-panelen, från dagens 1 350 hushåll till 3 000 hushåll. Därmed skulle mätningen ha världens största panel i förhållande till befolknings­mängden.

Vid årsskiftet släpps de första siffrorna med den nya panelen skarpt.

Anledningen till att panelen ska utökas stavas fragmentarisering.

– Fragmentariseringen som vi ser online sker även i linjärtittandet. Utvecklingen har gjort att mindre kanaler iblan­d redovisar noll tittande, fastän vi vet att det finns ett tittande, eftersom panelen inte fångar upp det. En expanderad panel ökar möjligheterna att hitta tittare, säger Magnu­s Anshelm.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt