Opinionsmätningar ger risk för "band wagon"-effekt

2018-07-11 14:09  
Lars Nord, professor vid Mittuniversitetet, påpekar att många bestämmer sig sent vad de ska rösta på och att det då finns en risk att de väljer ett parti som de upplever att det går bra för.

PREMIUM. Väljarna översköljs av olika opinionsmätningar inför valet. Men informationen är inte alltid till godo för partierna. "Opinionsundersökningar får kanske lite för stort utrymme i medierna", säger professor Lars Nord.

I princip alla medier publicerar flitigt statistik från olika opinionsmätningar inför riksdagsvalet i höst. Särskilt kvällstidningarna lägger stor vikt vi den här typen av material och har till och med samarbeten med olika opinionsinsitut. Aftonbladet samarbetar med Inizio medan Expressen hämtar sitt material från Demoskop.

Även mätinstitut som Novus, Ipsos, Sifo, Yougov och Sentio släpper opinionsmätningar.

Dessutom publicerar SCB sin så kallade partisympatiundersökning, som alltid får stor uppmärksamhet i medierna och som vanligtvis är den opinionsundersökning som även partierna lägger störst vikt vid.

Den senaste undersökningen, som släpptes 5 juni, blev omskriven i cirka 253 svenska publikationer redan samma dag.

– Valet är så klart medialt intressant eftersom det dels är osäkert kring vilka regering vi får, och dels är det ett osäkert parlamentariskt läge. Varje ny rapport ger driv till valdebatten, så det är inte så konstigt att det mäts väldigt mycket. Intresset från partier och medier är stort, och säkert också från en och annan väljare, säger Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet.

Å ena sidan handlar all rapportering kring opinionsmätningarna så klart om ren konsumentupplysning. Väljarna vill veta hur stort partiet är som de tänkt rösta på är, och partierna vill få bekräftat att de är på rätt väg.

Å andra sidan hamnar det sakpolitiska innehållet i skymundan, anser Lars Nord.

– Det är lätt för medierna att dramatisera en mätning, men det är inte alltid så lätt att dramatisera sakpolitiska förslag. Opinionsundersökningar får kanske lite för stort utrymme i medierna – väljarna ska trots att rösta på politiken och inte värderingarna.

Dessutom finns risken för en så kallad "band wagon"-effekt – att väljarna helt enkelt röstar på det parti som man upplever att det går bra för.

– Många väljare bestämmer sig sent och då kan det vara en faktor, förutsatt att det rör sig om ett parti som du gillar någorlunda. Men man kan också se motsatsen, att väljare mobiliserar och röstar på ett parti som det går sämre för.

Kristoffer Housset, affärsområdeschef Westander digital och opinion och tidigare pressekreterare i Vänsterpartiet, anser att partierna borde satsa mer på att opinionsbilda för sin egen politik än att anpassa politiken efter opinionen. Som exempel nämner han Socialdemokraternas omsvängning i migrationspolitiken.

– Bara för att man förändrar politiken så behöver inte det betyda att en större del av väljarna håller med så pass att det ger en positiv opinionseffekt. Ibland kan förändringar istället ge motsatt effekt, säger han.

Ett annat exempel är just Vänsterpartiet som i många år profilerat sig som motståndare till vinster i välfärden, en sakfråga med ett brett folkligt stöd, men som inte gett partiet några opinionsframgångar. Det motsatta skedde dock för Moderaterna i och med den stora förändringen till Nya Moderaterna som Fredrik Reinfeldt och Anders Borg drev igenom. Då handlade det inte om så stora förändringar i sakfrågor, men om en stor värderingsförskjutning som också gav effekt i form av Alliansens valvinst 2006.

– Partierna lägger oerhört stor vikt vid opinionsmätningar eftersom de präglar hur partiet mår. Går det bra i opinionen så är man glad och peppad – ända ut till aktivisterna i småorter. Går det dåligt så präglar det stämningen i partiet något enormt.

Dåliga resultat i opinionsmätningarna kan dessutom leda till mer eller mindre desperata utspel från partierna. Men enligt Kristoffer Housset sker opinionsförändringar mer långsiktigt – det är väldigt ovanligt att tillfälliga utspel ger en skjuts i opinionsmätningarna.

– Många överskattar betydelsen av snabba förändringar, istället måste man presentera ett långsiktigt trovärdigt alternativ. Jag tycker att man ska anpassa politiken mindre efter opinionsmätningarna och lägga mer fokus på att opinionsbilda för sin egen politik. Då blir det också tydligare vad man står för.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt