Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

"Mycket oroande utveckling"

Publicerad: 21 Juni 2017, 13:09
Uppdaterad: 27 Juni 2017, 13:10

Bild 1/3  Klara Grivans, digital kommersiell chef på Aller Media.

Google och Apple ritar om spelplanen och publicister oroas för att tappa ytterligare kontroll över hur annonser kan visas. "Påverkar hur vi kan leverera journalistik och annonser till stora delar av publiken", säger Klas Granström på Expressen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenAller Media

”I medierna måste vi oftare våga säga nej till uppenbart störande annonser”

Klas Granström, redaktionschef digitala medier, Expressen

När giganter som Google och Apple gör den här typen av förändringar i annonsmarknaden kommer det sannolikt att påverka publicister på något vis, men exakt hur och i vilken riktning är svårt att förutspå, menar Klas Granström, redaktionschef och chef för digitala medier på Expressen.

– Men Apple och Google kontrollerar de två största mobila operativsystemen, så de förutsättningar som de sätter påverkar hur vi kan leverera journalistik och annonser till stora delar av våra publiker, säger han.

Han ser att ansvaret för att driva på utvecklingen för en bättre annonsmiljö är ett gemensamt ansvar. Det är ett ansvar som inte enbart ligger på publicisternas axlar eftersom alla påverkas av störande annonsformat som användaren inte gillar. Expressen vill driva på den här utvecklingen och det finns rum för förbättring.

– Vi behöver förstås bli bättre, och på Expressen pågår redan ett omfattande arbete med en förbättrad användarupplevelse genom bättre annonsmiljö. Och det ska vi sätta mer fokus och resurser på. Vi vill absolut komma framåt mot främst mindre störande displayformat och kortare och mer webbanpassade reklamfilmer.

Vad finns det för utmaningar som ni har stött på under det arbetet?

– Utmaningen ligger delvis i hela ekosystemets förändringsbenägenhet – det gäller oss i medierna, konsulter och reklamköpare. Alla har befintliga affärer som man måste våga utmana. Det är klart att en reklambyrå hellre vill göra en 30 sekunder lång reklamfilm än en som är 5 sekunder, eftersom man kan ta mer betalt då, säger Klas Granström, och fortsätter:

– Det är klart att en annonsör hellre vill återanvända en film som man gjort för broadcast och redan tagit produktionskostnaden för när man också köper exponering i webb-tv. I medierna måste vi, bland annat, oftare våga säga nej till uppenbart störande annonser även om det påverkar intäkterna på kort sikt.

Även om Klas Granström i grunden ser Apples och Googles initiativ som något bra, då alla får samma förutsättningar, så riskerar det samtidigt att medföra en del negativa aspekter.

– Det är klart att så stora spelare inte kan vara fullt flexibla för exempelvis olika förutsättningar på olika marknader, eller att utvecklingen går för fort och därmed tvingar marknadens aktörer att skapa lösningar som tar sig runt problemen snarare än löser dem.

 

”En mycket oroande utveckling”

Andreas Aspegren, onlinechef på Aftonbladet

Aftonbladets onlinechef, Andreas Aspegre­n, vänder sig mot att jättarna går in och styr på nätet.

– Vi tycker att det är en mycket oroande utveckling när amerikanska multinationella företag går in som väktare för internet, framför allt när de själva har stora ekonomiska intressen och är direkta konkurrenter till alla världens lokala nyhetssajter när det gäller annonsmarknaden. ”Better Ads Standards” är i sig en bra rapport och en vägledning för oss som publicist, men avvägningen i hur den ska efterföljas måste ligga på den enskilda sajten, säger han.

Utvecklar, utvärderar och förbättrar annonsmiljön för användare och för annonsörer gör Aftonbladet löpande. Andreas Aspegren säger även att Aftonbladet själva har studerat och gett rekommendationer till marknaden om vad som framför allt fungerar i mobilen och vad som påverkar annonsupplevelsen. Det är en ständig balans mellan kraven från marknaden och kraven från användarna.

– En bra upplevelse för användaren handlar inte enbart om annonser, utan om så mycket mer. På Aftonbladet arbetar vi hela tiden med att leverera den bästa helhetsupplevelsen där annonsupplevelsen är en del. Vi jobbar efter att vi alltid kan bli bättre på allt. Men exakt hur vi gör det är upp till oss som publicist att själva bestämma.

Han pekar på siffror från senaste Orvesto som visade att den dagliga räckvidden i april uppgick till 2 519 000 i mobilen, 1 638 000 på desktop och 937 000 i webb-tv. Något som han ser som ett bevis på att Aftonbladet lever upp till användarens krav på upplevelsen online.

 

”Vem säger att deras åsikter är rätt?”

Klara Grivans, digital kommersiell chef, Aller media

Utifrån det som är känt om teknikgiganternas förändringar på annonssidan i dagsläget så tror inte Klara Grivans, digital kommersiell chef på Aller Media, att mediebolaget kommer att påverkas i någon märkbar utsträckning.

– I dagsläget har vi bara ett format som skulle beröras, så påverkningsgraden är relativt liten, säger hon.

Att hålla nere antalet störande moment på sajterna menar hon är något man ständigt jobbar med.

– Vi är måna om att alltid ge våra besökare en bra miljö med så få intrusive-format som möjligt. Vi ser regelbundet över våra format och är nöjda med det vi erbjuder i dag.

Hur ser du på att publicister tvingas tänka ett extra varv kring sin annonsmiljö?

– För oss är det viktigt att ha en härlig miljö för besökarna att vistas i. Ofta kommer efterfrågan på de stora formaten från köparna och är inget vi har hittat på, så vi välkomnar dialogen med marknaden om annonser utan till exempel autoplay- eller sticky-format.

Huvudansvaret för att se till att annonsmiljön på internet tilltalar användarna anser Klara Grivans är delat.

– Vi har ett ansvar mot våra besökare, att ge dem en behaglig upplevelse. Samtidigt har vi den affärsmässiga sidan av det, och där behöver vi dela ansvaret med köparna, så tillgång och efterfrågan matchar varandra.

Ser du några nackdelar med att företag som Google och Apple gör den här typen av förändringar?

– Jag har egentligen ingen åsikt, men kan tycka att det är lite märkligt att företag som Google och Apple ska bestämma vilken typ av annonser som ska kunna visas för användarna. Vem säger att deras åsikter om annonsformat är rätt?

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev