Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Playad tar sikte på MMS

Publicerad: 13 November 2017, 12:20
Uppdaterad: 13 November 2017, 12:23

Bild 1/2  Magnus Anselm, vd på MMS. Foto: Janne Naess

PREMIUM. Playad vill öka nätverkets transparens genom att mätas av MMS. "Det skapar en trygghetskänsla för våra annonsörer", säger Alexei Grinevski, analyschef på Playad.


Ämnen i artikeln:

PlayadMMS

Flera nya aktörer är på väg in i MMS. Expressen TV, DI TV och Svenska Dagbladet befinner sig redan i slutvalideringsfasen och till årsskiftet förväntar sig MMS att ha skarpa siffror för mediehusens on­line-t­v.

Men även onlinevideonätverket Playad vill in i MMS. Playads analyschef Alexei Grinevski har under flera år drivit frågan om att online­videoaktörer ska öka transparensen genom att mätas av MMS eller någon annan aktör.

Nu är Playad på god väg att bli det första onlinevideonätverket att mätas av MMS.

– MMS har visat sig vara den mest framkomliga vägen i skapandet av en onlinevideo-valuta. För oss är det självklart att vara med, och de första samtalen med MMS är in­ledda, säger Alexei Grinevski.

För Playads del handlar det bland annat om att skapa trovärdighet för nätverket – både gentemot annonsörer och kunder – men även om att skapa trovärdighet för själva medieslaget.

I förlängningen handlar det så klart också om att en tredjepartsmätning kan vara positiv för affärerna.

– Onlinevideo är förhållandevis nytt fortfarande och kämpar med trovärdighetsproblem som frauds och view-ability. En mätning där de flesta aktörer är med skapar en trygghet för annons­köparna.

MMS jobbar ständigt på att få in nya aktörer i onlinevalutan. Förutom etablerade mediehus handlar det även om att få in de lokala mediehusen, broadcasters med förhållandevis litet tittande, men även stora globala aktörer som Youtube och Facebook.

– Vi har en bra och öppen dialog med Youtube. Sverige är en liten marknad, men trots det är intresset för att gå in i mätningen stort, eftersom vi svenskar lägger mycket tid på rörligt på nätet och annonsörerna investerar mer i onlinevideo än i något annat land, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

MMS håller även på att ut­öka tv-panelen, från dagens 1 350 hushåll till 3 000 hushåll. Därmed skulle mätningen ha världens största panel i förhållande till befolknings­mängden.

Vid årsskiftet släpps de första siffrorna med den nya panelen skarpt.

Anledningen till att panelen ska utökas stavas fragmentarisering.

– Fragmentariseringen som vi ser online sker även i linjärtittandet. Utvecklingen har gjort att mindre kanaler iblan­d redovisar noll tittande, fastän vi vet att det finns ett tittande, eftersom panelen inte fångar upp det. En expanderad panel ökar möjligheterna att hitta tittare, säger Magnu­s Anshelm.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PlayadMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev