Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

"Nya tjänster som bygger varumärket"

Publicerad: 15 mars 2017, 13:52
Uppdaterad: 15 mars 2017, 13:52

Snackar smart. Dockan ”Hello Barbie” pratar med barnet genom att använda en molnbaserad chattbot.

Bilar, hus, Barbie-dockor – till och med uppkopplade husdjur är på frammarsch. IoT kommer att förändra sättet som vi ser på marknadskommunikation i dag, menar Sara Wretblad Carreras, innovationschef på Narva.


Internet of things betyder förenklat att saker är uppkopplade till internet. På så sätt kan olika saker kommunicera med varandra, och sakerna kan i sin tur kommunicera med dig.

Genom IoT kan marknadsförare få tillgång till mer data för att förstå sin målgrupp och dess beteendemönster, för att anpassa och spetsa till både kommunikation och produkter.

– Framöver kommer det vara nya tjänster och upplevelser som bygger varumärket och försäljningen. IoT öppnar upp för helt nya kommunikationskanaler och möjligheter, säger Sara Wretblad Carrera­s, innovationschef på Narva, och fortsätter:

– Saker vi tidigare inte sett som kommunikation, som tjänster och upplevelser, kommer att bli en viktig del av marknadskommunikationen. Det ritar om hela kartan för hur marknadsföring och kommunikation fungerar. Affärsutvecklare, tjänstedesigners och marknadsförare kommer behöva jobba mer integrerat för att skapa relevans och nå ut.

Sara Wretblad Carreras, som råkar befinna sig i fjällen när Dagens Media når henne, ger ett exempel:

– Tänk dig en pjäxa som kommunicerar med ett fuelarmband [som mäter aktivitet]. Armbandet känner av att jag fryser om fötterna och skickar en signal som startar värmeslingorna i mina pjäxor, säger hon, och fortsätter:

– På så sätt kan man förbättra upplevelsen av en produkt och skapa lojalitet hos målgruppen. Däri ligger det stora värdet. Det handlar om att företag kan förbättra kundupplevelsen tack vare att de vet kundernas beteende och behov.

Vid 2020 kommer omkring 50 miljoner saker vara uppkopplade globalt, enligt rapporten ”Value of customer data 2016 – Future trends in data-driven marketing”.

I USA läggs uppskattningsvis 260 miljarder dollar på personlig data för att förbättra effektiviteten och slagkraften i marknadsföring. Enligt Telias rapport ”Connected things” från 2017 utgör de baltiska länderna och Norden marknadsmöjligheter till ett värde av 17 miljarder kronor.

Det genomsnittliga antalet uppkopplade saker per person i Norden ligger vid slutet av 2016 på runt tre – om fem år kommer den siffran ha fördubblats till sex uppkopplade saker. Detta enligt rapporten, som baserar sig på siffror från analys­firman Machina Research.

Det innebär att vi i Norden har fyra gånger så mycket uppkopplade saker som resten av världen.

– Genom IoT kan företag kommunicera i realtid med sina kunder och analysera vad kunderna behöver och hur de beter sig, säger Sara Wretblad Carreras.

En annan trend, som också kopplas till hur företag kan kommunicera med sina kunder och ge erbjudanden i realtid, är kameror i butiker som scannar av kundens beteende. Gerard de Bourbon Ponc­e de Leon, som är IoT-strateg, ger ett exempel:

– Säg att en kund visar intresse för en tröja och plockar upp den, men väljer sedan att lägga ner den. Det plingar till i telefonen och kunden får ett erbjudande om just den tröjan. Det handlar om att kunna göra produkten tillgänglig och få kunden att köpa den nu. Don’t make them think twice, säger han.

Möjligheterna att tjäna pengar på IoT är i dag större mellan business to business, snarare än business to customer. Men utvecklingen av IoT riktat till kunder växer – snabbt, menar Gerard de Bourbon Ponce de Leon.

Även Bengt Eliasson, chef för consumer industries på IBM Norden, säger att det inte kommer dröja länge förrän det blir standard med IoT för vanliga privatpersoner.

– I vissa målgrupper är IoT redan här, de stora målgrupperna befinner sig vid en tipping-point nu. Det går mer och mer mot en utveckling där konsument förväntar sig att saker ska vara uppkopplade. Det inleds projekt och sätts budgetar för att ge sig in i det här.

Med all den kunddata som IoT medför gäller det också att hantera den på rätt sätt.

– Det är viktigt att tillföra ett värde så att inte kunden känner sig spammad. Det måste tillföra ett värde för kunden, endast så kan du stärka varumärket, säger Sara Wretblad Carrera­s.

Att ha sin bil, sitt hem, sin hund och sitt kontor uppkopplat kan även medföra risker. Om systemen hackas, kan kriminella få veta mycket om dina vanor och ditt beteende.

– Jag vill inte ens tänka på vad som kan hända om det hamnar i fel händer, säger Sara Wretblad Carreras.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News