Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Ny digital miljard

Publicerad: 27 Juni 2017, 05:00
Uppdaterad: 26 Juni 2017, 13:53

Bild 1/3  ... Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer ...

De digitala reklamintäkterna fortsätter att öka under 2017. Särskilt stark är utvecklingen inom rörlig bild. "Onlinevideo är loket just nu", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges Mediebyråer

Under årets första kvartal omsatte internetreklamen knappt 4,4 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 23,4 procent jämfört med samma period föregående år, då omsättningen låg på dryga 3,5 miljarder kronor och tillväxten var 22 procent.

Det enligt färska siffror från IRM, där Camilla Minnhagen är senior analytiker.

– Investeringar i internet­reklam som helhet fortsatte under det första kvartalet 2017 att öka i ungefär samma takt som under slutet av 2016, säger hon om siffrorna.

Den samlade reklaminvesteringen ökade under årets första tre månader med hela 9,4 procent. Bakom den starka tillväxten ligger särskilt en kategori.

– Den goda utvecklingen beror på ökad tillväxt inom rörlig bild, bland annat online­video, förklarar Camill­a Minnhagen.

Sveriges mediebyråer räknar inte riktigt på samma sätt som IRM, men känner igen den utveckling som beskrivs.

– Vi ser en ökning. Kanske inte i samma takt som det har varit, men internet är ändå det medium som ökar mest, framför allt om man räknar in sök. Samtidigt ser vi en omdisposition i vad det är som ökar. Display ökar inte hos oss, utan snarare tvärtom har display det svårt, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Även deras bild är att det är rörligt som driver på utvecklingen.

– Onlinevideo är loket just nu. Tillsammans med social, inklusive influencers, är det där den största tillväxten sker, säger Staffan Slörner.

Vad gäller den övriga delen av reklamkakan rör det däremot inte mycket på sig.

– Tillväxten för övriga kategorier står relativt stilla. Vi har sett ökningar kring 10­–20 procent i kategorin Internet under många år. Den takten ser vi inte längre, säger Staffan Slörner.

Om utvecklingen framöver säger han att det som ökat mest under året är de traditionella medierna.

– Räckviddsmedier som utomhus, tv och radio slår alla på fingrarna just nu. Vi får se om det fortsätter.

De medieinvesteringarna slog nytt all-time-high med 6,1 procents tillväxt och en omsättning på nära 35 miljarder kronor 2016, enligt IRM.

Statistiken visar också att sociala nätverk beräknades ha en omsättning på närmare 1,4 miljarder kronor under 2016.

– Reklaminvesteringar hos sociala nätverk fortsätter att växa snabbt och är en drivkraft för de ökningar vi ser inom internetreklam och därmed även för medieinvesteringen i stort, kommenterade IRM:s vd Madeleine Thor.

IRM q1 2017

Internet:

23,4 % tillväxt jämfört med 2016

IRM q1 2016

Internet:

22 % tillväxt jämfört med 2015

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRMSveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.