Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

"Nästa stora våg av transformation"

Publicerad: 23 Juni 2017, 06:00
Uppdaterad: 22 Juni 2017, 14:03

Bild 1/3  Foto: Janne Naess

Efter nästan 20 år på Starcom tvekade Liv Sandberg inte en sekund på att axla vd-rollen efter Jonas Dahlquist. Som sitt viktigaste uppdrag ser hon att stärka Starcoms position som ”The human experience company”. "Det är vår vision och plats på marknaden", säger hon.


Ämnen i artikeln:

StarcomMTVSamsung

Från Starcoms luftiga kontor har man en vidsträckt utsikt över Södermalms tak­åsar. Sedan tre år tillbaka huserar mediebyrån alldeles i närheten av Götgatsbackens livfulla vimmel, och för några dagar sedan hölls byråns årliga sommarfest.

Liv Sandberg har klivit på vd-rollen efter Jonas Dahlquist för bara några dagar sedan, och när hon visar runt på kontoret syns spår av festligheterna i form av några små rispor i det mönstrade golvet.

– Det blir lätt ett intensivt liv när man både bor och jobbar i innerstan, så för några år sedan flyttade jag med familjen ut på Lovön vid Ekerö, berättar hon.

– Vi har verkligen gått ”all in” och odlar potatis och påtar i trädgården. Våra närmsta grannar har kor, och vi själva hade hönor en kort period. Vi funderar på att kanske skaffa det igen, faktiskt. Det är så viktigt att få den här balansen mellan jobb och lugn, och få chansen att fylla på med ny energi.

Liv Sandberg är, förutom nytillträdd vd, även en av Starcoms mest mångåriga anställda – hon började på byrån 1998, nästan direkt efter examen som civilekonom med endast en kort sejour som marknadskoordinator hos Samsung där emellan.

– Då hade jag Ulf Sandberg, som grundade Starcom, som konsult och fick på så sätt upp ögonen för att det fanns någonting som hette mediebyråbranschen. Det kände jag inte alls till, trots att jag pluggat en del marknadsföring. Det är ju en rätt osynlig bransch. Jag får fortfarande ständigt förklara för mina föräldrar vad det är jag faktiskt jobbar med. Ibland säger de: ”Vilken fin reklamfilm du har gjort!” Då får jag förklara att det är strategin bakom som jag står för.

Liv Sandberg beskriver hur branschen precis hade gått igenom den första stora perioden av transformation när hon började som junior projektledare: kommersiell radio och tv exploderade, och i Stockholm pågick det ett gratistidningskrig.

– Det fanns verkligen ett behov av strategisk rådgivning – kunderna skrek efter det. Nu är vi inne i nästa stora våg av transformation, som inneburit att mediekartan ritats om i grunden. Det har varit otroligt intensiva år, med mycket nytt att få grepp om. Det har bland annat resulterat i att vi har omdefinierat vårt erbjudande gentemot kunderna.

Att hon har stannat så länge på Starcom ser Liv Sandberg som ett gott tecken dels för Starcom som företag, men även för medie­byråbranschen i stort.

– Det kanske låter klyschigt, men det är verkligen så att ingen dag är den andra lik. Man måste hela tiden lära sig nytt och anpassa sig till nya sammanhang.

Att axla vd:rollen var ingenting Liv Sandberg tvekade att göra.

– Det är ju Starcom – jag älskar det här företaget. Att tacka ja till att bli vd kändes bara hur spännande som helst.

Som sitt viktigaste uppdrag ser hon att stärka Starcoms position som ”The human experience company”.

– Det är vår vision och plats på marknaden. I grunden handlar det om att förstå människor på djupet. Data hjälper så klart till, men eftersom människor är irrationella varelser gäller det att omvandla datan till riktiga insikter som vi kan bygga datadrivna strategier på. Det handlar inte bara om att nå ut, utan även att nå in.

Att det aldrig har varit roligare att jobba på mediebyrå än i dag säger Liv Sandberg att hon har den snabba digitala utvecklingen att tacka för. Dessutom har alla nya kompetenser som numera krävs för att få ihop erbjudandet skapat en helt ny dynamik i byrån.

– Många typer av personligheter skapar intressanta diskussioner och gör jobbet mer spännande, helt enkelt. På den tiden när jag började var det ganska strömlinjeformat, många hade samma typ av bakgrund. Så är det verkligen inte i dag – vi har alltifrån beteendevetare till ingenjörer i teamet.

När det kommer till nya rekryteringar är det viktigt att titta utanför branschen, menar hon. Starcom hittar nyutexaminerade personer från skolor som Hyper Island och Handels, men tar också in folk från annonsörssidan.

– Att få in nytt blod i branschen tycker jag är superviktigt, och undvika att bara rekrytera från andra byråer. Vi kan ju ha hur mycket system, data och verktyg som helst, men det kommer alltid att vara människorna bakom spakarna som gör skillnaden.

Om en person är rätt för Starcom eller inte säger Liv Sandberg främst är en fråga om attityd.

– Personen ska ha en passion för att hela tiden lära sig nytt, brinna för idéer och ha affärsmannaskapet med sig hela tiden. Vår uppgift är att få ihop en helhet för att lösa kundens utmaningar. Men jag ser det bara som positivt att vi har ett så mångsidigt team – ett av våra kärnvärden är kreativitet, och det är ju faktiskt någonting som skapas i mötet mellan olika typer av människor.

Liv Sandberg förväntar sig att utvecklingen de kommande åren blir ännu mer omvälvande än den varit de senaste tio åren, därför tycker hon att det är viktigt att se på Starcom lite som ett startup-företag.

– Vi lever i en dynamisk värld och vi måste därför ständigt befinna oss i transformation – det brinner jag för.

Förutom spridningen i kompetenser – vilken är den största skillnaden med att jobba på mediebyrå i dag i jämförelse med när du började?

– Det är definitivt tillgången av data. I dag har vi en mycket mer sofistikerad inblick i människors beteenden och kan förutspå hur de ska agera på ett helt annat sätt än vad vi kunde för några år sedan. Dessutom finns i dag möjligheterna att följa upp i realtid och ändra om i strategierna.

– Man pratar ju mycket om att man måste ha ett agilt arbetssätt – vilket kanske är ett lite uttjatat begrepp – men jag kan bara instämma i det. I dag jobbar vi med levande strategier och kan svänga om ifall vi ser att någonting inte fungerar.

Gör det jobbet lättare eller innebär det en större utmaning?

– Jag skulle säga att det både är roligare och en större utmaning. Jag tror så mycket på strategi, och den långsiktiga strategins roll har inte på något sätt försvunnit. I stället är den kanske viktigare än någonsin, speciellt i dag när vi både ska hjälpa kunderna med det långsiktiga varumärkesbyggandet och även optimering här och nu. Den balansen ägnar vi oss väldigt mycket åt.

Liv Sandberg berättar att hon brukar prata mycket om ”de fem K:na”: kundfokus, kvalitet, kreativitet, kompetens och kultur.

– Kultur tycker jag är särskilt intressant. Så mycket går att kopiera i dag, som processer eller system, men det går inte med kultur. När Ulf Sandberg grundade Starcom 1995 var hans vision att vi ska vara en strategisk, kreativ byrå som vågar utmana branschen och skapa någonting nytt. Jag kommer så väl ihåg första gången jag besökte Starcom och kände: ”Gud, vilken härlig energi, det här vill jag vara en del av”, säger hon, och fortsätter:

– Vi har alltid varit ett företag med högt i tak, där nya idéer alltid är välkomna. Jag tror att det är helt avgörande för hur vi lyckas framåt att vi bibehåller och utvecklar den fina företagskultur vi har. Det handlar ju dels om hur vi förhåller oss till varandra, men också om hur vi jobbar med kunderna.

Starcom deltar för tillfället i två projekt med syftet att just få in ny kraft och kreativitet i byrån. Det ena är ”Stockholm Open”, som Stockholms stad ligger bakom, ett initiativ som ger chansen till unga att upptäcka kommunikationsbranschen.

– Det är ett otroligt fint projekt, där vi bjuder in ungdomar från olika förorter runt om Stockholm att komma och jobba tillsammans med oss.

Det andra projektet är ett globalt utbytesprogram sjösatt av Starcom själva, kallat ”You explore”.

– Just nu har vi en tjej från New York som heter Erin som besöker vårt Malmökontor i två veckor, hon bor hos vår medarbetare Mari­a och får uppleva det svenska livet. Därefter får Maria åka ut i världen och tas emot av en annan person på någon arbetsplats inom koncernen. Det är ett fantastiskt sätt att öka kreativiteten, och någonting vi nu kommer att göra på regelbunden basis.

Bara en gång har Liv Sandberg varit nära att byta bana, när hon mellan 2003 och 2005 gjorde en avstickare som nordisk research-chef på MTV och Nickelodeon.

– Det var jättekul och lärorikt på alla sätt och vis. Under den tiden skrev jag bland annat en bok kallad ”The MeWe generation” tillsammans med en kollega, som var ett fantastiskt fint projekt med målet att förstå ungdomar och använda den kunskapen som en dörröppnare för mediebyråerna.

Som en liten kanal hade de utmaningar att få till bra möten, men när de kunde servera riktiga insikter om ungdomars beteenden ville mediebyråerna plötsligt lyssna, berättar hon.

– Men jag längtade tillbaka till Starcom. Det tror jag definitivt är ett tecken på att jag hittat rätt.

Hur skulle du beskriva relationen mellan er mediebyråer i dag?

– Kring vissa frågor tror jag att vi är betjänta av att jobba ihop och på så vis tillsammans stärka mediebyråns roll på marknaden. Men jag ska inte sticka under stol med att vi i vissa fall är knivskarpa konkurrenter. Det är ju en extremt tuff bransch det här – alla fajtas för nya uppdrag och med att attrahera de bästa talangerna.

– Men samtidigt har jag jättefina relationer med många personer på andra byråer. Jag har ett motto som lyder att man alltid möts två gånger. Det gäller kanske speciellt i en sådan liten bransch som den här.

Vad måste mediebyråerna lösa för att stärka sin position?

– I den snabbrörliga värld vi lever i handlar det hela tiden om att tolka data och omvandla den till insikter som ska leda till skarpa strategier. Här har vi som mediebyrå en viktig uppgift i att förklara och vägleda våra kunder i syfte att förenkla deras arbete.

Liv Sandberg tror dessutom att den utveckling som innebär att spridda discipliner växer in i byrån kommer att fortsätta framåt.

– Vi satsar till exempel jättemycket på vårt content-erbjudande, där vi hjälper våra kunder med allt från strategier till community management i sociala medier. Jag är också väldigt stolt över vårt pr-erbjudanden och jag är övertygad om att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta.

Drömbilden för Starcom är att byrån ska vara kundens viktigaste strategiska partner, och en plats där alla som jobbar får möjlighet till kontinuerlig utveckling.

– Kort och gott nöjda kunder och nöjda medarbetare alltså, ha ha! Det är kanske inte helt lätt alla gånger.

Hur är du som vd?

– För mig handlar det om att vara öppen och inkluderande, och vara tydlig med vision och planer framåt. Jag är en lagspelare, och Starcom ska vara en byrå som drivs av nyfikenhet och mod. Dessutom hoppas jag som sagt att Starcom ska vara en plats där folk får chans att prova sina vingar. Ibland kör vi ned i diket, men det är alltid bättre att lära sig på vägen än att inte våga prova nytt. Det är min inställning. Det handlar om teamwork, byråns framgångar är ingen ”one woman show”.

”Jobbat som windsurfing- och dykguide.”

Namn: Liv Sandberg.

Ålder: 45.

Bor: Lovön Stockholm.

Familj: Gift med Patrik Sandberg och har två barn, Vida 11 år och Tage 7 år.

Karriär: Började på Samsung direkt efter avslutade studier på Luleå tekniska universitet, därefter Sandberg Media Strategi som sedermera blev Starcom, två år som nordisk research-chef på MTV och Nickelodeon, i dag vd på Starcom. Medförfattare till boken ”The MeWe generation”.

Intressen: Har ett nyfunnet trädgårdsintresse. Tränar gärna kickboxning och springer.

Dold talang: Jobbat som windsurfing- och dykguide på Maldiverna.

Planer för sommaren: Hänga med familj och vänner både hemma och utomlands. Skörda grönsaker från det egna trädgårdslandet. Komma i kapp med olästa böcker.

medievanor: HBO, Netflix och SvD på helgen. Inredningsmagasin och bloggar. Appen Musical.ly för att hänga med i min dotters digitala liv.

Svaghet: Otålig.

Det här är Starcom:

När Starcom grundades 1995 av Ulf Sandberg och Jens Welin hette bolaget Sandberg Media.

I dag är det Vivaki som driver Starcom, liksom Zenith, i Sverige. Vivaki ägs i sin tur av franska Publicis Groupe, ett av världens största bolag inom kommunikation och marknadsföring.

Liv Sandberg jobbade som vice vd innan hon tog över vd-stolen efter Jonas Dahlquist, som lämnade koncernen i mars.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

StarcomMTVSamsung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev