Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Nyhetsallianser ska dra ny publik

Publicerad: 6 Februari 2018, 07:00
Uppdaterad: 6 Februari 2018, 07:04

"Vårt samarbete med CNN är både långsiktigt och omfattande. Vi kan inte kommentera detaljer, men vi diskuterar också gemensamma intäktsprojekt och marknadsföring", säger Bella Levy, chef för Expressen TV.

Inom loppet av bara några år har Sveriges största publicister tecknat avtal och ingått samarbeten med tunga internationella nyhetsmedier – för att locka en större publik.


Nyligen meddelade Aftonbladet TV att de har ingått ett samarbete med amerikanska NBC News. Genom samarbetet kommer Aftonbladet att få tillgång till rörlig bild, live­rapporteringar och ett digitalt fördjupande nyhetsmaterial. Genom samarbetet ska även Aftonbladets tittare kunna ta del av ”NBC Left Field”, en ny avdelning som producerar online-anpassade minidokumentärer.

Samarbetet rör enbart rörligt material, då Aftonbladet tror att det är just detta som de kan få mest utbyte av och som tillför störst värde.

Kärnan i satsningen är att Aftonbladet sedan terror­attacken i Paris 2015 märkt av ett ökat intresse för att följa den typen av nyheter genom tidningens livesändningar.

– Det är ett tydligt skifte som blev ännu tydligare i och med livesändningen kring terrordådet på Drottning­gatan, en sändning som var den mest sedda under 2017 (sett till antalet starter, reds. anm.). Det har gjort att vi vill bygga vidare och ge live­bevakning och bilder från hela världen, det är oerhört viktigt för oss, säger Martin Ekelund, nyhetschef på Aftonblade­t TV.

Exakt hur avtalet ser ut kan Martin Ekelund inte kommentera, med hänvisning till att den typen av uppgifter går under sekretess.

– Men det finns ett kommersiellt intresse från NBC News att sälja vidare och sprida sitt material, så klart. De ser också ett värde i att gå samman med en publicist som Aftonbladet och på så sätt bredda sin täckning i Norden.

Ser ni ett ökat intresse från annonsörer på grund av det här samarbetet?

– Det kan jag inte svara på, men det är viktigt för våra annonsörer att Aftonbladet är människors primära nyhetskälla, och för att fortsätta vara det behöver vi ha detta innehåll.

Sedan december 2015 har även Expressen TV ett internationellt samarbete med CNN kring utbildning, liverapport­ering och varumärke. DI TV, som görs av både Expressen TV och Dagens Industri, inledde också ett samarbete 2017, som ska utvecklas under kommande år. Tillsammans har CNN och Expressen även dragit igång projektet #Asequals för att uppmärksamma kvinnors rättigheter.

Vad får ni ut av samarbetet?

– CNN är världens främsta nyhetskanal och gör flera digitala satsningar som vi kan lära och ta del av. Expressen TV sänder 24/7 med egen studio igång mellan klockan 06 och midnatt, och här har CNN redan bidragit med mycket kunskap om hur vi prioriterar innehåll, säger Bella Levy, chef för Expressen TV.

Just kunskapsutbytet lyfter hon fram som en annan viktig del i det hela. Hittills har runt 60 Expressenmedarbetare haft utbildningar med med­arbetare från CNN.

Men det är inte bara Expressen TV som får ta del av CNN:s material. Expressen TV gör exempelvis även inslag och liverapporter för CNN International.

– Det kan exempelvis handla om stora händelser, och när det finns ett större internationellt intresse, som vid terrorattacken i Stockholm, Donald Trumps uttalanden om Sverige, Eurovision Song Contest eller Nobelbanketten.

Hur omfattande är samarbetet med CNN rent ekonomiskt?

– Vårt samarbete med CNN är både långsiktigt och omfattande. Vi kan inte kommentera detaljer, men vi diskuterar också gemensamma intäktsprojekt och marknadsföring. I höstas arrangerades Busines­s News Video Summit med CNN Money och DI TV som partners.

– CNN Money och vår egen tv-redaktion bjöd då hit all internationell affärspress, för att skapa en hub för video inom ekonomijournalistik med DI TV som värd. Detta hade vi aldrig kunnat göra ensamma, utan CNN:s starka varumärke bidrog.

Hur har samarbetet påverkat viljan för företag att annonsera hos er?

– Det är naturligtvis en stor styrka för Expressen TV att samarbeta med världens ledande nyhetsvarumärke, och det har absolut en positiv påverkan på annonsörer eller andra kommersiella partners. Flera olika svenska mediebolag förhandlade med CNN om samarbete, men CNN valde Expressen TV.

I början av 2017 var cheferna för internationella New York Times på besök i Stockholm för att träffa chefredaktörer för Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Syftet var att diskutera möjliga samarbeten och ta reda på intresset för tidningens innehåll.

I juni stod det klart att Dagens Nyheter har inlett ett digitalt prenumerationssamarbete med tidningen. Samarbetet går ut på att erbjuda DN-prenumeranter en digital prenumeration på New York Times för ett kraftigt rabatterat pris, exakt hur mycket är oklart.

– Inom kort lanserar vi möjligheten för DN-prenumeranter att själva lägga till New York Times i sin prenumeration, i dag gör vi den kampanjen endast via mejl­utskick, säger Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter.

I samarbetet ingår även att DN kan publicera New York Times innehåll online. Erbjudandet om en digital prenumeration på New York Times har ännu inte rullats ut för alla, och Caspar Opitz kan därför inte ge några konkreta siffror på hur många som har nappat på erbjudandet.

– Hittills har vi genomfört tester i mindre skala, så vi har inga siffror ännu, men testerna visar att intresset verkligen finns.

Sedan några år tillbaka samarbetar både Aftonbladet, VG och Ekstra Bladet och tyska Bild-Zeitung kring plus­innehåll i tidningarna.

Ted Kudinoff, redaktionell Plus-chef på Aftonbladet, säger att Aftonbladet träffar VG och Ekstra Bladet flera gånger om året för att diskutera erfarenheter kring betalt innehåll online.

– Det här är ett mycket framgångsrikt nordiskt samarbete som jag är stolt över. Tillsammans har vi större möjligheter att växa och hitta nya intäkter när det gäller prenumererad journalistik on­line, säger Ted Kudinoff.

Nyligen blev det även klart att Aftonbladet och Svenska Dagbladet kommer att få tillgång till Discovery Networks material under de olympiska spelen. Även om avtalet är begränsat rent tidsmässigt, så är det ytterligare ett exempel på hur medier går samman och drar nytta av varandra.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.